Festivaler

Hittade en intressant artikel i DN om Litteraturfestivalen i Umeå.
Just det här med att samlas och diskutera böcker man har läst verkar bli allt vanligare. Vem vet? Kanske blir det just böckerna som får folk att träffas irl, istället för att mötas på sociala plattformar. Lite som med musiken alltså. Bl a står det följande:

– Det finns en tendens till att vi ska samtala om det mesta hela tiden. Det pågår en ständig kommunikation som ändrat sättet man läser på och hur man kommunicerar om läsning. Till exempel har det blivit vanligare att prata om sin läsupplevelse medan man läser, säger Jonas Andersson.

Umeå Litteraturfestival arbetar aktivt med att försöka väcka kreativiteten hos besökarna eftersom många av dem skriver själva.

– Vi försöker skapa förutsättningar för att göra festivalen mer social, som att åka på musikfestival, ungefär. Dit åker man för att lyssna på några band, men också för umgås med kompisar. Vår ambition är att få folk att läsa mer, börja skriva och bli mer kreativa, säger Erik Jonsson.

Är inte det ett ganska intressant mål att jobba mot? I alla fall för att öka läsandet och intresset kring böcker.

Dezmin

10 responses to “Festivaler

  1. Det låter iofs hedervärt. Men om många av dem skriver själva, då behöver man väl inte väcka kreativiteten? De skriver ju redan? Och behöver vi egentligen fler som skriver? Jag skulle säga att det som verkligen behövs är att fler Läser, inte skriver.
    Det jag hakade upp mig på var ett litet ordval: arbetar aktivt. Hur arbetar man passivt? Är det ens arbete då? Så himla skumt uttryck men ändå verkar alla företag älska att poängtera att de minsann arbetar aktivt med eller för något, trots att man kan tycka att det är något självklart. 😉
    Bara jag som hänger upp mig på sådana uttryck?

    Liked by 1 person

    • Nej det kan man ju tycka, att det skulle behövas fler som läser. Men alla som skriver har ju inte som mål att ge ut det som en bok heller, så kanske är det så de menar?
      Hehe, ja det där ordet tror jag mer ska tolkas som att man strävar mot något hela tiden. Men jag kan hålla med om att det låter lite lustigt 🙂

      Liked by 1 person

      • Nej, det är ju inte som att det råder ett underskott av böcker i det här landet 🙂
        Ja, det verkar vara nutidens trenduttryck för jag hör det hela tiden. Det låter lika knäppt i mina öron som ”öppna upp”.

        Liked by 1 person

        • Haha, nej precis! 🙂
          Det verkar helt klart som att det går mode i vissa ord. Till slut hör man dem i var och varannan mening som någon säger. Men faktiskt, det är lite samma sak som ”öppna upp” 🙂

          Liked by 1 person

  2. Att träffas för att diskutera böcker och läsning låter väldigt trevligt, om det kan väcka mer läslust hos folk är det ju positivt 🙂

    Gilla

    • Ja, det tror jag med. Samt att i och med alla sociala medier tror jag folk i högre utsträckning har börjat stanna hemma. De ”möts” ju ändå dagligen på dessa plattformar 🙂

      Gilla

  3. Håller med Katarina där, det behövs fler som läser och i tidig ålder så man får in att det är roligt och utvecklande!

    Gilla

  4. Det är lite som med alla fantasy-cons för där samlas författare och läsare och ja, många av läsarna skriver också. Jag tycker det brukar vara en fascinerande kombination, man får tala om lite andra saker då, en hel del tematiskt kul stuff.

    Gilla

Kommentera

