Trovärdighet

Så här mot slutet av redigeringen har jag insett att det inte bara varit en utmaning att skriva ett helt manus ur första person. Det har även varit svårt att hitta på ett yrke och göra det trovärdigt, samt ge det yrket ett sanningsenligt namn. Det här är ju inte fantasy och ramarna blir därför något tajtare att hålla sig inom.
Just trovärdighet är ju något som är viktigt för mig. Om jag läser en bok av en författare som antingen brustit i researchen, eller på annat sätt misslyckats att övertyga mig om ”äktheten” i karaktärerna eller storyn, tappar jag genast en stor del av intresset för boken.
Om man väljer ett yrke som finns har man alla möjligheter att ta reda på hur arbetsuppgifterna ser ut och hur utövandet går till. Jag har så väldigt svårt att förstå varför man då inte tar chansen att göra researchen grundligt.
Det är en helt annan sak om man hittar på ett yrke, för då har man verkligen inga möjligheter att göra någon research. Förvisso har man istället väldigt fria händer att bygga upp arbetsuppgifter och tillvägagångssätt, men även det måste göras trovärdigt för annars kommer inte läsaren att köpa det.
Därför är just trovärdigheten något jag kommer att be om extra fokus på vid testläsningen.
Hur ser ni på det här med trovärdighet i en roman? Är det viktigt, eller kan ni köpa berättelsen även om ni bitvis inte tror på det ni läser?

Dezmin

24 responses to “Trovärdighet

  1. Hurra för att närma sig slutet av redigeringen 😀
    Trovärdighet är viktigt för mig med. Både när det gäller själva storyn, karaktärernas yrken och hur de skildras samt karaktärernas karaktär. Det går liksom 360 grader. Så tycker du gör helt rätt i att lägga stor vikt vid det. 🙂

    Liked by 1 person

    • Verkligen! 🙂
      Vad skönt att det inte bara är jag. Exakt, även hur karaktärerna skildras måste vara trovärdigt. Härligt, då tänker jag helt rätt här med 🙂

      Liked by 1 person

      • Nej för som du säger så länge det inte är fantasy har man ju vissa ramar av trovärdighet att röra sig inom. Sedan får ju karaktärerna gärna överraska en såklart men på ett trovärdigt sätt. 🙂

        Liked by 1 person

        • Jamen precis! De kan gärna överraska, men på ett trovärdigt sätt förstås 🙂

          Liked by 1 person

          • Speciellt känsligt tycker jag nästan att det är att läsa om polisarbete. Jag kan inte jättemycket om det, så när tom jag tycker det känns föga trovärdigt är det ju ganska illa. Ibland kan jag tycka att en del av förlagen förbiser den biten lite.

            Liked by 1 person

            • Jag hade faktiskt tänkt ta just det som ett exempel, men lät bli. Var med om just det i en bok jag läste nyligen där inte ens tjänstevapnet som polisen använder var rätt. Förstår att det blir ännu värre om man i princip inte kan något om polisarbetet och ändå finner det icke trovärdigt. Tycker också att förlagen borde vara hårdare på sådana punkter för i slutändan är det ju läsaren som tappar förtroendet för både författaren och förlaget i värst fall.

              Liked by 1 person

              • Ja exakt. Och då kan jag inte ens tänka mig hur mkt nån som faktiskt kan sina saker hittar som inte stämmer.
                Ja de borde det. Man önskar att de hade någon som faktagranskade texterna men den tiden är nog tyvärr förbi.

                Liked by 1 person

              • Men precis, är det någon som dessutom kan sina saker, blir det ju ännu värre.
                Skulle gissa att faktagranskningen varierar mellan förlagen, tror du inte? Alltså att vissa förlag är noggrannare än andra. Jag hoppas det i alla fall 🙂

                Liked by 1 person

              • Ja så är det nog. De traditionella och de stora förlagen är förmodligen mer noga med sånt.

                Liked by 1 person

              • Det tror jag med och speciellt när det gäller de traditionella är det nog vanligare med faktagranskning, för där är det ju verkligen förlaget som tar alla ekonomiska risker och då vill de nog att det blir rätt.

                Liked by 1 person

              • Ja och just det tycker jag är något av de starkaste skälen att välja ett traditionellt förlag. Iaf om det är viktigt för en som författare att manuset inte har en massa fel eller känns dåligt genomarbetat. 🙂

                Liked by 1 person

              • Samma här! Då har man större chans att få all hjälp som krävs för att boken ska kännas riktigt genomarbetad 🙂

                Liked by 1 person

  2. Få saker kan döda en bra bok som när detaljer inte stämmer överens med verkligheten! Om författaren är slarvig i researchen får jag uppfattningen att han eller hon skiter i mig som läsare eller tror att jag är en idiot som tror på vad som helst. Håller alltså med om att det är skitviktigt!

    Gilla

    • Så upplever jag det också, att författaren varit lat och fullständigt underskattat mig som läsare. Så vill jag inte att den som läser mina böcker ska uppleva det.

      Gilla

  3. Blev så himla störd nyligen över en bok där författarens sjukvårdskunskaper var så uppåt väggarna. För någon som är insatt blev det bara ”äh, what?”Alltihop blev så icke trovärdigt att jag till slut slog ihop boken och slutade läsa. Så visst är det viktigt!

    Liked by 1 person

    • Ja, du ser! Dessutom tror jag att ju mer insatt man är i ett yrke, desto värre blir snedstegen som författaren har gjort. Sjukvården kan ju inte vara så svårt att researcha heller, tycker man. Allt som krävs är ju att ta kontakt med någon som har kunskaperna.

      Gilla

  4. En bok som jag börjar ifrågasätta sannolikheten i är en dålig bok även om det är en roman, för jag vill tro på det jag läser. Jag kommer nog inte att läsa mer av den författaren sen.

    Gilla

  5. Det får inte bli för stora fel, då blir jag irriterad. Men småsaker som bara berörs i en enda mening förlåter jag.

    Liked by 1 person

  6. Alltså trovärdighet är så viktigt att oj. Oberoende om det är realistiskt eller fantasy är trovärdighet i den värld man byggt upp viktigt tycker jag. Och visst kan jag tycka att lite störande trovärdighetsproblem går att lite grann se förbi, men de ligger ändå där och stör hur bra berättelsen än annars kan tänkas vara.

    Gilla

    • Håller helt med dig! Precis, man måste alltid kunna köpa historien oavsett genre, annars går ju läsupplevelsen en förbi, för då sitter jag bara och stör mig på allt som inte är trovärdigt till slut. Ja, är de små kan jag nog bortse från dem, även om det är som du säger att de kan skava något, men större trovärdighetsproblem gör mig bara irriterad.

      Gilla

  7. Jag är rätt petig. Felaktigheter gör mig irriterad eftersom jag inte vill att de blir sanningar för dem som inte är insatta. Men små detaljer som i det stora hela inte skapar falska sanningar kan jag ha överseende med.

    Liked by 1 person

Kommentera

