Tre gånger

Idag skriver jag den sista mängden ord för veckan, vilket betyder att jag ”bara” behöver göra om den här veckan 3 gånger till för att ha råmanuset färdigt.
Under en mejlkonversation med en skrivarvän kom vi in på det här med att påminna läsaren om detaljer som är viktiga för en historia och hon hade läst att om något är viktigt för en historia, ska man återanknyta till det minst 3 gånger.
Jag tänker ofta på det här med att påminna om något när jag skriver och kanske speciellt för att jag skriver i spänningsgenren där ledtrådar brukar vara vanligt förekommande. Man vill ju varken göra det för uppenbart eller för svårt för läsaren. Så att hinta om det 3 gånger, är kanske en bra tumregel att följa? Även här är det givetvis inte en regel som man ska följa slaviskt, men ibland kan det vara bra att ha något att förhålla sig till, tänker jag.
Men då så, då är det väl bara för mig att fortsätta skriva och när jag gjort om den här veckan 3 gånger till, är jag i mål med råmanuset 🙂
Trevlig helg!

Dezmin

4 responses to “Tre gånger

  1. Jag tror det var Alfred Hitchcock som myntade regeln :).
    Trevlig helg!

    Gilla

  2. Ja, det där med tre gånger tycker jag mig känna igen även från andra genrer än spänning, så det låter som en bra tumregel!
    Denna veckan x3 låter ju som en överkomlig tidsperiod, då borde du vara klar ungefär till månadsskiftet som beräknat 🙂

    Gilla

Kommentera

