Rättegångar och domar

Minns ni fallet med ”hatpredikanterna” som jag bloggade om för ett tag sedan?
Jag var ju nyfiken på hur domen skulle se ut och nu har en av dem dömts. Jag köper det här resonemanget:

Eftersom mannens uttalanden om homosexuella mest handlade om att de skulle vara syndare, uttalanden som i viss mån var kopplade till bibeln, frias han i den delen medan han döms för uttalandena om muslimer, då dessa uttalanden var grövre och utan anknytning till bibeln”, skriver Umeå tingsrätt.

Nu kan man givetvis diskutera olämpligheten i det här fallet, men om vi endast utgår ifrån lagen och den religiösa skrift herrarna har använt sig av, blir det ju rätt.

Och på tal om just rättegångar, jag sitter själv mitt uppe i en sådan. I mitt manus alltså, inte i verkligheten. Det ska bli intressant att se hur nämndemännen och domaren resonerar i det här fallet. Det handlar om betydligt allvarligare saker än fallet ovan 😉

Dezmin

14 responses to “Rättegångar och domar

  1. Intressant med en rättegång i manuset med 🙂 jag minns inte riktigt vad det var de hade sagt i det verkliga fallet men bra att det blev en rättvis dom.

    Liked by 1 person

  2. Jag tycker att hela lagstiftningen kring hets mot folkgrupp är väldigt luddig. Den verkar ju bara tillämpas i vissa fall, men jag håller med om att den här domen blev rätt.
    Filmer och böcker som har med rättegångar i handlingen hör till mina favoriter. Det här blir jag nyfiken på 😊 👍

    Gilla

    • Jag är också osäker på var gränserna går kring vad som räknas till en folkgrupp och inte.
      Skoj att höra! 🙂 Vi får se vad det blir av det här 🙂

      Gilla

  3. Vad räknas till en folkgrupp? Det undrar jag med och det hade varit intressant att höra någon reda ut det.
    Håller med Fanny jag gillar handlingar med rättegångar så jag hoppas det blir något av manuset nu 😉

    Gilla

  4. Jag tycker att det är alldeles för mycket daltande med religiösa idag. Dom kommer ju undan med det mesta bara det står i deras heliga skrift.

    Gilla

  5. Kan också köpa det resonemanget. Svårt att döma någon som citerat bibeln samtidigt som jag blir fundersam. Vad händer när vi står inför att någon begått en handling som strider mot lagen men gjort den pga att det står i Koranen?

    Liked by 1 person

    • Men visst blir man lite fundersam.
      Du har helt rätt i det. Jag undrar också vad som händer då. Men om man bara tar sådant som involverat fall som gått till DO så har ju t ex män som vägrat skaka hand med kvinnor fått rejäla skadestånd därifrån. Personligen kan jag tycka att den som blivit mest kränkt borde vara kvinnan, men uppenbarligen resonerar inte DO så.

      Gilla

  6. Det låter spännande. Jag har en pjäs som ligger med ett rättegångsdrama i. Måste ta tag i den…

    Gilla

Kommentera

