Karaktärer

Ett vanligt nybörjarmisstag brukar ju vara att man har med för många karaktärer. Eller i vart fall att man ger alla dessa för mycket utrymme i berättelsen. Å andra sidan behöver det bara bli ett misstag om det resulterar i att historien blir för spretig, eller att läsaren riskerar att inte kunna hålla isär dem.
I det ena av mina sidoprojekt har jag med fem stycken karaktärer som alla behöver få ungefär lika stort utrymme. Alltså, fast jag är väl medveten om risken och svårigheten att få detta att funka, har jag ändå valt att göra ett försök. Jag försöker se det som en utmaning, för i den här historien behövs verkligen alla fem karaktärer, annars faller hela historien, åtminstone på det sätt jag tänkt mig den.
Tricket är ju att ge dem så olika personligheter som möjligt, karaktäristiska drag som gör det enkelt för en läsare att hålla isär dem.
Jag har funderat en del på hur jag ska lyckas med detta, för även om många drag växer fram hos karaktärerna i takt med att jag skriver, är det fortfarande en del av dem som är lite otydliga. Och här kommer det intressanta. Av någon anledning har jag alltid lättare för att hitta personlighetsdrag i de manliga karaktärerna. Fråga mig inte varför, men jag tror att det beror på att jag finner män mycket intressantare än kvinnor och då blir också nyfikenheten en form av drivkraft som gör det enklare att förstå vilka karaktärerna är.
Så, det jag söker efter nu är alltså olika personligheter i mina kvinnliga karaktärer.
Som ”tur” är finns det bara två kvinnor av de fem karaktärerna som är med och därmed borde det inte bli så svårt, men av någon anledning är detta en av orsakerna till varför jag hela tiden kör fast.
Tips på personlighetsdrag hos kvinnor välkomnas alltså här. Både dåliga sådana och bra 🙂

Dezmin

18 responses to “Karaktärer

  1. Vad lustigt att du nämner det, för jag har oxå oftast lättast att skildra manliga karaktärer o får jobba mkt mer med de kvinnliga. det blir speciellt en utmaning nu när jag bara har en karaktär som är kvinna…
    hm karaktärsdrag, det var värre. men du kan ju alltid titta på de utmärkande dragen hos människor du känner för inspo. Jag vet inte om det finns drag som är mer kvinnliga. Män kan ju också vara bitchiga

    Gilla

    • Jamen vad skönt, då är jag inte ensam om att ha problem med det 🙂
      Hehe, ja jag får kanske stjäla några karaktärsdrag från kvinnor jag känner till. Det är väl det som är fördelen med att skriva, man får stjäla 🙂

      Gilla

  2. …diviga och till och med feminister, har jag hört. men kanske det där intriganta är typiskt kvinnligt? Förutom kvinnlig list då hehe. sedan tror jag kvinnor ältar mer än män men man kanske ska akta sig för att generalisera så… iaf om man inte vill riskera att hänfalla till stereotyper…

    Gilla

    • Ja, just intrigmakeri är nog typiskt kvinnligt, män är ju mer rakt på.
      Det tror jag med, kvinnor ältar i större utsträckning än män, så det var också ett bra tips 🙂
      Man får förstås använda allt med viss försiktighet så man inte generaliserar, det har du helt rätt i.

      Gilla

  3. En sak som är intressant i böcker tycker jag är när man ger kvinnorna typiskt manliga drag och gör männen lite mindre ”grabbiga”, det kan bli väldigt intressanta karaktärer. tänker lite på den kvinnliga karaktären/skurken i snuten i hollywood som är tuffare än alla männen hehe. bara som ETT exempel.

    Gilla

    • Haha och som i Mrs. Doubtfire 🙂 Men just detta tror jag passar sig bäst i en viss sorts komedier. Mitt manus har förvisso en del humoristiska drag, men mer åt det svarta hållet och då tror jag inte att det blir så lyckat att ge männen kvinnliga drag och vise versa. Men det var ett bra exempel 🙂

      Gilla

      • Just i action eller komedi tycker jag det passar jättebra att vända på det. Har ni sett Mr & Mrs Smith med Brad Pitt och Angelina Jolie? Han är mjukare medan hon är tuffare, tycker det funkar riktigt bra i den filmen!

        Gilla

        • Ja, precis i dessa genrer funkar det. Men det här är en svartare form av humor och då är risken stor att det blir fel.
          Den har jag sett och den var riktigt rolig 🙂

          Gilla

  4. Jag har raderat x antal figurer i min bok, hade på tok för många ett tag. Visst kan det vara svårt att få till olika karaktärer, jag vet inte om jag har lättast för män eller kvinnor. Just nu har jag inga klockrena tips men Katarinas tips om att göra kvinnor mer grabbiga och tvärtom kan vara något att jobba vidare med!

    Gilla

    • Ja, det är trixigt det där 🙂
      Men att vända på karaktärsdragen passar inte i alla komedier heller, det är egentligen bara det som är problemet, för annars hade det kunnat funka 🙂

      Gilla

  5. Det där med för många karaktärer känner jag verkligen till … I mitt fall beror det på att det är lättare att skriva till ytterligare en person och en händelse än att fördjupa några få. Men jag jobbar hårt på saken 🙂
    Fem personer borde väl inte vara ett problem, om du gör dem olika, tänk Fem på nya äventyr 🙂 I och för sig var en av dem en hund men i alla fall.
    I den bok jag skriver om i dag, Kvinnan på tåget, är tre jag-personer och ytterligare två mycket viktiga för historien.

    Gilla

    • Ja, det är nog därför ganska många lägger till fler karaktärer, för att det är enklare att dra in ännu en person och därmed också en händelse, än att fördjupa det man har 🙂
      Jag tror också att det kan funka, men det är ju det där med att göra dem väldigt olika 🙂
      Aha, ytterligare en anledning att läsa den då kanske, bara för att se hur hon har gjort 🙂

      Liked by 1 person

  6. Om jag skulle ge ett tips så skulle det vara att fundera lite på vad kvinnorna varit med om innan boken börjar och om den bakgrunden gett dem något personlighetsdrag som visar sig nu. Bara en tanke, för ibland är det omöjligt att komma på något när man grubblar på det, det är lättare att börja i en annan ände 🙂

    Gilla

  7. Håller med Sofia, fundera på vad dom format dem. Eller tänk på saker i deras närhet, som vad de helst äter, vem de absolut inte vill äta middag med, hur deras morgonrutiner ser ut. Det berättar en hel del om vilken sorts människor det oberoende av om det är kvinnor eller män.

    Gilla

    • Tack för tips! 🙂 Jag har faktiskt börjat grunna lite på deras bakgrund (kvinnornas alltså, för männen har jag mer kläm på) så jag hoppas att jag ska kunna hitta detaljer där som gör att de får mer tydliga personligheter.

      Gilla

  8. Här kommer ett förslag på kvinnlig karaktär.
    Kulturtanten.
    55+. Hon går alltid klädd i konstiga byxkjolsdressar som man inte ser vad som är upp eller ner på,samt en stor hatt.
    Anordnar uppträdanden och föreläsningar i stadens bibliotek av Björn Ranelid och Bruno K Öjer när hon inte uppvaktar kommunen och skriver insändare i lokalblaskan om att kommunen borde ordna med en New age festival 3 km in i skogen och asfatera en handikappanpassad väg dit.
    Hon går på spinning och plockar helt fräckt ur skivan med technopop ur CD-spelaren och sätter i en med inprovisationsjazz medan hon förklarar för dom andra tanterna i gruppen att dom behöver lite kultur.

    Till frukost äter hon ett wienerbröd och kaffe,som hon sedan kompenserar med ett stort glas ekologiskt morotsjuice.Ingen lunch men en trerätters middag på stadshotellet tillsammans med stadens kulturpersonligheter.

    Hon har också en liten knähund med med rutig väst och rosett i håret.

    Gilla

Kommentera

