Ingen fettisdag för mig

Ingen har väl missat att det är fettisdag idag.
Hurra, tänker säkert många. Idag får jag trycka i mig hur många semlor som helst med gott samvete.
Jag önskar verkligen att jag kunde glädjas jag med. Det kan jag inte. Jag avskyr mandelmassa. Kan verkligen inte med den där sötsliskiga sörjan.
På sistone har det ändå dykt upp varianter på semlor. Det är förstås glädjande, men hittills har jag inte hittat någon på bageriet här som inte innehåller, ta daaa, äcklig mandelmassa.
Är det verkligen bara jag i det här landet som avskyr mandelmassa?
Man skulle nästan kunna tro det.
Så, det blir ingen fettisdag för mig, i vanlig ordning.
Jag får försöka se det från den positiva sidan. Inga överflödiga kalorier hamnar i min kropp idag. Eller så får jag äta en bakelse av annat slag 😉

Dezmin

17 responses to “Ingen fettisdag för mig

  1. Jag fick en förfrågan om en nutella semla nyligen. De flesta konditorier kan göra andra sorters semlor på beställning så vill du ha en med bara grädde, med vaniljcreme eller annat (jordgubbar?) så fixar de nog det. 😊

    Liked by 1 person

  2. Det finns det om är betydligt godare än både semlor och mandelmassa. Wienerbröd t ex. Tjockt kompakt bröd är det värsta som finns. Hälsningar Konditirdottern

    Gilla

  3. Jag avskyr också mandelmassa! Men ibland blir jag lite sugen på semla och äter allt runt omkring mandelmassan 🙂

    Gilla

  4. Åh, så olika det är. Jag äter helst bara mandelmassan i semlan 🙂

    Gilla

  5. Jag gör självklar mina egna semlor.med mycket mandelmassa rejält spetsad med rom…Men jag ska börja göra med vaniljkräm och tänka på dig.

    Gilla

  6. Håller med. Mandelmassa är väldigt äckligt. Så nej, inga semlor för mig heller. Det är lätt att stå emot den sortens sötsaker.

    Gilla

  7. Så här i semlornas tid har jag insett att jag är känslig mot gluten. Som tur är gör vårt lokala café semlor som är både laktos- och glutenfria. Har inte provat någon än men som Katarina säger, gör de semlorna själva så kan de spejsa till dem. För det var tack vare önskemål på instagram som vårt café började baka de glutenfria semlorna 🙂 Kundens makt vet du 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

