Texttolkning

Jag lyssnar ju på en hel del musik när jag skriver. Ibland för att texten i låten passar, men oftast för att melodin är rätt för scenen som jag ska skriva. För det mesta letar jag upp låtarna på Youtube och igår satt jag för skojs skull och läste kommentarerna till en av låtarna jag lyssnat på. Det var Call Your Girlfriend med Robyn. Jag länkar istället för att bädda in videon, för det är kommentarerna som jag reagerade på.
Jag har inte tänkt på det så ofta, men det är märkligt hur vissa låtar tolkas så olika av den som lyssnar på dem.
Just den här låten handlar ju om en tjej som ber killen hon träffar göra slut med sin flickvän som han uppenbarligen är otrogen mot.
Några av de upprörda kommentarerna lyder så här:

This entire song is some treacherous female asking to get her butt kicked. I hope his girlfriend was a black belt.

It’s a good song. But I just think it’s so mean.

to me, im getting that robyn is the side girl who is in love with this guy and shes helping him break up with his girlfriend in the nicest way possible. she doesnt want to be the other girl. just my opinion though 🙂

Det här är intressant för jag tolkar inte låten som att det är tjejen det handlar om som är den mest elaka här, utan snarare killen. När jag lyssnar på texten får jag istället känslan av att detta har pågått en ganska lång tid och han har lovat henne att han ska lämna sin flickvän, men att detta är tomma löften och något han aldrig haft för avsikt att göra.
Vidare tror jag aldrig att jag avskytt en låt p g a vad den handlar om, för om musiken är bra, får texten handla om nästan vad som helst. Ungefär som att jag kan gilla en bok som inte är den mest välskrivna, bara handlingen fängslar 🙂
Är det här med låttexter något som ni tänker på och är handlingen avgörande för att ni ska gilla eller ogilla låten?

Dezmin

8 responses to “Texttolkning

  1. Jag gillar den låten jättemycket, trots texten, eller hur man ska säga. Och det är ju intressant med de där låtarna man kan tolka på fler än ett sätt. Jag är nog som du där, att är musiken bra kan texten vara mindre bra, jag gillar den ändå. Inspireras också mycket av musik när jag skriver eller kanske framför allt mellan skrivpassen. men ibland lyssnar jag på vissa låtar för att komma i rätt stämning. Att lyssna på musik när man skriver tror jag är bra, för man får en tankeställare om hur mycket man egentligen kan förmedla med en så pass kort text som en sång egentligen är. Bara man väljer rätt ord. 🙂

    Gilla

    • Det gör jag med! 🙂
      Jamen visst är det och så gör jag också, att jag både lyssnar mellan skrivpassen och medan jag skriver.
      Exakt, just det där är också himla intressant. En sång hinner ju förmedla jättemycket på bara några få rader, det handlar verkligen om att välja rätt ord i låttexter 🙂

      Gilla

  2. Det är väl det häftiga med text, att den kan tolkas på så många sätt, problemet brukar uppstå när vissa tror att det bara finns ett sätt att se saker och ting på. Men det tenderar ju att finnas fler perspektiv liksom.

    Och gillar låten för övrigt, tycker Robyn är himla bra.

    Gilla

    • Ja, det tycker jag med. Just att man kan tolka den på så många olika sätt. Precis, det är nog där problemen uppstår, när folk tror att det bara finns ett sätt att tolka den på. Jag tycker också att hon är himla bra 🙂

      Gilla

  3. När jag fastnar för en låt är det oftast musiken och melodin, ibland är det först efter ett tag som jag lyssnar på texten och inser vad den handlar om 🙂 Så nej, för mig har texten ingen betydelse för om jag gillar en låt eller inte 🙂

    Gilla

    • Så är det för mig också. Från början gillar jag den för att melodin eller musiken tilltalas mig, först senare börjar jag sätta mig in i texten 🙂 Och precis, då spelar inte texten någon roll för mig heller 🙂

      Gilla

  4. För mig är det en kombination av musik och text! Oftast är låten större än artisten!

    Gilla

    • Ja, så är det nog för mig med och precis, många gånger är det nog låten jag gillar mer än att det spelar någon roll vem som framför den 🙂

      Gilla

Kommentera

