Halvvägs

Jag har kommit ungefär halvvägs i råmanuset på det ena sidoprojektet nu. Eller åtminstone vad jag beräknar som halvvägs och eftersom jag har några manus bakom mig, tror jag mig kunna beräkna detta ganska bra.
Den här skruvade berättelsen med svart humor, börjar i alla fall bitvis kännas som om den är värd att skriva färdigt. Jag har ju kört fast vid ett flertal tillfällen längs vägen, men nu tror jag att jag kan ro det i land 🙂
Det jag är lite osäker på är början, så jag tänkte bolla ett litet stycke med er. För eftersom det här inte är något inom spänningsgenren, är jag aningens osäker på vad som väcker nyfikenhet att fortsätta läsa.
Stycket tillhör kapitlet som kommer efter det allra första kapitlet och det kapitlet har jag redan bollat med testläsare och fått klartecken på.
Nästa kapitel har jag lagt till i efterhand och nu undrar jag om det är dumt att avslöja hur det slutar redan i början? Blir man nyfiken och vill läsa vidare för att få reda på hur och varför karaktärerna har hamnat här? Eller bör jag ta bort kapitlet för att inte spoila? Det här är dessutom det första manus jag skriver där jag vet hur det kommer att sluta och eventuellt är det också därför som det gått aningens trögt mellan varven 🙂
Det bör kanske även nämnas att kapitlet är väldigt kort (ca en A4-sida) i sin helhet och avslöjar inget om ovan nämnda frågor som man kanske ställer sig.
Så, vad tror vi om detta? Indragen ersätts med blankrader när man klistrar in texten i wp och texten är fortfarande att betraktas som oredigerad råtext. Det jag är mest nyfiken på är alltså om det är ett smart drag att göra så här.
Här kommer den första biten ur det andra kapitlet:

Åklagaren synade dem alla en efter en under tystnad.

Advokaterna var där, nämndemännen var på plats, likaså domaren och även åhörarna. De sistnämnda satt bänkade i trånga rader för att ta del av efterspelet som den bisarra tävlingen hade resulterat i.

”Rån, förargelseväckande beteende, olaga intrång, försvårande av polisutredning, allmänfarlig vårdslöshet, sexuellt ofredande, egenmäktigt förfarande, skadegörelse och vållande till kroppsskada.” Åklagaren tvingades göra ett avbrott för att hämta andan och tog tillfället i akt att lätta på slipsknuten. ”Tilläggas bör att nämnda paragrafer är att betraktas som de grövsta åtalspunkterna, men långt ifrån alla som ni gjort er skyldiga till. Åtalen rörande falsk tillvitelse, misshandel och bevisförvanskning, har lagts ner. Inte av barmhärtighet riktad mot er, utan för att vi andra ska tillåtas behålla en minimal förhoppning om att få lämna rättssalen inom en överskådlig framtid.” Han gjorde en ny paus och drack några klunkar ur sitt vattenglas, antagligen för att stärka sig ytterligare innan han fortsatte: ”Vi är förstås alla nyfikna på er version av sommarens händelser, vilket jag också hoppas får en förklaring under rättegången. För tro mig när jag säger att jag har goda erfarenheter av egendomliga brottmål, men det här är det absolut märkligaste fall som jag någonsin varit med om i hela min karriär. Vidare vill jag även…”

Bör det tas bort, eller vara kvar, alltså?

Dezmin

10 responses to “Halvvägs

  1. Spontant blir jag nyfiken och vill ha det kvar. Vill veta mer om karaktärerna och om händelserna som resulterat i detta!

    Gilla

  2. Det där är skitbra…Det skulle du kunna ha som baksidestext..Jag vill absolut läsa mer 🙂

    Gilla

  3. Texten fångade mig direkt! Jag vill veta mer.

    Gilla

  4. Jag tänke samma sak som Bitterpitten, att det skulle passa som baksidestext. Perfekt teaser. jag gillar!:)

    Gilla

    • Jag har aldrig tänkt på det som en baksidestext, men ni har nog alldeles rätt i att det skulle kunna funka även där 🙂 Härligt, då får det vara kvar! 🙂

      Gilla

  5. Jag blev absolut nyfiken 🙂

    Gilla

Kommentera

