Dags att deklarera

Innan jag skaffade f-skatt (helt och hållet p g a böckerna jag skrivit) var det här med deklaration inget jag bävade för. Då skrev jag i princip bara under och skickade in.
Nu handlar det om att göra alla avdrag jag har rätt till, för att inte tala om att göra momsen, det är det sistnämnda som ofta är det jag tycker är det värsta.
Deklarationen har legat och skavt i bakhuvudet sedan den landade i min brevlåda, men jag har skjutit den framför mig eftersom renoveringen kommit i första hand, samt lite annat strul som kommit i vägen.
Men nu finns det inga ursäkter längre. Dags att deklarera alltså.
Må det gå vägen utan att jag ska behöva slita mitt hår.

Dezmin

12 responses to “Dags att deklarera

  1. Äntligen något bra med att alltid bli refuserad 🙂
    Lycka till, snart är du klar, snart är du fri för ett år igen!

    Gilla

    • Haha, ja där är det faktiskt en fördel med att bli refuserad 🙂 Då slipper man detta gissel.
      Tack! Du har helt rätt. När det är klart för i år kan jag njuta ett helt år till 🙂

      Liked by 1 person

  2. Deklarera har jag aldrig gjort själv men det är ett visst sjå med att hålla reda på alla papper och sätta in dom i ordning!

    Gilla

    • Nej, jag börjar snart luta åt att leja bort den biten. Samtidigt tycker jag det är roligt att vara lite insatt i alla delar kring den här processen. Men vi får se hur det blir i framtiden 🙂

      Gilla

  3. För många år sen kände jag en gammal tant som inte deklarerade. Hon tyckte inte att hon skulle anstränga sin konstnärssjäl med sådana triviala ting som deklaration.
    Jag frågade så klart hur det fungerade ? ”Bra ”sa hon. ”Jag brukar få lite böter och sen fyller dom i som dom tycker att det ska va, det blir iaf billigare än om nån skulle göra det åt mig”

    Själv krånglar jag med bilagan för skogsbruk varje år. Jag har ingen inkomst på min lilla plätt och heller inga avdrag, men lik förbannat ska den fyllas i.
    Restskatt får jag varje år trots att jag betalar in extra frivillig skatt varje månad. Det straffar sig att vara skuldfri. 😦

    Gilla

    • Haha, man kanske skulle börja med det då. Vet inte vad straffsumman är idag om man inte lämnar in deklarationen i tid, men det kanske kan löna sig 🙂
      Ja, att vara skuldfri är uppenbarligen inte bra, det har även vi märkt. Mycket av restskatten handlar om den förb*nn*de fastighetsskatten som dessutom bara höjs 😦

      Gilla

  4. Påminn mig inte, hu 😦

    Gilla

  5. Har inte heller haft några problem tidigare, bara signerat och sett glad ut 🙂 Men i år har jag tragglat lite med inkomst från hobbyverksamhet. Känner fortfarande inte att jag har stenkoll på läget, men nu är det i alla fall deklarerat och klart!

    Gilla

    • Ja, det blir alltid marigare när man har någon form av verksamhet. Jag tycker att de borde göra som på Irland, skattebefria författare. I alla fall alla som tjänar under 200.000 per år.
      Jag är också klar nu och det känns så skönt! Ett år kvar till nästa gång 🙂

      Gilla

  6. Rent hypotetiskt nu. Om du skulle söka medborgarskap på Irland skulle det förändra något då? Eller måste du säga upp ditt svenska medborgarskap för att det ska fungera? Undrar en som bara skriver under deklarationen och inte har det här bekymret 🙂

    Gilla

    • Ja du, vi som har bott mycket utomlands har fler än en gång funderat på att säga upp det svenska medborgarskapet kan jag säga. Ibland undrar jag uppriktigt sagt om jag är född i fel land från början. Men för att svara på din fråga så tror jag tyvärr bara att det funkar om man säger upp det svenska medborgarskapet. Här har de en sådan sjuk bevakning och de har sett till att man baske mig ska skatta för precis vartenda korvöre man tjänar så jag kan inte tänka mig att man skulle slippa undan den biten om man inte sa upp medborgarskapet här först. Tror uppriktigt att jag skulle tjäna mer på att komma hit som turist än att bo här permanent.

      Gilla

Kommentera

