En sån som du

Jag har läst sakta för att få njuta av Flynns skicklighet när det gäller att gestalta intressanta karaktärer. Men nu har jag läst ut ”En sån som du”.
Från baksidestexten:

Kvinnliga kunder som kliver in genom dörren till tarotstudion Anden i handen möts av sierskor, kristallkulor och kortlekar. Manliga kunder fortsätter vidare till det potpurridoftande bakre rummet, där studions parallella verksamhet pågår, med en kompletterande stab av olagliga soft-core-prostituerade. Efter att ha drabbats av en förslitningsskada i handen får en av kvinnorna i det bakre rummet – en driftig boknörd med en förkärlek för skräckromaner – hoppa in som medium. Men det som ser ut att bli ett välkommet avbrott tar en oväntad och olycksbådande vändning när en av de välbärgade förortsfruarna som bokat tid berättar en otäck historia som inte tycks vara inbillning.

Jag tycker inte att novellen var så skräckinjagande, men Flynns kvinnliga karaktärer lyfter alltid hennes historier. Egentligen tror jag inte att jag läser Flynn p g a handlingen, visst den är också bra, men huvudsyftet är karaktärerna. Och den svarta humorn 🙂
Funderar man på att läsa en skräcknovell, som inte är jättehemsk (även om den är spännande) är det den här man ska läsa. För grejen med Flynn är att man aldrig kan vara säker på hur det slutar. Aldrig någonsin!

Dezmin

14 responses to “En sån som du

  1. Det låter som en anledning så god som någon att läsa en viss författare. 😊 ofta tycker jag karaktärerna gör hela skillnaden.

    Liked by 1 person

    • Jamen visst gör de! Hela skillnaden många gånger! 🙂 Läs den!

      Liked by 1 person

      • Ska hålla utkik efter den. Detta var intressant för jag deltog i en tråd på mitt forum där vi diskuterade vilket som var mest essentiellt, en bra story eller intressanta karaktärer, och det här inlägget blev ju som en fortsättning på det. 😊 jag tänker att om en karaktärs inre liv är tillräckligt intressant behövs det egentligen inte så jättemycket plot. Man vill följa dem ändå. Visst är det bra om de gör något men ofta tycker jag det kan räcka med att få ta del av deras tankar och reflektioner för Att det ska vara läsvärt.

        Liked by 1 person

        • Det tycker jag med! Och speciellt om det rör sig om så udda karaktärer som Flynn alltid lyckas skapa. Då gör det inget om handlingen inte är jättedriven 🙂
          För min del så tror jag att jag hellre läser om intressanta karaktärer än en intressant handling, om jag måste välja. Tror det mycket var därför som jag slutade läsa Kepler, jag fick inget grepp om karaktärerna och de var inte särskilt intressanta heller. Karaktärer är uppenbarligen viktiga för mig 🙂

          Liked by 1 person

  2. Jag tycker inte heller den var så skrämmande, mer intressant och fascinerande. Gillar Flynns språk och precis som du hennes karaktärer, särskilt kvinnorna 🙂

    Gilla

  3. Jag läste nån bok av Flynn men fastnade aldrig. Men det är tur vi tycker olika.

    Gilla

  4. Låter toppen! Ser fram emot att läsa den 🙂

    Gilla

  5. Jag har aldrig läst något av henne. Kanske det blir en dag 🙂

    Gilla

  6. Jag läste Gone girl och tyckte inte särdeles mycket om den. Tyckte det var lite för lätt att räkna ut saker och första halvan var seg. Så har inte riktigt känt för att läsa mer av Flynn. Men skulle säga att helst tilltalas jag liksom av både karaktärer och berättelse, men de jag minns är karaktärerna.

    Gilla

    • Gone girl var riktigt seg i sin första del, det tyckte jag med.
      När det gäller just Flynn är det alltid karaktärerna jag minns mest och speciellt de kvinnliga 🙂

      Gilla

Kommentera

