En tweet att fundera på

I samband med att Fifty shades kommit upp på biograferna, har också diskussionerna om den blossat upp igen.
Under helgen som gick skickade en skrivarvän följande tweet till mig och skrev att det hade varit kul att höra mina åsikter kring detta. Och tweeten är väldigt intressant, den lyder så här:

Fifty shades of grey is romantic only because the guy is a billionaire. If he was living in a trailer it would be a Criminal minds episode.

Jag tycker att det ligger en stor poäng i det. För i genren ”romance” som ju Fifty shades går under, är  männen ofta rika eller har någon form av makt och status.
Låt oss leka med tanken att Grey varit fattig och bott i en husvagn istället och Ana besökt honom där för att bli piskad, hehe. Det låter inte som ett upplägg som gått hem hos romantikälskarna direkt, men helt klart möjligen i ett avsnitt av Criminal minds, fast då för en annan publik får man förmoda.

Utöver det har vi ramaskriet denna trilogi åter väckt hos feministerna p g a ”den hemska kvinnosynen”. Hade det blivit mer pk om vi kastat om rollerna? Bort med alla rika och mäktiga män alltså och fram med de mindre lyckligt ställda stackars satarna. Nu är det kvinnans tur att vara rik, mäktig, mystisk och farlig.
En idé till upplägg hade då kunnat se ut så här:
Uteliggaren Conny Kruse sover i trappuppgångar och säljer sin kropp för att ha råd med mat. En dag råkar han snubbla framför den framgångsrika entreprenören Matilda von Stensvärd, när han försöker fånga en hundralapp som någon tappat.
Matilda som alltid haft ett gott öga till de sämre lottade i samhället, bestämmer sig för att försöka hjälpa honom och erbjuder honom att bo i hennes flotta våning på Östermalm. Conny blir först till sig i trasorna över denna sällsynta givmildhet, men det visar sig snart att Matilda inte är den räddande ängel hon ger sken av att vara. Förutom att hon är nymfoman (något Conny förvisso till en början uppskattar högt) när hon dessvärre även fantasier som ytterst få män skulle vilja involvera sig i. Innan Conny hunnit reagera har han dragits in i en ännu dunklare värld än den han befann sig i som uteliggare, men istället för att fly bestämmer han sig för att ta reda på vad som ligger bakom Matildas mörkare sidor.
Vad tror vi om det här nu då? Hade det blivit samma ramaskri, tror ni?
Ett annat alternativ är detta:

fempic
Om man hellre föredrar att göra en lång historia kort alltså.
Men för att återgå till tweeten. Greys enorma ekonomiska tillgångar är en av de viktigaste stöttepelarna för att historien skulle ha möjlighet att utvecklas åt det romantiska hållet. Utan dem hade han antagligen passat bättre som antagonist i vilken thriller eller deckare som helst. Det sägs ju att pengar aldrig har gjort någon lycklig, men räck upp handen den som tror att Ana hellre piskas i en fallfärdig husvagn på en övergiven camping, än i ett mindre palats. Mystiken och hemligheten kring honom är själva drivkraften i historien, likaså relationen som utvecklas dem emellan, men utan pengarna hade det varit en helt annan historia.
Och btw, de ombytta rollerna hade nog tyvärr inte fungerat heller. Med eller utan pengar.

Dezmin

14 responses to “En tweet att fundera på

  1. Bra fråga! Det hade knappast blivit samma ramaskri om rollerna var ombytta. Jag är grymt nyfiken på din version för jag vill veta vad det är för farliga fantasier Matilda har 😀

    Gilla

  2. Tyckte det var en bra version – fast jag fick skratta lite. Varför inte göra den med humor som drivkraft – på riktigt alltså – ser fram mot den boken som din femma 🙂 Och namnen var ju klockrena! Go on!

    Gilla

  3. Jag gråter hellre i en limousine än en saab…

    Gilla

  4. Jag håller med om att det hade blivit en helt annan story om Grey hade varit fattig, men nu har han ju pengarna och är mystisk och spännande och därför läser jag vidare 🙂
    Jag tycker att alla böcker hade blivit en annan story om man ändrar på en viktig komponent hos huvudpersonerna eller handlingen.

    Gilla

    • Precis, jag gillar också storyn som den är och det tror jag de flesta som läst den och tyckt om den gör.
      Och visst är det så, ändrar man på viktiga komponenter i storyn eller hos karaktärerna, blir det ju inte samma berättelse längre 🙂

      Gilla

  5. Tja. Man kan ju jämföra med von Tries Nymphomaniac. Det är ju på sätt och vis åt andra hållet.

    Gilla

  6. Hahaha, helt underbart koncept ju! Jag börjar nästan hoppas att du skriver den en vacker dag, den låter sjukt rolig! Jag ser den faktiskt framför mig, namnen ger såna tydliga bilder i huvudet. 🙂
    Men för att återgå till ämnet: jag håller med om att män med pengar och/eller makt verkar vara ett vanligt inslag i genren, till och med hos dem som har en mer feministisk vinkling. Och jag ser egentligen inget fel i det, det är ju fiction så man kan väl bara ta det för vad det är, en intressant historia?

    Gilla

    • Hahaha, jag får kanske ta det som ett sidoprojekt vid något tillfälle 😉
      Ja, det är ett väldigt vanligt inslag i den genren och troligtvis något som även feministerna tvingas resignera inför. Tror inte att det hade funkat särskilt bra att kasta om rollerna. Inte i den genren i alla fall 🙂 Precis, huvudsaken historien väcker intresse.

      Gilla

  7. Hej!
    Jag tycker att ditt inlägg är högintressant. Jag är inte feminist och får för mig att inte du är det heller men du skriver ju böcker. Skulle du kunna frångå dina moraliska grundprinciper enbart för att få själva historien att fungera? För det är väl det feministerna gör i så fall.
    Jag undrar mest för att jag är nyfiken på om författare är villiga att förkasta sina egna värderingar för att en bok ska tilltala målgruppen?

    Gilla

    • Hej Anja!
      Jag kan bara svara för mig själv och där är svaret verkligen nej, men det är ju jag 🙂 Jag tror säkert att det finns författare som ”tänjer på sina värderingar” när de skriver böcker för att anpassa dem till målgruppen. Själv skulle jag ha extremt svårt att göra det. Däremot tar jag gärna ut svängarna på andra sätt, men det hör ju hemma i en annan diskussion 🙂 Och nej, jag är inte feminist.

      Gilla

Kommentera

