Gränser

Idag kämpar jag vidare med mitt nya skrivprojekt. Stundtals känns det som om jag skruvat den alldeles för mycket, men jag skriver det färdigt så får jag se vad det blir av det sedan.
Igår på skrivarcirkeln pratade vi lite kring det här med att våga ta ut svängarna och att om man skriver för vuxna, finns det egentligen inga gränser. Gränserna sitter nog mest i författarens huvud och handlar om vad man själv inte vill läsa.
Jag t ex vill inte läsa om djur som plågas eller dödas, så just detta undviker jag alltid. Även om jag vet att det är ett tacksamt grepp att ta till i en historia för att läsaren t ex ska börja ogilla en karaktär, är det just sådant som jag kan klara mig helt utan. Jag tänker att det finns en mängd andra sätt att skapa en olustig känsla för en karaktär.

Varken ”Du” av Caroline Kepnes, eller ”Om du vågar” av Megan Abbott” har dykt upp än och under tiden jag väntar på dessa böcker, fortsätter jag att skriva.
Jag får se om jag vågar behålla alla svängar jag tar ut i manuset, eller om jag begränsar mig i redigeringen 😉

Dezmin

12 responses to “Gränser

  1. Vad synd att inte böckerna dykt upp ännu, men desto mer skrivtid 🙂

    Gilla

  2. Åh, väntar du på Om du vågar. Jag har läst och tycker mycket om den. Hon har ett underbart språk.

    Gilla

  3. Det där med djur är en väldigt känslig sak för mig också ❤
    Såå nyfiken på det du skriver nu!!!

    Gilla

    • Ja, jag tycker faktiskt att det finns en mängd andra sätt att väcka avsky på än att ge sig på försvarslösa stackars djur 😦
      Vad kul! 🙂 Hoppas jag fixar att skriva det klart då. Har inte kommit så långt än, men det ska bli kul att se hur historien utvecklas.

      Gilla

  4. Våga ta ut svängarna! Våga gå över alla gränser! Jag gillar sådana historier bäst :).

    Gilla

  5. Jag tycker också om att bara skriva och skriva. Ta bort och stryka kan man göra i efterhand. Tänker jag för mycket när jag skriver blir det bara hackigt och jag kommer ingenstans.

    Gilla

    • Jag tror att det är det enda sättet. Först måste man få ner själva storyn, sen kan man börja finslipa och forma till den. Det är ofta då man börjar se vad den handlar om mycket tydligare också 🙂

      Gilla

  6. Just de två böckerna har jag tänkt beställa snart, är väldigt nyfiken på båda två 🙂 Du får berätta vad du tycker när du fått dem!

    Gilla

Kommentera

