Pingvinen är kastad

Problemet när hindren dyker upp i ett utkast, är att man ibland saknar förmågan att tänka utanför ramarna. Ofta har man låst fast sig vid ett visst tänk.
Det här påminner ganska mycket om när vi försökte utröna var trappen till loftet bäst skulle placeras i samband med utbyggnaden av huset. Vi hade inte så många val nämligen och låste oss därför i ganska snäva tänk kring det här.
På samma sätt inser jag att jag låst mig vid att följa en röd tråd i det här råmanuset. Jag tror att när man skriver utan synopsis sker det instinktivt då risken annars är att historien börjar spreta för mycket.
Som tur är finns det knep att ”låsa upp” det här tänket. ”Kasta in en pingvin och se vad som händer”, brukar man ju säga. Med det menas naturligtvis inte att man nödvändigtvis ska kasta in just en pingvin, men att exempelvis introducera en ny karaktär, eller låta något annat helt oväntat hända.
Så nu har jag gjort det. Pingvinen är kastat och vi får se om det underlättar skrivandet i det jag har kvar 🙂

Dezmin

19 responses to “Pingvinen är kastad

  1. Pingviner är bra! Eller rosa skallerormar, eller vad man nu kan tänkas komma på 🙂

    Gilla

  2. Har aldrig hört! Tänk vad jag lär mig bara genom att följa din blogg. Snart kan jag skriva en bok själv 🙂

    Gilla

  3. Vad skulle göra vi göra utan inkastade pingviner? Tänk bara på hur lustigt de rör sig och som de håller ihop när de fryser. Kanske är det just den fågeln som fattas i min story också 🙂

    Gilla

  4. Det låter ju perfekt. Då är det bara att köra så det ryker nu då. 🙂

    Liked by 1 person

  5. Vad spännande! Allt som funkar är bra så hoppas att det hjälper! 🙂

    Gilla

  6. Bra tips! Ska skaffa en pingvin! 🙃

    Liked by 1 person

  7. Och ibland kan man rent av kasta in ett helt gäng med pingviner. Också när man skriver utan synopsis. Det är rätt spännande.

    Gilla

  8. Hahahaha! Kommentarerna i den här tråden var bara för roliga! 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

