Genrebyte

Jag tror att jag behöver en paus från mina karaktärer som jag jobbar med just nu. För medan läsarna läser om dessa en gång per år, lever jag med dem hela tiden. Därför har jag tagit beslutet att när jag skrivit fyran färdigt ska jag testa en annan genre med andra karaktärer för att få den där välbehövliga pausen. Det behöver inte ens vara ett jättestort hopp mellan genrerna, bara att jag får möjlighet att experimentera med ett nytt koncept.
Limboserien hade jag tänkt mig i fem delar, då passar det kanske bra att jag tar en paus innan jag skriver den sista delen.
Jag skulle helst vilja skriva något helt sjukt och skruvat, typ som Tärningsspelaren. Alltså något som vem som helst som bara tillät spärrarna att släppa skulle kunna hänge sig åt.
Jag har ett par idéer om ämnen som skulle kunna funka, men jag låter dem mogna så länge. Med lite tur är jag redo att skriva ner den till hösten.
Någon annan som skriver om samma karaktärer eller en viss genre som tänker i samma banor?

Dezmin

16 responses to “Genrebyte

  1. Något med satiriska inslag hoppas jag. Din svarta humor hade suttit som en smäck i en skruvad historia 🙂

    Gilla

  2. Spännande – tänk om du lyckas skriva en kultbok. Vore toppen, hur som helst ändå. Svart humor tilltalar mig … har försökt få in det i mina manus – men tror jag misslyckats eftersom storyn i sig är av ‘allvarlig’ art – då verkar det som om det inte passar sig. Men ska inte skylla på läsarna – det är jag som inte lyckas 😉

    Gilla

    • Hahaha, ja en kultbok hade varit superskoj att lyckas skriva! Men det kräver nog verkligen sin författare, stor utmaning m a o 🙂
      Svart humor är svårt och kanske ännu svårare om man skriver något som berör ett allvarligt ämne. Många gånger tror jag att karaktärerna är nyckeln till att lyckas få till satir riktigt bra. Läsare kan ju tycka väldigt olika också, så lyssna inte bara på dem, utan även på din egen magkänsla 🙂

      Gilla

  3. Läste i ditt tidigare inlägg att det går trögt och det är väl den där klassiska pendeln som slår fram och tillbaka. Precis som du har jag jobbat med samma karaktärer sedan 2011 och då var det en välbehövlig paus för mig att skriva en novell i januari. Att få testa något helt annat. Genren var väl den samma men ändå helt annorlunda. Jag fick testa nya grepp och kände att jag utvecklades genom att få tänka på andra karaktärer, miljöer och intriger. Så utifrån mitt eget perspektiv kan jag bara säga att det är bra att skriva något annat emellanåt. Du ligger ju så långt före med de kommande delarna av Lex Limbo-serien att du med gott samvete kan få skriva något annat ett litet tag 🙂

    Gilla

    • Jamen jag tror också att man behöver ett byte ibland och kanske allra mest om man jobbar med samma karaktärer. För även om man gillar dem och tycker om att se dem utvecklas genom varje bok, behöver man nog vidga vyerna ibland och som du är inne på redan tror jag också att man utvecklas genom att få jobba med andra karaktärer 🙂
      Precis, jag har god framförhållning i serien så det finns gott om tid att skriva något annat utan att det riskerar att förstöra utgivningstakten i serien 🙂

      Liked by 1 person

  4. Jag tycker absolut du ska prova något annat emellan och utforska något nytt ämne eller ny genre. Har själv levt i samma ”värld” rätt länge nu och är ivrig att testa nåt annat. Ombyte förnöjer!

    Gilla

  5. Åh det låter sjukt spännande! Ser så mycket fram mot att få höra vad du tänkt på. Tusen pepp och tummen upp (write the book you want to read!) ❤

    Gilla

    • Jaaa, jag ska bolla med dig när jag kommit lite längre i mina funderingar! 🙂 Tusen tack för pepp! Precis, det är den tesen vi jobbar efter, eller hur? ❤

      Gilla

  6. Hör av dig om du behöver skruvade karaktärer ifrån psykiatrins värld.
    Eller oneliners och dråpliga episoder 🙂

    Gilla

  7. Att byta genre och skriva om andra karaktärer kan vara ett verkligt lyft när man segat med samma sak i evigheter. Brukar själv växla mellan ungdom och lite mer tillspetsad och lekfull sf, fantasy eller dystopi… Att du vill göra något likt Tärningsspelaren låter spännande 🙂

    Gilla

    • Det tror jag också! 🙂 Om inte annat för att utmana sig och hitta nya vägar. Hehe, ja vi får se hur det går, hade ju varit sjukt skoj om man lyckades skriva något lika udda som den 🙂

      Gilla

Kommentera

