Berättarröst och ton

I förrgår skrev Carola ett bra inlägg om det här med tonen i en berättelse.
Därefter började vi diskutera lite vad som skiljer tonen från själva berättarrösten. För det är ju inte riktigt samma sak.
De flesta som skriver har säkert hört uppmaningen om att ”hitta sin egen röst”, alltså den unika stämma som signalerar till läsaren att den här boken är det just du som skrivit. Björn Ranelid är ett bra exempel när det gäller just rösten, han har jobbat länge för att göra den så säregen som möjligt.
Jag ska nu outa en liten hemlighet. Ett fåtal som följer min blogg känner redan till det. Karmamailen var egentligen inte min debutroman. Före den hade jag skrivit några böcker under pseudonym och jag såg inga problem med att börja skriva böcker i mitt riktiga namn eftersom jag kände mig ganska säker på att ingen skulle känna igen rösten då de böcker jag skriver i mitt eget namn är skrivna i en helt annan genre än de jag skrev under pseudonym. Men grejen är så här, rösten (när man väl hittat den) är oerhört svår att tvätta bort sen. Jag skulle vilja påstå att det nästan är omöjligt. Den blir lite som fingeravtryck.
Detta resulterade därför i att en person räknade ut vem jag var genom att börja följa den här bloggen. För även på bloggen använder man ju sin egen röst. En annan som också läst mina tidigare böcker, hörde av sig per mejl när vederbörande läst Lex Limbo och undrade lite försiktigt om det inte var jag som även var XX. Personen hade känt igen mig just på rösten.
Rösten är alltså det som utmärker dig som avsändare till en text.
Men tonen är en annan sak. För om jag t ex skriver en satir kommer jag att använda en mer raljerande ton än om jag skriver en djupsinnig roman.
Man skulle kunna ta Astrid Lindgren som exempel eftersom alla känner till henne och har läst henne. Madicken är inte skriven med samma ton som t ex Bröderna Lejonhjärta. Dock känner vi igen hennes röst i alla böcker hon skrivit.
Tonen är alltså det vi använder som en effekt för att förstärka en genre, eller karaktärerna i en berättelse. En ton kan vara tramsig, allvarlig, finstämd, etc, men din berättarröst är densamma. Enkelt förklarat skulle man kanske kunna säga att rösten är din, men tonen är berättelsens eller karaktärernas.
Och nu när vi benat ut det här ska jag försöka hitta tillbaka till tonen i mitt senaste manus som legat på is en alldeles för lång tid 🙂

Dezmin

28 svar till “Berättarröst och ton

  1. High five på det! 🙂

    Gillad av 1 person

  2. Jättebra skrivet! Du förklarar skillnaden så bra och jag håller med, berättarrösten blir lite som ett fingeravtryck. Det är himla intressant egentligen. Får en att börja fundera vad det är i ens ordval eller meningsbyggnad eller attityd som gör att läsare känner igen en. Om man kan påverka det om man verkligen försöker? Om man ens borde försöka eller bara omfamna det faktum att ens berättarröst är så personlig att den faktiskt särskiljer en. Kanske är det något att vara tacksam för?

    Gillad av 1 person

    • Tack! 🙂
      Jag tror att det är bra att man har en röst som läsarna känner igen (såvida man nu inte väljer att skriva både under pseudonym och i sitt riktiga namn) hehe. Jag tror också det är svårt att påverka just den, även om man verkligen försöker. Så man bör nog vara tacksam när man hittat den, för det är ju den som är du 🙂
      Tonen däremot är ju något man kan experimentera med hur mycket som helst och därmed också få lite variation 🙂

      Gilla

      • Ja, det där är ju intressant. Speciellt med pseudonymer som tex Bo Baldersson. Att ingen lyckats känna igen honom än. Jag tror att kanske just i deckargenren så verkar många sträva efter att skriva på ett visst sätt, lite avskalat och kanske inte lika karaktäristiskt som i andra genrer. Jag har ofta hört sägas att många av dessa författare ”låter” likadant och undrar hur man ska tänka om man vill undgå att urskilja sig. Är det kanske till och med förlagen som ”tvättar bort” alla de individuella uttrycken och kännetecknen hos deckarförfattarna för att få litteratur som är mer likriktad?

        Gillad av 1 person

        • Det har ju förekommit en hel del gissningar när det gäller just Baldersson, även om inget har blivit bekräftat. Och nu är han ju död, så hans hemlighet tog han nog med sig i graven 🙂
          Det beror lite på vilka slags deckare man läser, tror jag. Och speciellt när det gäller utländska författare i genren brukar jag kunna se skillnader mellan dem och antagligen är det också därför jag nästan uteslutande läser den genren av utländska författare. För att få variation alltså 🙂
          Det är ju egentligen samma sak där, alltså att man kan göra ganska mycket bara genom att ändra tonen till något mer unikt än alla andra som skriver i genren. Alternativt att man skriver om lite andra karaktärer än vad som är vanligt förekommande i den genren.
          Tror inte att förlagen ”tvättar bort” sådant, det är nog snarare sådant de söker efter, men som säkert är svårt att hitta även för dem eftersom de flesta (som du är inne på) skriver ganska likartat i deckargenren.

          Gilla

          • Ja de brukar ju säga att de letar efter unika röster så det är ju intressant att allt de ger ut låter som om det vore skrivet av samma person. 😉
            Hur vet man att han är död om man inte vet vem det är? Skulle inte förlaget avslöja det efter hans bortgång? (Det var bara något jag hörde en vän säga)

            Gillad av 1 person

            • Antagligen beror det just på att det mesta som kommer in till förlagen är skrivet på liknande sätt.
              Som alltid när det gäller pseudonymer finns det ju en mindre grupp som känner till vem författaren är, oftast folk inom förlaget som gett ut den. Om Bos önskan var att det inte skulle avslöjas även efter hans död, håller nog de som vet vem han är, sitt ord 🙂 Därmed inte sagt att det en dag skulle kunna gå att gräva fram ändå för den som vill lägga ner lite tid och energi 🙂

              Gilla

              • Ah så han ville det! Min kompis hade sagt tvärtom, att det inte skulle avslöjas förrän efter hans död. Då hade han kanske missuppfattat saken hehe.
                Ja och det är egentligen ganska anmärkningsvärt isf hur så många författare som trots flera böcker saknar en individuell röst…

                Gillad av 1 person

              • Nej, jag vet inte vad han ville, det var bara en gissning, för eftersom han varit död ett tag, tycker man ju att det borde ha framkommit nu då vem han var 🙂
                Men visst är det. Fast det kan ju bero på att så många skriver i den genren att de ”omedvetet” kopierar varandra? jag vet inte, det är bara en teori.

                Gillad av 1 person

  3. Tack för ”utbeningen” av begreppen nu förstår jag precis! 🙂

    Gilla

  4. Jamen precis!
    Man har liksom sin röst men sen beroende på vad man skriver så får man styra tonen enligt innehåll.
    Och jag misstänkte väl det, att du var XX. 🙂

    Gilla

  5. Väldigt tydligt klargörande! Har aldrig riktigt funderat på det där, men jag förstår precis vad du menar.
    Och nu blev jag väldigt nyfiken på vad du skrivit för böcker… 🙂

    Gilla

    • Tack! 🙂 Nej, jag tror att det är ganska vanligt att man inte funderar så mycket på det här, vilket brukar resultera i att tonen är densamma i allt man skriver.
      Det förstår jag, men undantaget de som räknat ut det, tror jag att jag bevarar den hemligheten 😉

      Gillad av 1 person

  6. Vilken bra förklaring! Och visst är det så, även på bloggen använder man sin egen röst. Ganska häftigt egentligen, att rösten finns kvar trots olika berättelser och olika genrer 🙂

    Gilla

    • Skoj att du gillar! 🙂 Precis och jag tror att även på bloggen sker det helt omedvetet. Ja, det är ganska coolt att rösten finns kvar oavsett hur man anstränger sig för att förvränga den 🙂

      Gilla

  7. Oj, vad spännande med dina första böcker som du skrev i annat namn. Jag ska inte rota i det, det måste finnas en anledning till att du inte säger deras titlar, men kan du säga om det var två böcker eller flera? Och om du använde olika pseudonymer?

    Gilla

Lämna en kommentar