Positiva refuseringar

Det händer ju att man får sådana ibland och det kan vara frustrerande att förstå vad förlaget menar, samtidigt som det förstås är roligt att någon har sett att manuset har möjligheter.
Just det här har diskuterats en del på sistone i olika forum, så jag tänkte haka på ämnet och skriva om hur jag har tänkt när det hänt mig.
För det första tror jag att det är vanligt att man har för bråttom. Alltså man ser förstås vad förlaget föreslagit, men förstår inte riktigt hur de har tänkt att det ska vara genomförbart. Måste man skriva om stora delar, eller kan man med små förändringar åstadkomma det där som manuset saknar?
Om manuset gått så långt att man får en positiv refusering, handlar det ytterst sällan om några stora förändringar. Ofta kan man fixa det genom att redigera de delar som inte håller. Men, det gäller förstås att försöka förstå vad förlaget är ute efter. Så mitt råd är att ta en vecka eller två och låta deras synpunkter sjunka in, alternativt bolla det med någon utomstående testläsare.
För det andra. När man kommit underfund med hur man ska förbättra manuset, ha återigen inte för  bråttom. Många gånger kan det vara bra att skriva förändringarna, låta dem vila lite, alternativt bolla dem med någon utomstående och därefter läsa igenom det igen med nya ögon och ställa sig frågan: Har jag med dessa ändringar uppfyllt förlagets önskemål? Om svaret är ja, kan man skicka in det igen. Om svaret är kanske, eller nej, revidera ytterligare.
För det tredje. En positiv refusering innebär ju att förlaget gillat själva storyn, bara att det finns delar i det som brister. Därför är det sämsta man kan göra att skriva om den till något helt annat. I de allra flesta fall går det, som sagt, att med små förändringar tillmötesgå det som de efterfrågar. Om det t ex finns ett klart och tydligt tema vill du hålla dig till det så att inte berättelsen börjar spreta för mycket. Se temat som en trygg stolpe kring vilken du bygger upp din historia med scener som får representeras av ringar. Din historia kretsar kring temat hela tiden. Om du tar bort stolpen, kommer ringarna att hamna huller om buller i en hög och det vill du inte. Alltså, var noga med att dina ändringar fortfarande förhåller sig till temat i berättelsen.

Det finns säkert fler tankar och förslag kring det här och den som vill får gärna dela med sig av dem, men ungefär så här brukar jag tänka i alla fall.

Dezmin

6 responses to “Positiva refuseringar

  1. Tack för jättebra och peppande inlägg. 😊 bra tips med att se till att inte förändra grunden i storyn för mycket så den förlorar det där som de gillade. 👍😊

    Liked by 1 person

    • Vad skoj att du gillade det! 🙂
      Jamen precis! Ofta tror jag att man krånglar till det i onödan och i värsta fall skriver om det på ett sätt som förlaget inte ens har efterfrågat. Sedan finns det ju inga garantier att de gillar förändringarna ändå, men ju närmare man kommer deras önskemål, desto större chans att de säger ja sen 🙂

      Liked by 1 person

      • Jättebra tips. Ska hålla det i åtanke. 😊 det är nog lätt att man tror man måste skriva om det till något annat.

        Liked by 1 person

        • Många gånger kan det nog verka så eftersom responsen kanske inte innehåller konkreta ändringsförslag, utan mer pekar på vad som inte fungerar. Men det är sällan ett förlag lagt krut på att skicka en positiv refusering om manuset som helhet inte faller dem i smaken. Därför tror jag att det är i de enskilda delarna man ska redigera. Fundera över detaljer i manuset och hur dessa kan förstärkas, etc.

          Liked by 1 person

  2. Det här hade jag behövt läsa när jag fick min första positiva refusering och inte riktigt förstod vad jag skulle göra och därmed ändrade för mycket. Jättebra inlägg! 🙂

    Gilla

    • Ja, jag saknade också sådant här när jag fick min första, för när jag fick den fattade jag inte ens att tanken var att jag skulle skriva om och skicka in igen haha.
      Jag tror att många gör det misstaget, alltså att de börjar ändra alldeles för mycket, för de har inte tagit sig tid att förstå vad förlaget är ute efter. Tack! 🙂

      Gilla

Kommentera

