Nytt bokpris

Det finns ju en hel del bokpriser som delas ut. Nu har Bonniers startat ännu ett: ”Årets bok”.

Bonniers Bokklubbar kommer, genom sina litteraturredaktörer, att nominera tio böcker som presenteras i maj nästa år. Då startar en omröstning via en hemsida där vem som helst får vara med att avgöra vilken bok som ska utses till Årets Bok.

Priset ska ges till den titel som enligt läsarna ”bäst berättar en historia sett till handling, karaktärer och miljö”.

Det låter ju bra, men jag undrar hur de ska klara av att hålla koll på allt som kommer ut i den enorma bokflod som vi ändå har.
Hinner de verkligen hålla reda på alla böcker som släpps under ett år, från egenutgivare till stora förlag?
Därför ska det bli intressant att se hur många egenutgivna böcker det finns bland de tio nomineringarna. Jag hoppas på flera sådana i alla fall, men vi får väl se vilka böcker det blir.

Dezmin

8 responses to “Nytt bokpris

  1. Jaha – jag uppfattade det som om det bara var Bonniers utgivna böcker det handlade om … Men läste kanske inte ordentligt … tappade lusten eftersom jag hade min förutfattade mening 😉

    Gilla

  2. Haha, ja det kan man undra. Och sedan säger de att de inte hinner med att ge personliga svar på alla de manus som kommer in. Men detta har de tydligen tid för 😉 Det lär ju som du säger krävas en hel del för att hålla koll på alla och min gissning är att det bara kommer bli de redan storsäljande författarna som premieras ännu mer.

    Liked by 1 person

  3. Tycker tanken är god, men eftersom det är läsarnas pris skulle det ha varit ännu mer intressant om läsarna själva fick rösta fram urvalet. Hur som helst ska det bli kul att se vilka 10 de väljer ut 🙂

    Gilla

  4. Håller med Sofia där!

    Gilla

    • Jag tror att jag och Sofia är inne på lite samma sak. Just att det kanske är läsarna som bör få avgöra och därför också få bestämma vilka böcker som ska få vara med som nominerade. Annars är ju risken stor att Bonnier bortser från en del titlar, exempelvis sådana som finns hos egenutgivare.

      Gilla

Kommentera

