Om du vågar av Megan Abbott

Då har jag även läst ut den andra boken som stod överst på min att-läsa-lista.
”Om du vågar” utspelar sig i en cheerleadingkrets. Det är ur Addys perspektiv vi får följa allt och tyvärr börjar boken ganska segt. Det är mycket träningar och läsaren får följa Addys relation till de övriga tjejerna, men framförallt hennes relation till Beth och den nya coachen.
Förutom prologen i början, är första halvan av boken egentligen bara ett enda stort uppbyggande inför kulmen då allt vänder och den kommer när självmordet som leder till en polisutredning inträffar. Hela det dramaturgiska upplägget påminner väldigt mycket om Flynns ”Gone girl” (hon har för övrigt också blurbat boken). Så när det väl vänder, förvandlas boken från att ha varit ganska trög, till en riktig bladvändare.
På min minussida ligger alltså den långdragna början. Här hade Abbott kanske kunnat lägga in lite mer nerv genom att redan här beskrivit hur farliga stunt cheerleadingklacken faktiskt gör (men även det kommer senare i boken).
På plussidan ligger Abbotts förmåga att gestalta dessa unga flickors vardag. Det är oerhört träffsäkert gjort och karaktärerna blir både levande och trovärdiga.
Språket är också det välkomponerat och passar berättelsen väl.
Om du vågar, får helt klart godkänt, även om jag föredrar lite mer fart i början av en bok. Men det är ju mer en smaksak.

om-du-vagar

Dezmin

10 responses to “Om du vågar av Megan Abbott

  1. Ja men då får jag nog ta och läsa boken ändå 🙂

    Gilla

  2. Vad intressant att upplägget påminner om Flynns bok som du oxå gillade. 🙂 tänker du läsa fler av Abbotts böcker nu?

    Gilla

  3. Kul att den tar sig! Sega starter är jag egentligen inte så förtjust i, men om det tar sig är det värt att prova i alla fall 🙂
    Dock tror jag att man bör anpassa baksidestexten om en bok har en lång startsträcka för annars sitter man bara och väntar på det som ska hända (i detta fall självmordet) och då upplevs början som ännu segare. Jag hade nog föredragit att inte veta det förväg för att bli mindre otålig.

    Gilla

    • Exakt! Det där med hur de lägger upp baksidestexter har jag också tänkt på. Då är det bättre att de utelämnar den där stora vändpunkten för det är ju den man vill komma till så fort som möjligt så man får veta hur det ska gå. I alla fall om vändpunkten kommer sent i boken.

      Gilla

  4. Jag minns inte den sega början, bara att jag tyckte att boken var jättebra, men så var det nästan två år sedan jag läste + att den var på engelska och då missar jag nyanser och även ord. Kanske till och med segheten försvann 🙂

    Gilla

  5. Jag vill gärna ha action frän början! Trevlig Valborg!

    Gilla

Kommentera

