Dilemmat att skriva på en serie

En sak som slog mig nu när jag redigerar trean i Limboserien är det här med svårigheten att balansera mellan att inte skriva läsaren på näsan och att vara för otydlig. För även om man skriver en bok som inte ingår i en serie är ju just detta jättesvårt eftersom läsare är olika mottagliga för det som ligger i undertexten. Skriver man en serie blir det ännu knivigare, i alla fall om delarna är fristående. Då ska man dels förhålla sig till läsarna som läst de tidigare böckerna och dels till läsare som kanske börjar med den andra eller tredje i serien.
Om man börjar med karaktärerna. Det går inte att tugga om deras bakgrund i varje bok, för då kommer läsare som följt med från början att tröttna. Man får istället försöka ”uppdatera” lite snyggt på ett par rader.
Sedan kommer nästa problem, karaktärernas personligheter. Även här är det svårt att förmedla varför en karaktär handlar som denne gör, utan att den läsare som hängt med hela vägen inte börjar störa sig på en viss övertydlighet. Och ju längre in serien jag kommer, desto större dilemman får jag kring just detta.
Någon annan som jobbar med flera böcker som handlar om samma karaktärer som också tampas med detta problem? Eller är det möjligen jag som krånglar till det extra mycket för mig? 🙂

Dezmin

10 responses to “Dilemmat att skriva på en serie

  1. Stor igenkänningsfaktor här! Sitter med tvåan och funderar på att smacka in en lång prolog men får se vad coachen säger. Jag tror man får skvätta lite här och skvätta lite där, men verkligen en svår balansgång. Jag har inga fristående delar vilket blir lite problematiskt tycker jag och det bästa är att de läst ettan men inget jag kan förutsätta eller förvänta mig. Nu är det bara tänkt att bli tre delar så jag hoppas att ro det iland 😃 jag skulle gärna vilja skriva en serie men det är en hel del vägbulor att ta sig över. Det enklaste är väl att skriva separata böcker men jag älskar mina karaktärer så mycket! Jobbigt att skapa nya för varje bok. Oj? Det här blev ett långt svar men verkligen något jag brottas med nu. Kanske inte heller svar på din fråga 😃 kram

    Gilla

    • Härligt att höra att fler tampas med samma problem! 🙂 Då är det inte bara jag.
      Samma här, jag gillar mina karaktärer så mycket att jag vill fortsätta jobba med dem ett tag till.
      Du ror garanterat iland ditt projekt och kanske upptäcker du efter trean att det finns fler böcker att skriva? 🙂
      Tror som du, att man får pytsa ut bakgrundsinfon på några strategiska ställen och hoppas att det inte blir allt för övertydligt för dem som läst de/den första boken/böckerna.
      Kram!

      Gilla

  2. Jag har aldrig skrivit en serie men jag kan föreställa mig att det kan bli problematiskt. Hur mycket kan och bör man referera till det som hänt tidigare osv? Jag tror både du och Susanne är inne på rätt spår med att smyga in info lite är och där. Speciellt klurigt måste det ju bli när böckerna faktiskt KAN läsas fristående. Jag tror ändå läsaren som hängt med hela vägen har förståelse för att nya läsare måste få lite intro med. Huvudsaken det inte blir för mycket eller stör handlingen. Klurigt det där. Det bästa är nog att se hur andra författare gjort och hur det funkat för en som läsare. Kanske det kan vara idé att ta hjälp av någon som inte läst en enda av de tidigare för att förstå vad och hur mycket de behöver få förklarat för sig för att hänga med.

    Gilla

    • Precis! Det är lite av ett dilemma det där. Och speciellt när böckerna även kan läsas fristående.
      Det var en bra idé att be någon läsa som inte läst de första böckerna. Då får man ju svart på vitt ifall denne tycker att det blir för rörigt, eller om man ändå får någorlunda kläm på vilka karaktärerna är 🙂

      Gilla

  3. Har stött på samma problem och tycker också det är svårt. Jag tror det stämmer som du säger, att det blir svårare ju längre in i serien man kommer eftersom karaktärerna också utvecklas genom böckerna och efter flera böcker finns det mer att repetera. Men jag tror det är bättre att säga för lite än för mycket, den som blir nyfiken får hellre leta upp den första boken och få sammanhanget klart för sig tycker jag.

    Gilla

    • Ja, precis, det blir svårare för varje bok.
      Men faktiskt finns ju den möjligheten också för läsarna, att börja med den första boken så de får ett klart sammanhang.

      Gilla

  4. Lite här och där har jag ägnat mig åt. Men mest tänkt att det som behövs för fortsättningen får avgöra vad jag lägger med. Och det mesta funkar med lite.

    Gilla

  5. Det där är så svårt. Jag försöker vara så sparsam som möjligt med förklaringar. Och går jag till mig själv (som läsare) bryr jag mig nog inte så mycket om alla detaljer bakåt. Det beror på vad det handlar om. Knepig balansgång helt klart.

    Gilla

    • Ja, det försöker jag också att vara för jag tänker hela tiden på de läsare som varit med ända från början. Ändå måste man ju ha med i beräkningen att en del kanske inte börjar läsa böckerna i kronologisk ordning. En del karaktärers förhållanden till andra är ju t ex en sak som kan bli förvirrande för en läsare som börjar läsa mitt i serien någonstans.

      Liked by 1 person

Kommentera

