Döpa karaktärer

Ett av de största gisslen med skrivandet tycker jag är att hitta rätt namn till huvudkaraktärerna.
Jag vet inte hur många gånger som jag har bytt för att namnet inte stämt med karaktären längre in i manuset, eller när jag kommit till manusets slut. Av någon anledning tycker jag att just männens namn är de svåraste. Enklast är det nästan om man redan i början har ett syfte med namnet. Som med Jesse. Där visste jag att det var det han skulle kallas för och allt jag behövde göra var att försöka hitta ett för- och ett efternamn som gjorde det smeknamnet logiskt.
Just nu grunnar jag kring en karaktär som hade passat perfekt att kallas Jax. Problemet med det namnet förstår säkert alla hängivna fans av serien ”Sons of anarchy”. Jag har svårt att ta ett namn hos en redan omtalad karaktär i någon annan bok eller film.
Är det bara jag som har detta som ett ständigt återkommande problem?

Dezmin

8 responses to “Döpa karaktärer

  1. Jag har inte sett serien men kan förstå att man vill ha ett namn som inte redan känns så använt eller så starkt förknippat med någon annans karaktär. Håller med om att tjejnamn är lättare, undras vad det beror på?

    Liked by 1 person

  2. Åhhh – kollade på tv, om Bryssel 😦 – och klang, klong mitt i allt det där fick jag ett namn till min HP i nästa roman – ett som det går att göra till världens bästa smeknamn.

    Gilla

  3. Jätteproblem, alla heter samma sak hela tiden i min hjärna. När jag rensade i novellsamlingen, Våning Zero, hette 4 st Stefan…

    Gilla

Kommentera

