April, april!

Okej, det är inte första april än och riktigt så illa är det kanske inte, men det skapar en liknande känsla i alla fall.
Ni vet det här med läsarkontraktet och att man ska ge läsaren den typ av läsupplevelse som man har lovat den. Alltså, om jag säger att jag har skrivit en thriller, blir läsaren inte glad som boken till övervägande delar snarare påminner om feelgood och vice versa.
Ovanstående gäller även rubriker i dagstidningarna. Alltså att artikeln ska hålla vad rubriken lovar. Jag vet att tidningarna lever mycket på just rubriker, i alla fall om de vill sälja lösnummer, men det exemplet jag ska komma till nu, blir nästan komiskt. Igår i VK (Västerbottenskuriren) kunde man läsa följande rubrik: ”Attackerade entrévärd – som visade sig vara MMA-fighter”
Mina förväntningar på innehållet blev alltså ganska höga. För det här måste ju röra sig om någon form av slagsmål med entrévärden. Så jag börjar läsa artikeln och den lyder som följer:

Kvinnan var inte nöjd över att bli avvisad från nattklubben och gick till attack mot en entrévärd – som visade sig vara en MMA-fighter.

Oj, oj, mina förväntningar blir ännu högre! En kvinna som ger sig på en MMA-fighter. Hur slutade det? Gick verkligen fightern till motangrepp på en kvinna? Speciellt om det var en man.
Jag fortsätter alltså läsa:

Kvinnan omhändertogs för fylleri på Allstar under natten mot söndagen och avvisades sedan från nattklubben. Det tyckte hon inte om, och valde att rusa in i lokalen och attackera en entrévärd med slag mot huvudet.

– Hon slog honom två gånger i huvudet men han kände ingenting och händelsen anmäldes i stället som ofredande i stället för misshandel, säger Magnus Eklund, jourhavande förundersökningsledare.

Ja, ni ser. Inte nog med att jag undrar vad hans kunskaper i MMA har att göra med den här artikeln. Jag blir naturligtvis mer nyfiken på varför han inte kände något? Var kvinnan väldigt svag, eller hade hans oförmåga att känna smärta något att göra med att han tränat MMA?
Jag får åtminstone lära mig var gränsen mellan ofredande och misshandel går, men inte heller det har särskilt mycket med rubriken att göra. Jag känner mig alltså grundlurad.  En mer passande rubrik hade nog varit: ”Attackerade entrévärd – anmäldes för ofredande”. Då håller i alla fall rubriken vad innehållet lovar.
Nu är det här inget ovanligt fenomen när det gäller just tidningar. Men då finns det kanske också en anledning till varför de flesta läsare har lärt sig att inte ens läsa vidare eftersom de vet att storslagna rubriker sällan håller vad de lovar. Förtroendet är alltså tämligen lågt.
Alltså. Vill man bygga ett förtroende för läsarna (avsett om man skrivit en bok eller en artikel) bör man hålla det man utlovar. Tycker jag i alla fall.

Dezmin

16 svar till “April, april!

  1. Ha ha, det finns många usla rubriker i tidningar. Jag har nog själv bidragit med en och annan. Men hoppas så här retroaktivt att de bara varit usla och inte missvisande. 🙂
    Visst vet folk att rubriker ofta är överdrivna eller till och med rena lögner. Men ändå dras många till skvallertidningarna där hela artiklar kan vara påhittade. Så länge vi vill bli lurade fungerar det.

    Gillad av 1 person

    • Hehe, ja visst gör det och du har rätt i att det är ännu värre när de är missvisande än när man sätter dem bara för att väcka nyfikenhet hos läsarna 🙂
      Precis! Så länge folk låter sig luras kan de fortsätta och skvallertidningar läser jag aldrig. Vad som kanske förvånar mig mest är att så många aldrig lär sig 🙂

      Gillad av 1 person

  2. Ja, vilka dåliga rubriker det finns, damtidningarna är värst och kvällstidningarna ligger inte långt efter!

    Gilla

  3. Ja just skvallerpressen tar väl nästan priset när det gäller att frisera sanningen tycker jag. Men de har säkert kungligt roligt när de sitter där och kommer påsen. Får man hoppas iaf. 😊
    Jag håller med. Det kommer til en gräns när man inte litar på tidningen/författaren längre.

    Gillad av 1 person

  4. Om man tar rubrik, personerna och skriver sin egen grej av det hela så blir det mer spännande. Om man liksom låter den inte helt nyktra damen på allvar gå till attack på allvar. Jag menar vad behöver hon för att klara av det? Motorsåg?

    Gilla

    • Sant. Men om vi håller oss till att detta ändå ska förmedla en händelse förankrad i verkligheten, kan man kanske tycka att det vore på sin plats att hålla sig så nära det som inträffat som möjligt.

      Gillad av 1 person

  5. Är du verkligen förvånad?

    Gilla

  6. Jag minns en gång när Aftonbladet hade en löpsedel där det stod ungefär ” Amerikansk 3 barnsmor mördad i Irak” Det visade sig när man läste tidningen att hon var stridande soldat i Irak kriget och dött i strid. Man tappar helt förtroendet för sådana tidningar.

    Gilla

Lämna en kommentar