Redigerar vidare

Nu är jag framme vid kapitlet jag hoppade över när jag skrev första utkastet.
Jag hade trott att det skulle bli enklare när jag har hela storyn klar för mig, men jag är osäker. Just nu känns det inte som om det ska bli det i alla fall. Förhoppningsvis löser det sig bara jag börjar skriva.
En annan sak jag funderat lite över är citatet i början. Jag brukar ju alltid ha det i mina böcker för att rama in kärnan i handlingen. I samtliga tidigare fall har jag använt mig av redan existerande citat, den här gången funderar jag på att hitta på ett själv 😮
Tveksamt om jag lyckas, för det är riktigt svårt att sammanfatta något tänkvärt på ett par rader, samtidigt som det ska vara knutet till handlingen på något sätt.
Återstår att se hur det går, alltså. Det får ligga och gro i bakhuvudet medan jag redigerar vidare.

Dezmin

20 responses to “Redigerar vidare

  1. Låter klurigt, men intressant med citaten. 🙂 Vad gäller egentligen för att använda andras citat i böcker? När måste man ha tillstånd och när behövs det inte?

    Liked by 1 person

  2. Bra citat är svårt och kanske främst den tänkvärda delen. Lycka till! 🙂

    Gilla

  3. Jag gillar citat i början av böcker så hoppas du hittar något bra eller kommer på något själv. Grattis till slutfört råmanus förresten 🙂 Hoppas redigeringen går lättare!

    Gilla

    • Det gör jag med! Tycker de har en förmåga att rama in temat på ett så fint sätt. Jag kämpar på med det.
      Tack! Hehe, hittills har det gått förvånansvärt bra, men nu börjar det gå tungt 🙂

      Gilla

  4. Spännande och kul att hitta på något eget. Bolla med några så får du nog till det!

    Gilla

  5. Vad spännande att hitta på ett själv! Hoppas du lyckas eller då om inte, hittar ett som ändå säger det du vill!

    Gilla

    • Det tycker jag med att det ska bli! Samt en riktig utmaning 😉 Ja, i värsta fall får jag ta ett som redan finns, bara att det finns så få som skulle passa till den här storyn.

      Gilla

  6. Utmaningar således… Jag har alltid beundrat dem som hittar alla dessa citat till kapitelrubriker. Var hittar man dem liksom! Spännande att våga hitta på ett själv. Men utmanande som sagt.

    Gilla

  7. Det kommer att gå som smort – tror jag. Lycka till 🙂

    Gilla

  8. Vilken utmaning att hitta på ett eget citat men jag tror helt säkert att du fixar det!

    Liked by 1 person

Kommentera

