Hur hemsk får en karaktär vara?

Igår satt jag och diskuterade med en skrivarvän om karaktärer och hur ”hemska” de får vara utan att läsaren börjar avsky dem. Huvudkaraktärer alltså, inte de övriga.
Boken Du nämndes bl a. Just avskyvärda karaktärer som man inte kan låta bli att gilla, trots deras handlingar, är intressanta. De har ju oftast något drag som gör att man förstår sig på dem också.
Jag har ju en relationsthriller som jag skrivit 20k ord på, börjat om med och skrivit några sidor på i en ny version. Men jag har inte riktigt rett ut vem huvudkaraktären är.
Under gårdagens diskussion började jag tänka på den här historien igen och hur hemsk man eventuellt skulle kunna göra en karaktär, utan att läsaren ogillar personen så mycket att man slutar läsa.
Låt oss säga att karaktären har en del egenskaper som läsaren absolut kan förstå och som kanske t o m tilltalar läsaren. Finns det då någon bortre gräns för vad karaktären kan göra för att läsaren ska vända i sin uppfattning? Eller kan denne komma undan med vad som helst? Borträknat rent fega och fullständigt avskyvärda handlingar förstås.

Dezmin

14 responses to “Hur hemsk får en karaktär vara?

  1. Om det finns någon bortre gräns i det fallet tror jag den är ganska långt borta. Kanske handlar det även om hur karaktären rättfärdigar (eller inte) sina handlingar? Vad som driver honom? Om det är ren elakhet eller om de tjänar ett slags syfte. Jag har faktiskt ingen aning. 🙂

    Liked by 1 person

    • Jamen det har du nog rätt i! Så länge karaktärens handlingar har ett syfte och det inte går ut på rena elakheter, kan man nog dra det hur långt som helst. Tack för input! 🙂

      Liked by 1 person

  2. För mig finns ingen bortre gräns så kör på!

    Gilla

  3. Hmm… Kanske något att testa sig fram med… Som läsare/författare behöver man ju inte vare sig förklara eller försvara sina karaktärer. Testa och se vad som händer…

    Gilla

  4. Mycket intressant fråga. Som tur är så är det ju bara ”hittapå” och då tycker jag att det bara är att köra! Det gör i alla fall jag i bok nummer två just nu!

    Gilla

  5. Vad intressant, jag tycker att det kan ha betydelse om det är något karaktären har gjort för längesedan eller om hen gör det i nutid, samt om det finns ett syfte till varför eller inte. Jag tror att man som läsare kan vara väldigt förlåtande om det finns ett bra skäl bakom.

    Gilla

    • Jamen jag tror också att syftet är det viktigaste här, så inte karaktären bara är elak utan anledning.
      Det tror jag med. Huvudsaken man förstår karaktärens skäl 🙂

      Gilla

  6. Hej Eva-Lisa! Nu har jag läst din bok Dubbelt vågspel. Den är underhållande och jag gillar drivet. Mest intressanta är Jesse och Jacques, jag tar avstånd från deras handlingar men tycker ändå om dem. 🙂 Kanske för att de ibland också är alldagliga och sårbara.
    Det är nog de viktiga om man ska skriva om människor som går över gränsen. Att det finns något som läsaren ändå gillar. För min del, tror jag, behövs också att författaren sätter tonen direkt på den gränslösa karaktären eller i varje fall ge en hint om det. Om jag först på sidan 73 fattar att personen är av värsta sorten och inte ens har anat det kan jag i bästa fall bli överraskad och i sämsta fall känna mig lurad och sluta läsa.
    Kör hårt med din text. Du kan ju alltid backa senare.

    Liked by 1 person

    • Vad skoj att höra att du gillar den, Eva! Hehe, nej de är ju inga korggossar, men tanken är ju att man ska gilla dem ändå. Tack för återkopplingen! 🙂
      Det tror jag med, att man redan från början inviger läsaren i vad denne har att göra med för karaktär. Sedan kan man förstås tillföra oanade sidor hos karaktären så länge det inte är något som låter fullständigt osannolikt.
      Tack! Bara jag jobbat upp lite skrivlust ska jag tuta och köra! 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

