Norran har recenserat

Det finns ju en del recensioner man väntar lite extra på och nu har tidningen Norran recenserat Den gyllene rockaden. Eftersom recensionerna är låsta på webben (alternativt att man låser dem efter ett tag) har jag kopierat den och nedan följer hela.

Ännu mer action i Norrland

Publicerad igår 12:15

Spänningsroman med lokal anknytning. E L Dezmin är tillbaka och bjuder på ännu mer spänning, kärleksrelationer och action. Men Norrans recensent saknar något.

I ”Lex Limbo” från 2013 mötte vi första gången den mystiske Jens Jesse Segerstedt, som inte alltid håller sig på rätt sida om lagen, men ändå har en stark känsla för moral. Han faller för Olivia Bergvall i Lycksele och väljer att dela sina hemligheter med henne.

När ”Den gyllene rockaden” börjar har vardagslivet gjort relationen ansträngd, och stora delar av boken känns faktiskt som ”Scener ur ett äktenskap” men med ovanligare personligheter och komplikationer.

Handlingen tar fart när Olivia hamnar i farozonen på grund av Jesses förflutna. Som förra gången blir det action med internationella inslag i Norrland, denna gång i fjällvärlden. Men trots höga insatser vill spänningen inte riktigt infinna sig, det känns helt enkelt inte som om Jesse kan misslyckas.

Att Jesse är lite av en övermänniska med fantastiska talanger gör också att han bitvis blir lite obehaglig, och det är lätt att förstå att omgivningen inte är odelat positiv till hans relation med Olivia. Han påminner om Patricia Highsmiths romanskapelse, den talangfulle Tom Ripley som också är verksam i rättvisans gråzoner.

Att Olivia har en undanskymd roll är också en besvikelse. Men det är något som också tas upp i bokens handling, och det verkar som att författaren tänkt ta itu med den saken i framtiden. ”Den gyllene rockaden” känns som ett mellanspel, och förhoppningsvis finns planer för en slagkraftigare fortsättning.

Andreas Eriksson

11 responses to “Norran har recenserat

  1. Jag tycker att deras relation är spännande att läsa om för den är ju högst ovanlig och unik om man ser till övriga relationer som beskrivs i deckare. Jag tror inte att du behöver skruva den mer och jag har inte sett Scener ur ett äktenskap men är tveksam till om det verkligen går att göra den jämförelsen. Kanske är det för att relationen är så annorlunda som recensenterna har svårt att förhålla sig till den?

    Gilla

  2. Jag tänker lite på Öhrlunds Silfverbielke när jag läser om Jesse

    Gilla

  3. Jag tycker Olivia tar den plats hon har utrymme till och det är ju inte så stort av naturliga skäl i den här delen. Och då syftar jag på handlingskraftighet. Hennes reflektioner däremot visar hur stark hon egentligen är med tanke på vad hon utsätts för. Hela upplägget gör därför att jag gärna vill läsa nästa del för att se hur hon använder sig av de egenskaper hon har och vad de kan utvecklas till. Keep up the good work 🙂

    Gilla

    • Jamen det är ju precis det som är min tanke! Vad roligt att någon insett den 🙂 Jag tycker också att hon är stark, för ytterst få skulle nog ha vågat stanna i ett sådant förhållande. Tack, fina du! ❤ Det ska jag göra 🙂

      Liked by 1 person

  4. Eftersom förhållandet är så nytt så tycker jag att Olivias roll är perfekt avvägd för trovärdigheten. Om det hade varit en fristående bok hade jag kanske velat haft mer action från hennes sida, men eftersom det är en serie och vi får följa karaktärernas utveckling så tycker jag att det är naturligt att de båda formar varandra, lite i taget. Ska bli mycket spännande att se vad du hittar på framtiden 🙂

    Gilla

    • Ja, det är lite så jag tänker också. Att gå från laglydig medborgare till något helt annat, sker knappast i en handvändning och precis, hade det varit en fristående bok hade det varit en annan sak. Vad skoj! 🙂 Jag är nyfiken själv på hur det ska gå för dem 🙂

      Gilla

  5. Jesse & Olivia ❤

    Gilla

  6. Pingback: Recension: Den gyllene rockaden | Reads of Mine

Kommentera

