Helhetsintryck

Det är ett intressant ord, eller hur?
Jag har ju utlovat en bild på det färdiga resultatet av min skrivarlya och nu är den nästan helt klar. Så här ser helhetsintrycket ut där just nu.
20151005_082931Möblerna står inte helt inskjutna mot väggen eftersom vi fortfarande inte fått dit golvlisterna. Dessa ligger förvisso här uppe mot en av väggarna, men är ännu inte ditsatta. Utöver det ska det in ett öppningsbart fönster längst in mot väggen som syns på bilden, men det tar vi till våren/sommaren.
I alla fall, idag fortsätter jag redigera, för jag hann inte klart i helgen och just helhetsintrycket av berättelsen är något jag också funderar på medan jag redigerar. Vad stannar kvar hon läsaren när denne läst en bok? Vad är det som gör att vissa böcker faller i glömska ganska snabbt när man läst ut den, medan andra stannar kvar?
Det är några av de frågor som jag bearbetar idag.
Vad pysslar ni med?

Dezmin

20 responses to “Helhetsintryck

  1. Härligt och vilken perfekt plats för fåtöljen, med utsikt och allt 🙂
    Det där med helhetsintryck är lite knepigt tycker jag. Det är svårt att få en sådan distans och överblick att man ser det själv. Sedan kanske författarens helhetsintryck skiljer sig från läsarens, så hur vet man att ens eget är det faktiska intrycket?

    Liked by 1 person

    • Det blir helt perfekt!
      Ja, det är lite tricky det där med helhetsintryck 🙂 Jag brukar dock kunna se det någorlunda själv, om jag låtit manuset ligga några månader, men du har rätt i att läsaren kan tolka det annorlunda. Kanske för att vi tar till oss olika delar av en berättelse? Lite som när man ska tolka en bild 🙂

      Liked by 1 person

  2. Härligt ljus som faller in i rummet. Och två skrivplatser. Perfekt!

    Liked by 1 person

  3. Härligt med en egen skrivarlya. Lite avis är jag…

    Gilla

    • Verkligen och den här har jag längtat efter att få flytta in i 🙂
      Du får se till att göra utrymme för en egen skrivarlya hemma. Kanske om det finns något rum som ingen utnyttjar och som mest fungerar som förråd 🙂

      Gilla

      • Förstår att du längtat. Och du skriver väl på heltid så då är det ännu mer värt. Ja jag får se till att fixa en egen lya. Gästrummet kanske, det är ju oftare jag skriver än vi har gäster 😉

        Gilla

        • Ja, det gör jag och då är det förstås ännu viktigare att man trivs eftersom det nog blir längre pass man skriver 🙂
          Det låter som en lysande plan! Speciellt om du skriver oftare. Och inget hindrar ju att gästerna får kvarta i din skrivarlya 🙂

          Liked by 1 person

  4. Det där är intressant, särskilt om jag läser två liknande böcker med liknande tema och en stannar kvar medan den andra inte gör det. Vad är det som avgör skillnaden, när båda är välskrivna och båda känns genomarbetade? För mig handlar det nog om vissa ordval, klockrena formuleringar och detaljer som biter sig fast. Men för andra kanske det är nåt helt annat.

    Gilla

    • Men visst är det klurigt att sätta fingret på det ibland? Jag håller helt med dig. Två böcker som är lite snarlika varandra, kan jag uppleva så olika efteråt.
      Det kan vara som du säger att det finns detaljer eller formuleringar som gör den ena minnesvärd och den andra inte. Något är det i alla fall 🙂

      Gilla

  5. Ser jättehärligt ut. Jag tror att en stark karaktär kan dröja sig kvar i vårt minne. Vem minns inte Lisbeth Sallander?

    Gilla

  6. Vilket härligt loft! Vem vill inte skriva där? 🙂
    Jag grubblar också på det där vad det är som får läsaren att stanna kvar vid karaktärerna efter att ha läst ut sista sidan. Det svåra är att det är högst individuellt så det gäller att hitta en väg dit man fångar flest. Fast till slut handlar det ändå om att skriva det som betyder mest för en själv och lyssna på magkänslan. Men visst, tricket är vi nog många som är nyfikna på 🙂

    Liked by 1 person

    • Ja, det blir härligt att sitta här 🙂
      Precis, det är inte alldeles enkelt att klura ut. Ibland kan det ju vara historien som dröjer sig kvar också, men att sätta fingret på varför är det svåra. Detsamma gäller filmer. En del minns man länge efteråt, medan andra passerar med en axelryckning 🙂

      Liked by 1 person

  7. Vad skönt att få se bilden nu – var lite fundersam över hur du skulle sitta i fåtöljen vid skrivbordet 🙂 Det sägs att det som är krokigt inte kan göras rakt igen – men nu fick jag ändå den upplevelsen – mitt ? blev ett !
    Vissa slut i böcker jag läst glömmer jag snabbt. Det beror på att nöjet ‘att få vara’ i historien överväger. När jag njutit av orden, uppbyggnaden av dem, flytet och inte minst bilderna de skapat inom mig. De bilderna kan jag bära med mig hur länge som helst – bilderna är samtidigt förenade med en känsla.
    Jag har bytt skrivarlya 🙂 – flyttat från bordet i sovrummet till matbordet av glas inne i vardagsrummet – sitter på vanliga raka stolar … min stelopererade rygg och nervrotsskadan i nacken förhindrar sittningar i sköna soffor o fåtöljer … förutom den jag nämnde tidigare, men när jag tittar ner på botten av min plånbok så står det där: No, no – ingen fåtölj 😉

    Gilla

    • Hahaha, ja det hade nog inte gått att sitta i fåtöljen vid skrivbordet, men tanken var ju i och för sig intressant 🙂
      Håller med, det kan vara sådana historier som stannar hos mig med, just för att bilderna dröjer sig kvar väldigt länge.
      Jag förstår att det blir betydligt svårare att hitta en bra skrivplats om man är stelopererad, men bra att du hittat en som funkar för dig i alla fall. Det är ju huvudsaken 🙂
      Du kanske inte har råd med den nu, men vem vet nästa år, eller året därpå? 🙂

      Gilla

Kommentera

