Vad jag inte läser

Det var länge sedan jag slutade läsa kvällstidningar som Expressen och Aftonbladet. Mest beroende på att jag inte är särskilt intresserad av skvaller, eller ”nyheter” som jag överlever ovetskapen om. Det händer ibland när någon länkat till en debattartikel från fb att jag läser, eller om jag blir uppmärksammad av någon annan att det skrivits om något intressant, men oftast hämtar jag inte in någon information från dessa tidningar.
Ändå undrar redaktionerna på dessa tidningar varför de tappar läsare.
Jag ska ge ett bildligt svar, för igår såg det ut så här på Aftonbladet.

slask

Det jag antingen strukit under eller ringat in med rött är alltså min anledning till varför jag nästan uteslutande skippar deras ”nyheter”.
Jag vet inte, för alla är vi olika, men dylik information känns det som om jag kan leva väldigt gott utan.

Men idag är det Alla hjärtans dag och då ska vi ju inte ägna oss åt tidningar alls 😉
Jag hoppas bli utbjuden på middag idag, men vi får se vad det blir.
Och så önskar jag förstås Molly stort lycka till med sin världserövring och att Perrelli piggar på sig 😉

Dezmin

18 responses to “Vad jag inte läser

  1. Jag har helt slutat läsa Aftonbladet och Expressen. Vad hittar man där som man inte kan hitta i Hänt i veckan om det är sådant man vill läsa om?

    Gilla

    • Håller helt med dig! Jag tror det var minst tre månader sedan jag besökte dessa tidningar sist och då såg det precis likadant ut. Jag vill gärna ha något som innehåller mer substans för att det ska bli intresseväckande.

      Gilla

  2. Hahahaha, good point! Vill man läsa sånt finns det ju dessutom skvallertidningar som gör det mycket mer uttömmande och som inte låtsas vara nyhetssajter/tidningar. 😉 Men de där artiklarna tog ju verkligen priset! 😀

    Liked by 1 person

    • Hahaha, precis! Jag tror att målgruppen för skvaller och ”sensationer” av det här slaget finns hos sådana tidningar. Gemene man bryr sig nog inte om sådant här.
      Hehe, ja igår var en av ”höjdpunkterna” verkligen Aftonbladet, lol!

      Liked by 1 person

      • Jamen precis, och ännu värre om dessa rubriker ligger på förstasidan och inte ens under ”nöje” eller något. Sedan undrar jag ofta hur de inte kan ha något viktigare att prata om än tex mello när det händer så mycket ute i världen. Deras värld är verkligen liten, tycks det.

        Liked by 1 person

        • Eller hur?
          Det undrar jag med, men antagligen är det för att deras världar är så små som de tappar läsare. De flesta vill nog ha nyheter med lite substans i, gissar jag.

          Liked by 1 person

          • Ja, skulle jag köpa dem eller läsa dem, (vilket jag inte heller gör och inte har gjort på många år) så hade jag nog hoppats på något av större nyhetsvärde än vad programledaren i mello hade på sig eller vems bröst som hoppade ur klänningen i direktsändning…

            Liked by 1 person

            • Det hade jag med gjort. Men nu vet vi ju i förväg vilka ”nyheter” som dominerar där och slipper betala för att läsa det i alla fall 🙂

              Liked by 1 person

              • Precis, så då får de som vill läsa sånt fortsätta göra det. Jag hittar nyheter om vad som händer i världen iaf, åtminstone det jag vill veta. Tror också det är detta som gör att de tappar läsare. De kanske tror de ska vinna fler med mer skvaller men jag är tveksam 😉

                Liked by 1 person

              • Nyheterna hittar jag med i andra tidningar.
                Det tror jag med. De allra flesta läsare vill nog ha mer substans i nyheterna än hur folk ska erövra världen med sina bröst etc. Jag tror också att de har tänkt helt fel där, de kanske skulle återgå till att förmedla riktiga nyheter istället. Då kommer kanske läsarna tillbaka.

                Liked by 1 person

  3. Jag läser dem inte heller. Tycker de bara är pinsamma!

    Gilla

    • Hehe, ja det håller jag med om. Många gånger är artiklarna pinsamma. De hade helt klart vunnit på att ta upp lite andra nyheter. Men det finns ju en del undantag. Det GW ibland skriver på Expressen, kan jag tycka är intressant.

      Gilla

  4. Nej, de är för sorgliga de där tidningarna. Men jag tror att de vet exakt vad som säljer. Sex, bröst och liknande ord på löpsedlarna ökar försäljningen enormt. Tyvärr.
    På tidningen där jag jobbade gjorde en reporter ett experiment en gång och skrev i rubriken på en artikel på nätet något om sex (fast det handlade om något annat). Gissa om vi fick massor av nya läsare 🙂

    Liked by 1 person

    • Ja, verkligen för sorgliga 😦 Antagligen är det det de hoppas på, att få sälja mer, men man tycker att de borde inse att något är fel när de tappar läsare.
      Hahaha, vilket kul experiment! Säkert drar saker som sex uppmärksamheten till sig i början, men oftast glöms nyheten lika fort som artikeln är läst.

      Liked by 1 person

  5. Läser inte heller de där blaskorna – utom när jag själv är på löpet 🙂 😉 🙂 Det brukar ju hända en gång på 65 år – om man räknar en knapp månad from nu 🙂

    Gilla

  6. Håller helt med dig vad det gäller tidningarna. Jag brukar dock använda mig av dom som inspiration. Det funkar bra, tro mig!

    Gilla

Kommentera

