Ang. torsdagens inlägg om genrebyte

I torsdagens inlägg om genrebyte, nämnde Ebba en intressant detalj. Hon tog upp det här med svart humor och att det kanske är svårare att få in sådant när man skriver om allvarliga ämnen.
Det där har skavt i bakhuvudet på mig, för jag tänker att allt går ju bara man ger sig attan på det, så jag började fundera på om det inte finns någon bok som jag läst som lyckats väva in humor (svart eller inte) i en bok där ett allvarligt ämne lyfts. Och igår kom jag på att jag läst en sådan bok, nämligen ”Blondie” av Birgitta Andersson (eller Backlund som hon egentligen heter).
I boken skildras hela hennes liv och det är ingen solskenshistoria, långt därifrån. Ändå lyckas hon skriva om det på ett sätt som gör att det inte blir så tungläst, just genom att använda en lite ”glättigare” ton mellan varven, samt humor som stundtals även är svart.
Jag minns speciellt ett avsnitt. Hon fick besök av några torpeder (eller vad det var) som ville ha ur henne information som hon inte hade. När de inte fick den våldtog de henne på ett tämligen grymt sätt. När våldtäkten är över, kommenterar hon det ungefär så här (minns ej ordagrant, men på ett ungefär): ”Åh fy fan, det här var det värsta jag varit med om.”
Samma typ av kommentarer återkommer på flera ställen i boken och jag tror att det är därför jag tog mig igenom den utan problem, just för att hon använder humorn som lättar upp allt det tragiska. Detta utan att allvaret i biografin går förlorat.
Även i Britzellis bok ”Som om inget hade hänt” förekommer den här typen av svart humor, även om det där till största delen rör avsnitten i mordutredningen och inte handlingen kring relationen mellan Anders och Beatrice.

I alla fall, dit jag ville komma är att gör man det på rätt sätt (och här tror jag att det nästan uteslutande handlar om själva tonen i det man skriver) kan man väva in svart humor också i allvarliga ämnen. Men det kräver kanske att man verkligen har en fingertoppskänsla 🙂
Vad tror ni?

Dezmin

 

10 responses to “Ang. torsdagens inlägg om genrebyte

  1. Jag tror du har rätt. Har själv inte läst någon av böckerna du nämner, men blev sugen på att göra det nu 🙂

    Gilla

  2. Det är klart att du ska satsa på svart humor. Nu läser jag ju inte så mycket böcker, men jag ser väldigt mycket på film, och då särskilt film med svart humor.
    Häromdagen såg jag ett avsnitt av den norska komediserien Dag.Då slog det mig hur dom lyckats väva in riktigt allvarliga funderingar om livet och tillvaron trots att man skrattar hela tiden.
    Dag handlar om en parterapeut som är en enstöring. Han råder för det mesta sina klienter att skilja sig bums eftersom han inte tror på kärleken. Hans vänner är alla skruvade karaktärer med massor av problem. Svart humor hela tiden. Dag har gått i 3 säsonger och både Rolf Lassgård och Tuva Nuvotny är med. Den är ett väldigt bra exempel på att det går att ta upp svåra ibland tabubelagda ämnen med en stor dos svart humor.
    Måste dock säga att dom övriga nordiska länderna är mycket bättre på sånt än Sverige…Här vilar ett tungt PK filter över film och Tv produktioner. Hur det är i bokens värld vet du bättre 🙂

    Gilla

    • Den har jag inte sett, måste nog ta mig en titt på den, för det låter som en serie helt i min smak 🙂
      Jag håller med, Sverige är det stora undantaget när det gäller den här sortens humor med just tabubelagda ämnen. Det finns egentligen hur mycket som helst man skulle kunna spinna vidare på.
      Tyvärr är det samma pk-filter i bokbranschen. Eller så här: Det är helt okej om det är en utländsk författare som skrivit något utanför pk-ramarna, är det en stor succé köper förlagen gärna in rättigheterna, för ingen vill ju gå miste om en bra vinst 😉 Det är värre om man som svensk författare börjar kliva utanför dessa ramar, då stöter man nog på problem redan i stadiet att få den antagen. I så fall måste man nog ”kamouflera” den lite först 🙂

      Gilla

  3. Då förstår jag varför det mesta jag läser är ganska likartat kanske speciellt när det gäller deckare och andra böcker i den kategorin som är skrivna av svenska författare.

    Gilla

  4. Jag tyckte också jättemycket om Blondie, kanske på grund av det du skriver, om Birgittas sätt att skriva.

    Gilla

  5. Nu blev jag sugen på Blondie! Jag hade en kollega en gång som alltid sa: Skriv lätt om det svåra, och svårt om det lätta. Tror att det ligger mycket i det.

    Gilla

    • Blondie är riktigt bra! 🙂 Jamen det stämmer nog, det är så man skapar balans i en historia, just genom att skriva lätt om det svåra och svårt om det lätta. Bra tips! 🙂

      Gilla

Kommentera

