Mycket tänkvärt om yttrandefriheten

Mattias Lönnebo (själv författare och präst) har skrivit en mycket tänkvärd text på Litteraturmagazinet.
Det rör sig om en ungdomsbok ”Into the river” som nu blivit förbjuden i Nya Zeeland.

Gränsdragningen för yttrandefrihet finns i alla länder, även i demokratier. Jag upplever att gränserna gradvis är på väg att förskjutas, här i Sverige och uppenbarligen i Nya Zeeland. Extrem fundamentalism sprider sig, och med den en agenda som inte går i linje med demokrati och jämlikhet. Om vi inte håller ögonen öppna kommer  friheten att minskas med alltid de så lovvärda intentionerna: ”Vi måste skydda barnen, eller en viss religiös grupp, från att ta illa upp.” Bombhot och attentat kan skynda på processen om vi inte är beredda att stå upp för vårt samhälles värderingar.

Det var ju inte så länge sedan Pressombudsmannen Ola Sigvardssons tangerade dessa gränser när han hotade med att vi inte skulle ta yttrande- och tryckfriheten för given.

– Yttrande- och tryckfriheten är något som vi inte kan ta förgivet. Politikerna ger oss rätten att trycka och yttra oss, men kräver att vi gör det på ett ansvarsfullt sätt. Om vi inte gör det, kanske friheten inskränks, säger Ola Sigvardsson.

Givetvis få man tycka vad man vill om de sajter som han hänvisar till (det hör ju också till yttrandefriheten), men jag undrar om Sigvardsson inte börjar i fel ände när han förfasar sig över att de här sajterna växer. Borde han inte istället fråga sig varför de gör det?
Jag tror absolut inte på ett begränsande av yttrandefriheten, vare sig det gäller sajter på nätet, tidningar eller böcker. Detta eftersom det måste stå varje människa fritt att få ha en åsikt. För ingen kommer någonsin att byta åsikt för att de tystas. En uppfattning byter man om man blir överbevisad med sakliga argument.
För det är ju faktiskt just genom yttrandefriheten vi bygger broar mellan olika betraktelsesätt, det är via dessa vi har en möjlighet att förstå varandra. Om vi väljer att bränna broarna har vi tagit ytterligare ett steg mot en diktatur. Och det hoppas jag att majoriteten i det här landet är emot.

Jag upplever att gränserna gradvis är på väg att förskjutas, här i Sverige och uppenbarligen i Nya Zeeland.

Det gör jag med och det skrämmer mig.

Dezmin

10 responses to “Mycket tänkvärt om yttrandefriheten

  1. ”För det är ju faktiskt just genom yttrandefriheten vi bygger broar mellan olika betraktelsesätt, det är via dessa vi har en möjlighet att förstå varandra.” Word! Jag håller med, yttrandefriheten i Sverige är extremt liten om man jämför bara med våra grannländer och när även tidningsredaktioner börjar bli bombhotade här förstår man ju att vi är illa ute.

    Gilla

    • Ja, det är skrämmande och kanske ligger min hängivenhet till yttrandefriheten kvar sedan alla de år jag bodde i USA, för där håller man den väldigt högt. Jag bara tycker att åsiktskorridorerna blir smalare och smalare.

      Gilla

  2. Klokt skrivet och jag håller med dig i vartenda ord. När man börjar inskränka yttrandefriheten är man genast ute på hal is. Precis som du säger kommer ingen byta åsikt bara för att de tystas och vi måste helt enkelt inse att alla kanske inte tycker som vi själva, och respektera det utan att döma.
    Jag blir verkligt nyfiken på vad den där boken egentligen handlar om, det låter ju helt absurt att förbjuda en bok för ungdomar!

    Liked by 1 person

    • Tack! 🙂 Precis, helt rätt, vi måste acceptera att andra människor inte alltid tycker som en själv och respektera det.
      Om du klickar på länken så står motiveringen där, även om man tar sig för pannan och undrar varför den blivit förbjuden på de grunderna.

      Liked by 1 person

  3. Detta får mig att tänka på Aftonbladet som tycker att demokratin är hotad nu när dom har fått konkurrens ifrån en massa alternativa media på nätet 🙂

    Gilla

  4. Ja, det handlar ju lite om; Varför super Jeppe???

    Gilla

  5. Jag läste hans artikel igår och fick verkligen ont i magen. Även för det som händer i vårt eget land om vad man får och inte får tycka. Skrämmande kort och gott!

    Liked by 1 person

    • Ja, det är en riktigt oroväckande utveckling. Både där och här, för åsikter måste få vara fria i en demokrati. Förbjuder man vissa åsikter är det inte längre än demokrati. Håller med, det är skrämmande!

      Gilla

Kommentera

