Snackisboken

Igår dök en av böckerna upp i min brevlåda. Den som jag lovade återkomma till i slutet på veckan, men som jag tänkt läsa efter Undertryck. Men den sistnämnda har inte kommit än och därför börjar jag med den här. Vilken är det då?
Författaren heter Renée Knight, hon bor i London och har en bakgrund som dokumentärfilmsregissör och manusförfattare för brittisk teve. Det här är hennes debut som alltså har blivit en stor snackis. Filmrättigheterna är sålda till Hollywood och även detta är en bok som jag förstår varför den blivit så omtalad.
Så här ser den ut:
20151016_084327[1]Disclaimer heter alltså boken.
Vad handlar den om då?

20151016_084342[1]Tänk dig att en bok mystiskt dyker upp på ditt nattduksbord. Tänk dig att du börjar läsa och inser att boken handlar om dig och din mörkaste hemlighet. Tänk dig att boken också berättar om den fruktansvärda hämnd som bokens författare har planerat för dig …

En dag ligger en bok på Catherines nattduksbord. När hon börjar läsa inser hon med fasa att boken handlar om henne, och om en hemlighet hon dolt i 20 år. Bara en annan person visste om vad som hände den där sommardagen, men den personen är död sedan länge. Bokens författare har dessutom byggt vidare på historien och det mardrömslika slutet gör Catherine panikslagen. Samtidigt som Catherine inser att hennes enda hopp är att konfrontera sitt förflutna börjar hennes värld att falla samman.

Disclaimer är en djupgående och slingrande psykologisk thriller, berättad med en filmisk röst som håller läsaren i ett järngrepp ända till sista sidan. Boken blev en snackis långt innan den kom ut och sålde slut bara dagar efter att den släpptes i Storbritannien.

Ni förstår ju varför jag blev så nyfiken på den 🙂
Jag har redan börjat läsa den och är så fast i den att jag med stor sannolikhet återkommer med recension på söndag.
Bland de som blurbat den återfinns bl a Rosamund Lupton, vars bok ”Min syster” jag läste för inte så länge sedan och recenserade.
Nu vet jag vad jag har att göra i helgen 😉

Dezmin

18 responses to “Snackisboken

  1. Du har verkligen en förmåga att hitta spännande böcker! Den ska jag läsa!

    Gilla

    • Tack! 🙂 Jag tror att det beror på att jag är så kräsen när det gäller böcker och speciellt i spänningsgenren att jag lägger mycket ansträngning på att hitta något som jag verkligen känner ett sug efter att få läsa. Självklart ska du läsa den! 🙂

      Gilla

  2. Verkar vara en ruggigt bra story.

    Gilla

  3. Ja det låter som en bok för dig 🙂
    Jag hade inte ens hört talas om den, eller förlaget.

    Liked by 1 person

  4. Vilken spännande bok! Då önskar jag dig en härlig helg med mycket tid för läsande 🙂

    Liked by 1 person

    • Ja, den är grym! Och så snyggt skriven också! Det är sådana här gånger man drabbas av en viss avund. Dels p g a att man inte kom på en så briljant idé själv och dels själva skrivtekniken. Tack! Hoppas du också får en trevlig helg! 🙂

      Liked by 1 person

  5. Ja! Den baksidestexten har jag läst och tänkt att den boken måste jag läsa, men mindes inte alls författarens namn. Tror jag sett den svischa förbi på Sekwas instagram, annars vet jag inte var jag kan ha läst om den. Verkar vrålspännande!

    Gilla

  6. Spännande, verkar bara vara förnamnet … den här har jag missat ända tills du nämnde den för ett tag sedan, tror jag.
    Jag tänkte också att jag skulle vilja skriva en sådan 🙂
    Härom veckan konfronterade jag för första gången (tog nio år!!) den som står som förebild till antagonisten i min tvåa, du vet ju. Berättade att jag skrev och sa: ”Om jag ‘gör det o det’ med ‘dig’ – är det okej?” Svaret kom med ett skratt (typiskt!): ”Du kan göra precis vad du vill, vassego bara!”
    Nu har jag återigen börjat skriva storyn med en annan öppning än tidigare och när den är klar skulle jag önska att den på ett mystiskt sätt, en morgon ligger på antagonisten nattduksbord 😉

    Gilla

    • Jag nämnde i och för sig inte titeln, men det stämmer att jag skrev att jag skulle berätta vilken det var lite senare. Ja, spännande är bara förnamnet! 🙂
      Hehe, jamen du ser. Om du läser Disclaimer kanske du t o m får tips på hur du skulle kunna se till att boken hamnar på antagonistens nattudsbord 😉

      Gilla

  7. Gaaah! Den låter ju jättespännande! 🙂

    Gilla

  8. Låter verkligen som något jag skulle vilja läsa! Ska bli spännande att läsa vad du tyckte om den när du läst ut den 🙂

    Gilla

Kommentera

