Reaserch och gestaltning

Ibland när man läser en bok blir man extra påmind om hur extremt viktigt det är med research. I väntan på ”Min syster” som jag fortfarande inte fått något meddelande om från bibblan, har jag börjat läsa en annan bok och trots att själva historien hade kunnat bli både intressant och fängslande, faller den på två saker: Trovärdighet och bristen på gestaltande.
Det blir väldigt tydligt att författaren har utgått ifrån rena klyschor i mångt och mycket, för den är både onyanserad och osannolik. Sitt tunga ämne till trots sugs jag inte in i handlingen, dels p g a dålig research och dels p g a att väldigt mycket berättas istället för att gestaltas.
När det gäller just research spelar det förstås ganska stor roll vem läsaren är, för om läsaren inte vet mycket om ett visst ämne, köper denne det mesta i boken. Men om läsaren är det minsta lilla insatt, blir det problem att ta till sig innehållet.
Samtidigt är det bra att mellan varven bli påmind om hur extremt viktigt det är att både skaffa sig kunskap i ett ämne innan man skriver om det och att lära sig gestalta. För man kan egentligen ta vilken osannolik historia som helst och göra den sannolik, bara man behärskar dessa två byggstenar i berättelsen.
Nåväl, nu hoppas jag att ”Min syster” snart finns inne hos bibblan, för den har jag väntat på länge nu.

Dezmin

15 responses to “Reaserch och gestaltning

  1. Katarina Persson

    Jag håller med. Dessa två saker är viktiga. Det är väl ok om författaren missat någon detalj i sin reseach, om man åtminstone gjort den, och resten av boken fungerar. När allt kommer omkring är väl ingen ofelbar och sånt händer ju även de etablerade författarna, men om man inte ens bryr sig om att göra den öht … Och trovärdighet, ja, det är nog nästan ännu viktigare kanske.
    Jag har också läst en del böcker på sistone som jag bara inte köpt rent trovärdighetsmässigt.

    Gilla

    • Men precis! Någon enstaka detalj kan man leva med, men inte när ingenting blir trovärdigt för att författaren varit för lat för att göra research och man bara sitter och suckar. Exakt, trovärdigheten är riktigt viktig för att åtminstone jag ska fastna i boken. Trist att även du råkat på sådana böcker på sistone där även gestaltningen brustit eller varit obefintlig.

      Gilla

  2. Katarina Persson

    Oj, gestaltning skulle det stå i näst sista meningen.

    Gilla

  3. Orkar du läsa klart den här boken? Ibland kan man ju ge sig den på det … gjorde det en gång … så svåårt – tog ett halvår! Jag förstod aldrig heller varför den ens var skriven.

    Gilla

    • Jag skummade den andra halvan bara för jag ville se hur den slutade. Jag vet, en del böcker undrar man varför de ens skrevs. Eller åtminstone varför författaren varit för lat för att ta reda på fakta innan denne skrev boken.

      Gilla

      • Katarina Persson

        Jag håller med. Om författaren dessutom behandlar ett tungt ämne är det väl nästan ännu viktigare att få fakta rätt? Vill man öka medvetenheten kring något eller skapa ökad förståelse för något måste man väl börja med att läsa på sig om det man inte vet. Jag håller med Anders nedan; det har hänt att jag med läst böcker där jag inte hade mycket kunskaper i ämnet men det ändå stod plågsamt tydligt att författaren hade ännu mindre än jag. De hör inte till mina bästa läsupplevelser…

        Gilla

        • Jamen precis! Då är det ännu viktigare!
          Jag håller också med honom, ibland blir det uppenbart fast man inte är så hemma på ett visst område själv och då är det ju ännu värre. Nej, det hör inte till mina bästa läsupplevelser heller. Men där ser man hur viktigt det är med researchen.

          Gilla

  4. Jag har läst en del böcker där jag inte vet mycket om ämnet men det skiner ändå igenom att författaren inte kan sitt ämne. Så research är jätteviktigt om inte det man skriver om är självupplevt eller att man är väl insatt i det sedan tidigare.

    Gilla

    • Ja, ibland kan man nästan ana att författaren inte har kollat fakta, trots att man kanske inte vet så mycket om det själv.
      Tror också att research är a och o, oavsett vad man skriver om.

      Gilla

  5. Ja, visst är dessa två saker viktiga för läsupplevelsen!
    Jag längtar efter en riktigt bra bok som sveper iväg med mig så att jag glömmer allt annat 🙂

    Gilla

  6. Ja, de flesta verkar ha problem med gestaltningen, hört mycket om det i helgen. Men givetvis är research viktigt också. Och ganska kul att göra.

    Gilla

  7. Gestaltningen är superviktig! På Författarkliniken pratades det om research och att det är okej att ändra på verkligheten men att det då är bra om man anger det i slutordet. Sedan finns det säkert saker som är mindre lämpliga att ändra givetvis. Jag har hittat på detaljer i Aten men jag har ändå kollat upp med en person som bor i Aten så det inte blir helt bort åt stöll 🙂

    Liked by 1 person

    • Men precis! Visst kan man ändra lite ibland, men då är det ju bra om det framgår någonstans också. Värre är det när man märker att författaren inte vet vad den skriver om när det gäller fakta.
      Smart drag! Alltid bra att kolla upp lite även om man hittar på 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

