Den fria viljan

Jag har ju varit inne på detta tidigare vid något tillfälle, men nu tar jag upp det igen eftersom det hänt igen. Det här med fb och hur folk kan lägga till andra i grupper precis som de vill, gillas inte. Inte av mig i alla fall. Utan att ens bli tillfrågad upptäcker man plötsligt att man är med i en grupp som man inte har en susning om vad den går ut på, eller som man absolut inte vill vara med i. Jag tycker att det här är ganska fräckt. Det är ju ungefär som om jag skulle sätta mig och skriva medlemsansökningar till olika föreningar eller organisationer, men inte åt mig själv utan åt andra.
Jag skulle aldrig få för mig att lägga till någon annan i en grupp, aldrig! Jag tror fortfarande att folk själva kan avgöra vad de vill hålla sig uppdaterade om och inte. Men det verkar som om vissa tycker att det är en självklarhet att folk ska vara med i vissa grupper.
Jag säger ingenting om jag får en inbjudan eller en förfrågan för då kan jag själv ta ställning till vad jag vill. Men det finns få saker som retar mig mer än när jag loggar in på fb och antingen läser att ”NN har lagt till dig i gruppen XX”, eller alternativt ännu värre, att jag inte upptäcker det förrän efter ett tag.
Nästa gång detta sker kommer jag att starta en fb-grupp som heter ”Diktatorer på Facebook” och lägga till alla i den gruppen som lägger till mig i grupper utan att fråga först. Och det är inte ett hot, det är ett löfte.

Dezmin

12 responses to “Den fria viljan

  1. Respekt är det många som inte vet innebörden av. Bra initiativ! Det kan bli ganska många i den gruppen till slut 😉

    Gilla

  2. Bra initiativ med den gruppen. Jag gick med i FB straxt innan jul och fattar knappt hälften… Har i alla fall haft stor nytta av Författare på FB!

    Gilla

    • Ja och den gruppen får man ju frivilligt söka inträde i. Det är ju det som är det viktiga, tycker jag, att det sker på ens egen begäran och inte på någon annans.

      Gilla

  3. Det var det konstigaste jag har hört, trodde inte man kunde lägga till folk utan att fråga först. Att bli tillfrågad är en ju sak, med att bara bli inlagd i en grupp tycker jag låter väldigt märkligt! Det skulle jag bara bli irriterad av, oavsett hur bra grupp det än må vara.

    Gilla

    • Ja, visst är det en märklig funktion? Det enda stället jag har varit med om att det öht går att göra så här är på just fb. Jag tycker också att det hör till god smak att fråga först, eller skicka en inbjudan. Men detta är inte första gången som det händer mig.

      Gilla

  4. Ännu en sån där sak med fb…. brrrr….
    Är faktiskt praktiskt taget aldrig där längre. Funderar på att ta bort mitt konto helt och hållet

    Gilla

    • Jag har faktiskt tänkt samma tanke många gånger. Det är ändå så sällan jag hittar något av intresse där 🙂

      Gilla

      • Jag fattar inte dom som har tid och ork, sen är det möjligt det fungerar bra för dom som har det för att hålla kontakt med familjemedlemmar som bor långt ifrån. I varje fall säger de så

        Gilla

        • Det gör inte jag heller, men jag kan i och för sig tänka mig att det är ett bra alternativ om man vill hålla kontakt med dem som bor långt bort. Fast jag är usel på även den delen skall erkännas 🙂

          Gilla

  5. Vilket skit – hur kan man bara göra så??? Att det ens går!

    Gilla

    • Ja, det är en mycket märklig funktion det där. Men även om den finns, skulle jag aldrig utnyttja den. Skulle aldrig komma på idén att lägga till någon annan i en grupp utan att ens fråga först.

      Gilla

Kommentera

