Författares ömma tår

Jag vet inte om folk som skriver är överkänsliga för kritik, men jag vågar nog påstå att jag inte känner till någon annan grupp som ondgör sig så mycket om någon riktar kritik mot dem.
Igår blev det en lång diskussion i en grupp som jag följer på fb. En person hade mage att skriva ett inlägg om att vederbörande störde sig på språket i en bok av en annan författare (utan att namnge denne). Men som vanligt blev det liv i luckan.
Jag måste ha missat något här, alternativt att jag har förmågan att se allt ur ett vidare perspektiv, för jag tänker ungefär så här: Hur agerar de som anser att man inte ska få kritisera språk eller story i författares böcker när de går på restaurang t ex? Säg att de inte är nöjd med maten. Klagar de, eller tänker de i samma banor här? Kocken har säkert lagt ner sin själ i maträtten och då vore det förstås ofint att gnälla.
Eller, säg att de anlitar en hantverkare för att fixa något i huset. De är inte nöjda med resultatet, trots att hantverkaren har gjort sitt bästa. Säger de då åt honom att de inte är nöjda, eller tänker att det vore dumt att trampa honom på tårna genom att antyda att saker hade kunnat göras bättre?

Man kan givetvis inte gå till ett förlag och begära pengarna tillbaka för en bok som man inte är nöjd med, men själva principen är densamma. För i alla yrkesgrupper gör de allra flesta sitt allra bästa. Om sedan kunden inte är nöjd, försöker man göra sitt yttersta för att denne ska bli det. För kunden har ju alltid rätt, som vi vet 😉 Och om man får kritik för t ex sitt språk, kan man eventuellt tänka lite extra på just den delen i nästa bok man skriver.

Jag har förstått att jag skiljer mig från det stora flertalet i den här branschen på ovanstående punkt, kanske tar jag inte skrivandet på tillräckligt blodigt allvar, vad vet jag. Men om någon läser mina böcker och inte gillar dem, är det faktiskt inte hela världen. Tycke och smak skiljer sig ju åt och ingen kan skriva så att alla gillar det.
Jag har tagit upp det här i ett tidigare inlägg, men tänker att det kan vara värt att upprepas. För jag förstår faktiskt inte varför just författare är så himla finkänsliga. Det är boken som kritikern vänder sig mot, inte den som skrivit den. Så vad är problemet? Det är samma sak som om man inte är nöjd med en vara eller tjänst och om man anser att det är okej att klaga i dessa fall, måste man väl rimligen tycka att det även är befogat att gnälla över en bok. Eller?

Dezmin

16 responses to “Författares ömma tår

  1. Du får kanske hålla en kurs i ämnet? Lär dig se objektivt på dig själv och ditt författande! 😀

    Gilla

  2. Jag håller med. Många författare verkar anse att de står över alla former av kritik eller att författare på något vis skulle vara untouchable, just för att de är författare och därmed i det närmaste gudalika. Men så är det ju inte. Och sedan finns det de som stryker medhårs med ena handen och slår med den andra. 😉

    Liked by 1 person

    • Ja, det är nog där skon klämmer, att de känner att de på något sätt skulle vara fridlysta från alla former av kritik.
      Men precis! Det finns ju några sådana också som i ena stunden anser att kritik inte får förekomma, för att i nästa anse motsatsen, intressant eller hur? 😉

      Liked by 1 person

  3. När man precis får svidande kritik är det nog svårt att komma ihåg att det är boken som kritikern vänder sig mot, inte den som skrivit den. Ibland är ju också recensioner riktigt grymma och riktad mot person. Men då gäller, som alltid när man får kritik, att låta bli att gå i svaromål och tänka klart först.
    Om jag slarvade på slutet av min roman och till exempel gav ut den själv och sedan fick kritik för dålig korrläsning till exempel, då skulle det svida enormt. För det vore ju sant. Men har jag gjort mitt bästa med allt då hoppas jag att jag inte tar vid mig utan i stället försöker se om det är något jag kan bli bättre på till nästa gång.
    Jag anmäler mig gärna till den där kursen som Anders föreslog här ovan 🙂

    Liked by 1 person

    • Det är sant att det nog är svårt många gånger att skilja på vad kritikern vänder sig mot, men samtidigt vill ju de flesta att boken ska uppmärksammas och då får man också tåla att kritikern inte alltid älskar det man skrivit.
      Jag har ju blivit väldigt ”smiskad” när det gäller just recensioner och då främst mot temat jag skrivit om, men jag anser fortfarande att det är upp till var och en vad man vill tycka och man måste ju inte fortsätta läsa något som gör en upprörd heller.
      Dit jag försöker komma är nog att om man vill fortsätta att dela med sig av det man skrivit, får man ta lite kritik ibland också. Givet att det är riktat mot boken och inte författaren förstås.
      Hehe, jag kanske får starta en sådan framöver då 🙂

      Liked by 1 person

  4. Tror att jag är som du även om ingen klagat på mitt publicerade materiel (för det finns ju inte!) men har fått kritik på skrivuppgifter och en del annart jag gjort. Antingen är jag nöjd med vad jag gjort och ändrar inget eller så håller jag med och tänker att det kan göras bättre nästa gång. Utan att ta direkt illa vid mig. Det är ju vad jag gör som är i fokus. Inte vem jag är. Kanske handlar det om självkänsla? Kanske, som du säger, att inte ta det man gör på så stort allvar. 🙂

    Liked by 1 person

    • Precis! Bra sammanfattat, det är vad jag gör som står i fokus och inte vem jag är 🙂
      Det kan vara som du säger, att många författare kanske dras med dålig självkänsla och då kanske man ska ta tag i det istället och försöka förstärka den delen.
      Sedan är det nog så att en del tar sig själv och det som de skrivit på alldeles för stort allvar. Det är ju bara en bok, liksom 🙂 Dessutom har man ju alla möjligheter att komma igen och göra något bättre nästa gång.

      Liked by 1 person

  5. Jeeeeez, har inte folk bättre saker för sig än att gnälla på sina kollegor? Varför läsa boken om den är så dåligt skriven? Försöker hen framhäva sin egen perfektion eller vad går gnällandet ut på? Blir bara trött…

    Liked by 1 person

    • Det var nog mer att personen undrade hur förlaget tänkt som släppt igenom en bok med så dåligt språk och det är kanske en fråga man borde få ställa sig. Vederbörande hade inte fortsatt läsa boken.
      Jag tror inte heller att det handlade om att framhäva sig själv, bara en stilla undran 🙂

      Gilla

  6. Okej. Jag läste om ditt inlägg och inser att jag tolkade helt fel. Att ta kritik är en konst och hänger väl ihop med självförtroende som du nämner. Din ”kurs” skulle nog göra stor nytta för många 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

