Isamone av Kurt Levlin

Nu blir det två recensioner efter varandra på den här bloggen och det är ovanligt. Men samtidigt har det varit ganska skönt att läsa några böcker nu när jag inte har någon större skrivlust.
Här följer i alla fall recensionen.

Isamone är en dystopi med sci fi-inslag.
På en ö någonstans pågår ett inbördeskrig där ungdomar utnyttjas i krigföringen.
Simone är sjutton år gammal och jobbar som specialagent. Hon har ett litet chip inopererat bakom örat och efter varje uppdrag hon slutfört, vilka inte helt sällan går ut på att mörda, kopplas hon till en dator där hennes minne raderas. Just det här förfarandet gör att specialagenterna kan utföra ganska grymma dåd, för om man inte minns vad man gjort, behöver man ju heller inte lida några samvetskval efteråt.
Hon får i uppdrag att hitta en person för att få honom att avslöja var rebellsidans luftvärnsrobot-batterier förvaras. Detta för att dessa luftvärnsrobotar åsamkat regeringsstyrkorna stora förluster. För att komma åt den här personen måste hon vinna en annan persons förtroende först och det är här problemen börjar. För den person vars förtroende hon måste vinna, påverkar henne starkare än vad både hon och dem hon jobbar för kunnat ana.

Boken är välskriven med levande miljöbeskrivningar. Det är en svart tid som Levlin tecknar ner med trovärdiga krigsskildringar. Språket flyter bra och eftersom boken i första hand vänder sig till ungdomar, är den också väldigt lättläst. Jag tar mig snabbt igenom de drygt 300 sidorna.
Om jag skulle få önska mig någonting är det möjligen lite mer fart i handlingen bitvis, men det är ju en smaksak och jag är en högst otålig läsare.
Vill man ha en tänkvärd bok om unga människor som utnyttjas i ett cyniskt krig, är det alltså Isamone av Kurt Levlin som man ska läsa.

Dezmin

8 responses to “Isamone av Kurt Levlin

  1. Det verkar vara en bok som hade kunnat passa min systerson.

    Gilla

  2. Jag har kommit av mig lite i läsandet, måste komma igång igen.

    Gilla

  3. Tack för tipset! Det låter som ett intressant koncept, även om jag inte är en frekvent läsare av varken dystopier eller ungdomsromaner.

    Gilla

  4. Jag är en novis när det gäller dystopier, sci fi och liknande, men vill bredda mitt läsande. Isamone verkar vara en bra introduktion. Låter intressant.

    Gilla

Kommentera

