Varför lyssnar jag inte på poddar?

Frågan kom via mejl från en läsare som följer min blogg och som läst det jag svarat i en kommentar till en annan bloggare i mitt förra inlägg. Det var mest av nyfikenhet. Tycker jag poddar är för ointressanta? Eller har jag bara inte hittat rätt poddar?
Här är mitt svar:
Jag har försökt lyssna på en del poddar, det slutar alltid på samma sätt. Efter tio minuter börjar mina tankar att vandra och trots att jag kanske inte har stängt av podden, har jag stängt av hörseln.
Jag tror att det beror på min oförmåga att hålla kvar intresset när det a) antingen går för långsamt, b) personerna fnissar åt saker som jag inte finner särskilt roligt, c) personerna pratar om saker som jag tänker är ganska självklara.
Jag måste alltså ha ständig underhållning, eller att jag upplever ämnet som extremt intressant för att orka lyssna. Alternativt att personerna är underhållande, eller pratar om något som jag finner väldigt fängslande.
Om GW Persson haft en pod hade jag antagligen lyckats lyssna på den. Han är rolig t o m när han pratar om mindre intressanta saker. Eller om damerna i ”Helt Hysteriskt” haft en pod (som karaktärerna i serien alltså), då hade jag nog också orkat lyssna.
Just det här med vad jag tar in via öronen, tycks alltså sållas ganska rejält från avsändaren till mig som mottagare och så har det alltid varit, tror jag. Jag klarar inte heller av att lyssna på ljudböcker, för det går nästan alltid för långsamt för att hålla mitt intresse vid liv. Problemet med det man hör, är ju att man själv inte har förmågan att påverka vad man orkar ta in och hur fort vederbörande tar sig igenom ämnena, etc. Läser man däremot, kan man påverka både hastigheten och valda delar av innehållet (såvida inte hela innehållet är intresseväckande).
Hörseln är nog mitt mest selektiva sinne. För min hjärna tycks inte klara av att ta in vare sig information eller underhållning om inte personen som ger mig den, kan framföra det på ett antingen intresseväckande eller underhållande sätt.
Som tur är får man ju välja om man ska lyssna på poddar, radio och ljudböcker, eller inte 🙂
Där har ni förklaringen alltså 🙂

Dezmin

12 responses to “Varför lyssnar jag inte på poddar?

  1. Jag är nog som dig där. Lyssnar sällan på poddar av samma anledning. Just det du säger om selektiv hörsel och att personerna måste kunna framföra något på ett attraktivt sätt är intressant. Tror jag var likadan i skolan och det var ju inte alltid helt idealiskt …. 😉

    Liked by 1 person

  2. Det finns kanske en anledning att man kan slå dövörat till men inte blindögat 😉 Jag instämmer. Det är få som är så underhållande att jag kan lyssna längre stunder eller intensivt.

    Gilla

    • Men visst är det intressant! Att det man tar in via synen är mycket svårare att liksom blunda för. Men kanske har det att göra med att man har en större valfrihet att ta in saker i olika hastigheter?
      Exakt! Och som tur är så kan man välja 🙂

      Gilla

  3. Så bra att du vet. Nästa gång du inte kan sova är det bara att ladda ner en podd 🙂
    Jag gillar i och för sig att lyssna på vissa poddar och vissa böcker men när jag ska gå ut och gå vill jag oftast ha det tyst och kunna tänka på min roman och inte andras.

    Liked by 1 person

    • Haha, ja jag får använda dem som insomningsmetod kanske. Fast det funkar nog på samma sätt där som när man är ute och går. För precis som du vill jag tänka på mitt skrivprojekt då och det gör jag helst även när jag ska sova. Men det är möjligt att jag kan använda mig av någon pod om jag inte har något skrivprojekt för tillfället, så tack för tipset! 🙂

      Liked by 1 person

  4. Ja, just det där med hastigheten är en viktig sak tror jag för jag tappar också intresset om tempot går för långsamt eller om det svävar ut/kommer bort från ämnet. Det gäller att ha en tajt och intressant dialog samt att ha korta avsnitt tror jag, lyssnar hellre 5-10 kärnfulla minuter än 30 min slöprat.

    Gilla

    • Håller helt med dig! Och just det där du säger om ett tajt innehåll, tror jag är a och o. Har man inte det måste man äga förmågan att vara rolig eller på annat sätt få lyssnarna att fortsätta och inte stänga av. Precis, hellre 5-10 min med ett kärnfullt innehåll, än 30 min och upp till en timmes (!!!) slöprat.

      Gilla

  5. Jag lyssnar inte heller på poddar. Orkar helt enkelt inte vara uppkopplad hela tiden och ha lurar och teknik omkring mig. Det får räcka med det som är.

    Gilla

  6. Ingen pod-, radio-, eller ljudbokslyssnare heller. Finns ju en massa bra poddar men jag har inte orkat uppdatera mig på sådant (har ju fullt upp att hålla koll på vad favoritbloggarna skriver) och läser hellre böcker själv än lyssnar för att, precis som du, kunna ”styra över” det jag tar in. 🙂

    Gilla

    • Precis, jag tycker att det är det bästa, när man får styra över hastigheten själv. Samma som med bloggar (som du tar upp), dessa kan jag läsa i vilken takt och omfattning jag vill 🙂

      Gilla

Kommentera

