Hur man gör en boktrailer, del 1

Eller, egentligen kanske rubriken borde lyda: ”Hur jag gör en boktrailer”, för det finns förstås andra sätt att göra dem på också 🙂
I alla fall fick jag en önskan av Eva att berätta om hur jag går tillväga, så jag tänkte att jag tar det steg för steg. Dessutom passar det bra med sådana inlägg just nu när jag är osäker på om jag ska hinna göra en video till min senaste bok, för då tvingas jag göra exempel och då är det ju lika bra att använda sin egen trailer, smart va? 😉
I alla fall, så här går jag tillväga.
För det första är jag en extremt dålig fotograf och videofilmare. Men även om jag varit en superduktig sådan, är det ibland svårt att hitta de rätta miljöerna att filma för att de ska passa med scenerna ur boken. Som tur är så finns det en del platser på nätet där man får använda material både gratis och royaltyfria.
archive.org är en, men allt är inte fritt att använda i kommersiella sammanhang där, så läs noga vad som står vid klippen eller filmerna.
videvo.net är en annan. Här krävs att man registrerar sig.
Ovanstående är bara ett par exempel, för det finns fler och om man googlar hittar man dem.
När man sedan ska börja göra filmen är det inte alltid filerna accepteras av Movie Maker, som jag använder. Då kan de behöva konverteras. Det finns några platser online där man kan göra detta gratis, ett av dessa är online convert, dock med begränsat utrymme om man ska göra det gratis. Måste man konvertera många filer är det nog bättre att ladda ner något gratisprogram och göra konverteringarna i datorn istället.
Jag kommer till det här med bakgrundsljud och musik lite längre fram, men det är alltså här jag brukar börja när jag gör en bokvideo, att samla bildmaterial och fixa till filerna så det inte blir några problem att använda dem sedan.
I nästa avsnitt tänkte jag gå igenom Movie Maker, som är ett gratisprogram och som redan finns i datorn hos de flesta som har PC, annars kan man gratis ladda ner det här.

Dezmin

10 responses to “Hur man gör en boktrailer, del 1

  1. Tack! Jättebra inlägg. Har ingen aning om hur man gör en boktrailer 🙂

    Gilla

  2. Vilket bra inlägg! Och väldigt intressant att få en titt bakom kulisserna 🙂 Det verkar vara en hel del jobb.

    Gilla

  3. Åh, vad bra! Jag gör genast en länk till ditt inlägg för framtida bruk. Hade ingen aning om dessa gratistjänster. Ser fram emot att läsa mer! Tack!

    Gilla

  4. Verkar jättekul, bra marknadsföringsmaterial!!

    Gilla

  5. Wow! Det här har jag letat efter. Gör som Ewa, gör en länk till framtida bruk när jag vet vilka filmsnuttar jag vill ha 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

