Får jag be om…

största möjliga tyssstnad.
Å andra sidan, just tystnaden har vi fixat rätt bra i det här landet.
Marcus Birro har skrivit en intressant text i GP.
För den som möjligen undrar varför det varit lite tyst kring honom på sistone, kommer här en liten uppdatering.
Han gjorde två av de mest fruktansvärda saker man kan göra som medborgare i det här landet.
1. Han kritiserade islam
2. Han åt lunch med några SD-toppar
Dessa två saker kastade snabbt ut honom ur värmen från såväl tidningen han jobbade på och från kultureliten. Intressant, eller hur?
För om man ser till vilken tid det tog innan man började reagera över statsmän som umgåtts med islamister och som fanns i MP, ligger verkligen reaktionssträckorna milsvida ifrån varandra.
Att det funnits politiker i MP med tvivelaktiga agendor har varit känt länge, man har bara valt att tysta ner det. Tills det inte gick att göra det längre.
Birro skriver bl a följande:

Först det senaste året har etablerad media, politiker och de andra gjort det som vi andra försökt göra under en tid, nämligen att sätta en stor tass i den där gröten, vända upp och ner på skiten, skruva isär allting och se hur det är uppbyggt.

Alla har väl egentligen vetat det vi läser om i dag, att IS har terrorister på plats i Sverige för att utföra terrordåd.

Hur kom de hit? Tutade det upptaget i Monas lur? Har de kunnat gömma sig hos släkt och vänner?

Frågorna är givetvis retoriska, för alla vet ju hur de kom hit och hur de kunnat fortsätta med sin verksamhet relativt ostörda.
Det senaste terrorhotet kan därför inte heller komma som någon direkt överraskning och kanske hade det känts lite bättre om vi inte haft en regering som snarare kan liknas vid en cirkus än ett nyktert ledarskap.
Manegen är redan tämligen välkrattad. Nu återstår bara frågan: Vilka träder in på cirkusscenen härnäst?
Jag vågar mig nästan på en gissning, men det blir ju mer spännande om folk faktiskt får tänka självständigt, i den mån man nu klarar av att göra det.
Största möjliga tyssstnad, alltså. Det är strax dags för nästa nummer i cirkusföreställningen.

Dezmin

 

16 responses to “Får jag be om…

  1. Ja, det är inte mycket man förvånas över i dagens Sverige. Inte ens terrorhot känns speciellt överraskande. Det var väl mest en tidsfråga.
    Ja, det är frågan. Träffande liknelse med en cirkusscen. Det är verkligen så det känns. 😦

    Liked by 1 person

    • Nej, det mesta har ju, som du säger, bara varit en tidsfråga så det är få saker som förvånar en längre, om ens några.
      Visst gör det. Man anar liksom vad som döljer sig i kulisserna, frågan är bara vilket nummer som står på tur 😮

      Liked by 1 person

  2. Mycket träffande liknelse! Kanske hade det t o m varit en rolig föreställning om man inte själv bodde i cirkustältet? Du borde skriva fler texter som ovan.

    Gilla

    • Hehe, ja det finns nog ingen annan liknelse som passar, tyvärr. Ja, om man inte varit åskådare till föreställningen hade det nog varit lite roligt i alla fall, nu kan man lätt hålla sig för skratt. Jag ska försöka att göra det 🙂

      Gilla

  3. Bra skrivet! Om jag får önska nästa nummer är det att Löfven och Romson avgår, att det blir nyval och att vi får en ansvarstagande statsminister (oavsett vem det blir).

    Gilla

    • Men det är ju tre önskningar i en! Det går ju faktiskt inte 😉 Jag hoppas också på ett sådant där Kinderägg där tre önskningar går i uppfyllelse samtidigt, men tyvärr är det nog att hoppas på för mycket. Om jag får välja ett av dina nummer är helt klart det första det jag hoppas mest på också.

      Gilla

  4. Huvudet på spiken i din sammanfattning! Tyvärr är det inte bara MP som infiltrerats av islamister. Tragiskt att det ska behöva gå så här långt innan media reagerar.

    Gilla

    • Jag vet, även sossarna, moderaterna och centern har väl haft ”påhälsningar”. Ja, man tycker ju det, riktigt tragiskt, men det beror ju på att ämnet varit så tabubelagt.

      Gilla

  5. Send in the clowns… eller dom kanske redan är här??

    Gilla

  6. Är det en slump att terrorhotet kommer i samband med att alla politiker med kopplingar till islam uppmärksammas? Jag tror inte det.

    Gilla

    • Jag har funderat på det där också. Det sägs ju att man ska hata slumpen, så man kanske får utgå från det. Dock är det ju skillnad på islam och islamister, men jag förstår hur du menar.

      Gilla

  7. Mycket bra skrivet. Ja visst känns det som om det blir lite nya clowner i manegen snart.Själv tror jag att sossarna har sin sista chans till upprättelse nu om dom knoppar av maskrosorna.Men chansen är liten.

    Gilla

    • Tack. Verkligen, det är den känslan man får och bara det är ju oroväckande. Det tror jag med och jag håller helt med dig. Maskrosor gör sig nog bättre som vin 😉

      Gilla

  8. Det är precis det här jag misstänkte skulle hända. Vill du komma åt din fiende så ska du lära känna honom och komma honom nära. Och till följd av det tänker jag på låttexten; Vem i helvete kan man lita på?

    Liked by 1 person

    • Samma här. Det går så här när man är naiv och godtrogen, vilket ju verkar vara något positivt i det här landet om man är.
      Det undrar faktiskt jag också! Jag har helt tappat förtroendet för hur det här landet styrs 😦

      Liked by 1 person

Kommentera

