Fanfiction

Jag har aldrig skrivit en ny berättelse baserad på någon annan författares bok, men det här med fanfiction är ju populärt framförallt utomlands.
Den mest kända och framgångsrika fanfictionförfattaren måste väl vara E L James och för henne gick det ju strålande 🙂
Är det här fenomenet något som någon annan har snuddat vid? Alltså, även om ni aldrig omsatt idén till att praktiskt skriva ner historien, kanske någon av er har tänkt tanken?
Om ni gjort det, vilken bok skulle ni då ha skrivit fanfiction på?
Om jag väljer en bok (serie) som jag skulle tycka var intressant att skriva fanfiction på, skulle det nog bli böckerna om Hannibal. Jag kan inte låta blir det, men jag både gillar honom och finner honom fascinerande 🙂

Dezmin

24 responses to “Fanfiction

  1. Hm, bra fråga! 🙂 Det vore rätt kul egentligen. Och om man gjorde det, skulle någon fatta kopplingen? Fast jag har aldrig känt mig lockad att göra det, inte än iaf 🙂

    Gilla

    • Du får fundera lite kanske? 🙂 Precis, man behöver ju inte ens uttala att det är fanfiction på någon speciell bok. Man kan skriva det på ett sätt så läsaren får gissa eller ana också 🙂

      Gilla

      • Jag fastnar nog oftare för idéer eller miljöer snarare än karaktärer. Men det vore faktiskt kul att göra det någon gång, åtminstone som ett experiment. Och precis, man behöver ju inte vara öppen med att det är fanfiction 🙂

        Gilla

        • Jamen exakt! Man kan ju skriva det bara för sig själv också, men det är kul att experimentera. Jag håller med dig om att det nog är enklare att skriva vidare på en idé, men en färgstark karaktär kan trollbinda mig också. Men då måste den vara något alldeles extra 🙂

          Gilla

  2. Jag tänker ibland att det vore kul att testa, men mina egna idéer drar alltid lite mer. Men om jag provade skulle jag kanske göra en egen Sex and the city 🙂 Eller nåt med Arkiv X! Det vore kul 🙂

    Gilla

    • Så är det nog för mig också, att mina egna idéer drar lite mer 🙂 Men vem vet i framtiden.
      Ja, de serierna hade varit roliga att basera sitt eget skrivande på 🙂

      Gilla

  3. Jag har aldrig läst fanfiction. Har fått för mig att det mest handlar om fantasy vilket inte är min främsta gren. Men du fick mig att bli lite intresserad, jag ska nog kolla runt någon dag.
    Om jag själv skulle bli en fanfictionförfattare skulle jag vilja utveckla Jussi Adler-Olsens underbara karaktärer på en polisstation i Köpenhamn. Han gör det väldigt bra själv, men jag skulle dra ner på blodet och lägga mer krut på hans assistent från okänt arabland och hans lättantändliga sekreterare som lever ett konstigt dubbelliv.
    Och nu måste jag tillägga att jag gjorde mig själv väldigt förvånad: Varför valde jag just den serien? Vill jag skriva krim? Det hade jag ingen aning om. Nej, inga fler utsvävningar nu. Tillbaka till min gamla roman. Trevlig helg!

    Gilla

    • Nej, fanfiction är all fiction som är baserade på en föregångare, alltså böcker man fastnat för och vill utveckla vidare 🙂
      Haha, jamen du ser! Kanske blir det krim framöver för din del, fast efter du skrivit färdigt din roman du jobbar på nu.
      Trevlig helg! 🙂

      Liked by 1 person

  4. Jag har aldrig läst eller tänkt tanken att skriva fanfiction. Precis som flera av er andra är det mina egna idéer och världar som är mest intressanta. Jag var ett stort fan av Twilight när den kom och det är faktiskt tack vare en intervju av Stephanie Meyer som gjorde att jag började skriva fiction. Men aldrig att jag skulle vilja fortsätta på någon annans karaktärer eller värld. Vet inte riktigt varför men kanske för att jag blir låst vid den världen och inte kan modulera med den som jag kan med mina världar 🙂

    Gilla

    • Man kanske måste vara väldigt fäst vid någon bok för att kunna skriva fanfiction av den? 🙂 Vet inte, men det är ju ett intressant koncept. Fast som du är inne på, man blir ju onekligen låst vid speciella karaktärer eller världar när man skriver fanfiction.

      Liked by 1 person

  5. Nja, det verkar inte intressant. Är roligare med egna idéer. Känns som om det är för dom som inte kom på något eget, men jag kan ha fel!

    Gilla

  6. Skulle nog kunna göra som Bengt Ohlsson i Gregorius och skriva en känd berättelse ur en annan karaktärs synvinkel om andan föll på. (Har just skrivit en novell baserat på en känd saga men vridit på skuldfrågan kan man säga, och det var kul.) Men inte bygga vidare på nån annans universum / serie. Eh blev nog inte glasklart men… Var en kul artikel om fanfiction i DN för ett tag sen. Tips om du inte såg den: http://mobil.dn.se/kultur-noje/femtio-nyanser-av-fanfiction-1/

    Gilla

  7. Kom att tänka på fanfiction vad gäller från bok till film. Matrix bygger till viss del på sagan Alice i Underlandet. När jag gick på Skrivarlinjen (1-årig) hade vi ett ‘block’ som innefattade film. Vi fick verkligen när-studera b la nämnda film. Tror inte (om man inte googlat) tänker på Alice när man ser Keanu Reeves i sina svarta kläder 🙂
    Annars tycker jag idéen fanfiction verkar kul … kanske kommer till det någon gång 😉

    Gilla

    • Jag har också läst om att Matrix till viss del baserats på Alice i Underlandet. Jag tror att när det gäller riktigt bra fanfiction märker man inte vilken förlaga författaren har haft 🙂
      Jamen visst är den rolig! Jag tror att jag ska prova någon gång jag med 🙂

      Gilla

  8. Men! Jag kom på en direkt … en slags saga i diktform som jag fick med modersmjölken … Har alltid, alltid älskat den ❤

    Gilla

  9. Osökt kom jag också att tänka på programmet, Så mycket bättre, nu när jag lyssnar på Svensktoppen. Där gäller det ju att göra om en originallåt. Lite åt fanfiction, det också – kanske?

    Gilla

  10. Jag har aldrig skrivit men nog läst nåt ibland. Fast inte så mycket. Tycker däremot att det som grej är rätt häftigt.

    Gilla

Kommentera

