Djävulen finns i detaljerna

Rubriken har slagit mig flera gånger medan jag redigerar. Det som från början verkade ganska enkelt har visat sig vara betydligt svårare när det kommer just till detaljerna.
Om man skriver utan synopsis vet man ju absolut ingenting om hur historien ska utveckla sig. Det är karaktärerna som leder en genom berättelsen, det är dessa som visar vägen från början till slut. Om man då längs resans gång inser att mycket av temat ligger i de mindre detaljerna, men samtidigt är svårt att lyfta fram för att man valt ett PoV som helt hindrar någon form av berättarröst att komma till tals, då har man plötsligt ett problem som man inte räknat med.
Gångerna har varit många när jag tänkt ge upp längs vägen när det gäller det här projektet, men kanske är det läge att tänka på ett annat ordspråk då? Har man tagit fan i båten får man ro honom i land.
Jag skymtar förvisso landremsan i horisonten, så nu kör jag på ren viljestryka.
Hur gör ni när små detaljer ställer till det för er? Släpper ni projektet ett tag då och grunnar på hur ni ska göra? Eller kör ni vidare i förhoppningen att lösningen mirakulöst ska visa sig bara ni gnetar på?

Dezmin

10 responses to “Djävulen finns i detaljerna

  1. Svår fråga, å ena sidan har jag svårt för att släppa småsaker och vill helst reda ut det där med en gång, men å andra sidan kan jag fastna i evigheter och det funkar ju inte i längden, så jag tror att jag försöker köra vidare och fundera under tiden. Hoppas du ror iland snart så du får pusta ut lite! 🙂

    Gilla

    • Jamen det är ju just det, att jag blir irriterad på mig själv om jag ger upp och inte kommer till ett avslut.
      Får nog göra som du föreslår och fundera under tiden. Tack! Det hoppas jag med 🙂

      Gilla

  2. Hm bra fråga. Det beror nog på detaljernas art och hur överstigligt problemet ter sig. Men jag skulle nog klura på hur jag skulle kunna lösa det och eventuellt ta mig en titt på andra böcker skrivna ur samma POV och som jag tyckte fungerade bra, hur de gjort o löst liknande problem. Just andra författare brukar nog vara min främsta källa till sånt. Samma gäller inspo om jag vill åt en viss ton i berättelsen och andra saker.

    Liked by 1 person

  3. Nej det är sant. Kanske kan man googla författare som använder det perspektivet? Ifall det är något de har i alla böcker. Klurigt det där när det är ont om referenser.

    Liked by 1 person

  4. Tänker och tänker och tänker igen 🙂 Men det är svårt. Bra att du skymtar landremsan ändå 🙂

    Gilla

Kommentera

