(Ö)känd flyktbil till salu

Nu var det väldigt länge sedan som jag bloggade i kategorin ”Verklighetens brottslingar”. Av olika skäl har det inte blivit av, men nu finns en intressant flyktbil till salu, nämligen den som användes vid Norrmalmstorgsdramat 1973. Passar ju bra att blogga i den kategorin då 😉

Vid Norrmalmstorgsdramat 1973 tog en beväpnad man fyra personer som gisslan och begärde att Clark Olofsson skulle komma till banken från fångvårdsanstalten i Norrköping.

Senare krävde rånaren, Jan-Erik Olsson, och Clark Olofsson att få tillgång till en snabb flyktbil – helst en Ford eller en BMW.

Nu är den bilen till salu på Blocket och har varit det i över en vecka.
Om jag får gissa finns det ganska många intressenter, speciellt bilentusiaster.
Det finns inget pris angivet, antagligen pågår budgivningen för fullt och det hade varit kul att få veta vad den som köper den får betala för den.
Annonsen går att läsa i sin helhet här, men eftersom den förr eller senare kommer att plockas bort, tog jag en skärmdump av den också.

flyktbil

Som den uppmärksamme redan noterat, står den i Umeå.
Borde jag prata med min man? 😉
Skämt å sido, även om det hade varit kul att äga den, står det redan tillräckligt med bilar på gården nu och jag hoppas att vi kan minska antalet till våren/sommaren. Dessutom lär den kosta ”sin vikt i guld”.
Tragiskt nog har ingen av våra bilar varit inblandad i någon känd brottslig verksamhet, vilket antagligen kommer att dra ner priset på dem.
Någon fler än jag som tänker att det här är en av fåtalet gånger som ett bilköp faktiskt kan vara en investering för framtiden?
Jag är inte så insatt i den här branschen, men rent spontant känns det ju som om ett sådant här köp skulle kunna generera en del pengar på sikt 🙂

Dezmin

18 responses to “(Ö)känd flyktbil till salu

  1. Haha du har alltid så roliga funderingar 😄
    Jag tycker mest det var intressant att säljaren heter Clark o undrar hur han fått tag i den? 😉

    Liked by 1 person

  2. Den har alldeles säkert ett samlarvärde. Häftigt att den är till salu! 🙂

    Gilla

  3. Mustanger är kultbilar. Har du sett Gone in 60 seconds?

    Gilla

  4. Haha, ett riktigt investeringsobjekt. Slå till!

    Gilla

  5. Du skulle kunna ha med en liknande bil om du skriver om ett rån en dag. Nästa bok i Limboserien kanske? 😍 Jag väntar spänt på den!

    Gilla

    • Fyran i Limboserien har redan två versioner och ingen av dem innehåller tyvärr något rån 🙂 Men i någon annan bok framöver kanske jag kan använda det 😉
      Vad skoj! Jag återkommer här på bloggen om hur det blir med den 🙂

      Gilla

  6. Lite skumt att han inte har nån bild på bilen nu.Det står ju också att karossen är ombyggd,så jag misstänker att den inte alls liknar originalet.

    För övrigt så går det väl ganska enkelt att lösa problemet med att ingen av era bilar varit med i nån brottslig verksamhet….Det är ju en framtida investering 🙂

    Gilla

Kommentera

