Deklarationstider

Då var det dags igen. Den där tidpunkten på året som jag brukar svära som mest.
Personligen har jag valt att hålla bokföringen ganska enkel. Jag vet att en del använder program för det här, men jag har inte så många poster varje år och även om det förvisso vore enklare att ha allt i ett program som automatiskt räknar ut allt, har jag inga problem att räkna ut plus och minus och moms med en miniräknare. Royaltyn kommer ju inte så många gånger per år, oftast en eller två. Så värst många författarframträdanden gör jag ju inte heller.
Den enkla biten brukar vara att sammanställa plus och minus. Just den delen brukar gå ganska fort. Det är momsen som jag alltid får svära över. Det är den som tar en sådan faslig tid och som gör att jag alltid skjuter det här framför mig ett bra tag.
Om den dagen någonsin kommer där jag börjar tjäna flera hundratusen per år, då ska jag skaffa ett bokföringsprogram och skriva ner allt. När det sedan är dags att deklarera, tar jag med årets bokföring, kvitton, etc och dumpar det hos en revisor.
Det är möjligt att jag missat en del avdrag som jag får göra, men jag tror inte att de kommer upp i samma summa som vad en revisor tar för att göra bokslut.
Således kommer jag att svära även i år.
Men inte idag. Det blir någon gång i nästa vecka, för jag ska redigera manuset färdigt först.
Någon annan som börjat deklarera redan?

Dezmin

17 responses to “Deklarationstider

  1. Ugh, låter jobbigt! Tur det bara infaller en gång per år. Jag har inte börjat än, men borde verkligen göra det snart. Det blir väl i sista minuten som vanligt. 😉

    Liked by 1 person

  2. Inte kul men när det lönar sig kan du t o m överlåta hela bokföringen till revisorn och bara lämna in alla fakturor och kvitton så slipper du bekymra dig alls. Som ett tips 😉

    Gilla

  3. Hujedamej, det låter jobbigt… Skulle det funka med typ Frilans Finans? De tar i och för sig några procent per faktura, och jag vet inte hur det funkar med royalty, men det kan ju vara ett alternativ i alla fall…

    Själv är jag ju inte riktigt där än, eftersom jag ännu inte är utgiven, men jag fasar för ekonomibiten den dag det blir så dags…

    Gilla

    • Det är inte så farligt att jag inte kan ta hand faktureringen själv. Det är själva bokföringen som suger 🙂
      Ja, inte är den rolig, men börjar man tjäna riktigt bra är det ju som Anders säger, att man kan leja bort rubbet och slipper bry sig alls i den biten. Men det är ju en kostnadsfråga också och bör ju vara värt det ekonomiskt också.

      Gilla

      • Det är sant… Och där kan nog bara var oc hen

        Liked by 1 person

      • Det är sant, och det är nog där var och en själv får avgöra när det är värt att leja bort det. Själv skulle jag nog göra det fortast möjligt för att slippa, men vi har ju alla olika gränser 🙂

        Liked by 1 person

        • Ja, det bästa är om man kan leja bort det. Jag kan förstå dem som betalar kostnaden för utgivningen själva, då är det en annan sak för då ligger man ute med en del pengar och behöver verkligen ha koll så det blir rätt. Men mina inkomster kommer bara några få gånger på ett år och utgifterna i företaget är inte många heller, så jag tar den delen och svär över den tills vidare 🙂

          Liked by 1 person

  4. På söndag. Igår gjorde jag ett eget bokföringsprogram i datorn, hoppas kunna förenkla mycket till nästa år.

    Gilla

  5. Jag avskyr allt som går utanför den vanliga hushållsbudgeten och är på så vis tacksam att jag än så länge kan köra den förenklade deklarationen. Jag kommer definitivt att anlita en revisor den dagen det blir aktuellt med egen firma!

    Liked by 1 person

    • Ja, inte är det roligt, det kan jag säga. Men så länge det är få poster under ett helt år tycker jag ändå det är hanterbart. Men jag gruvar mig redan och längtar tills jag har det här bakom mig.

      Liked by 1 person

Kommentera

