Jan Lööfs böcker

Nu är det dags att ta tag i det som kallas livet igen. Det var verkligen skönt att pusta ut efter redigeringsrundan, men nu är det färdigvilat 😉
Det har blossat upp en het debatt angående Jan Lööfs böcker ”Morfar är sjörövare” och ”Ta fast Fabian”. Det är ju inte första gången förlagen blir ängsliga över hur karaktärer i barnböcker framställs och antagligen inte den sista heller.
I DN kan man bl a läsa följande:

”Morfar är sjörövare” gavs ut första gången 1966 och har sedan dess getts ut i flera upplagor, både på svenska och på andra språk som franska och spanska. Bilderboken som är skriven och ritad av Lööf följer en pojke som ger sig ut på sjörövaräventyr med sin morfar och möter karaktärer som den elaka sjörövaren Omar och gatuförsäljaren Abdullah. Nyligen trycktes boken i 100 000 exemplar som gavs ut gratis i samarbete med Läsrörelsen och McDonald’s. Men trots att boken är populär och efterfrågad kommer den alltså inte att ges ut längre, berättar Jan Lööf.

I diskussionen om den andra boken, ”Ta fast Fabian” från 1997, ombads han att rita om ett flertal illustrationer som förlaget ansåg problematiska. Han gjorde ett försök.

– De hade bland annat synpunkter på jazzmusikerna som uppträder, nån var för utklädd och nån fick inte ha på sig solglasögon när han gick och lade sig. Det dög inte. Så jag gjorde några skisser men till slut insåg jag: det här går inte, det blir för tokigt. Då svarade de med att säga: ”Då lägger vi ner boken.”

Problemet som jag ser det när det gäller den här ängslan och den obändiga strävan efter att göra allt så politiskt korrekt som möjligt, är att det riskerar att hämma både tecknare och författare på sikt. Jag tycker mig se det redan nu. Det finns givetvis gränser, det gör det alltid, men dessa gränser kryper allt närmare en mittlinje som till slut är så smal att kreativiteten tenderar att begränsas till en mall där det nästan blir omöjligt att ta ut svängarna.
För skojs skull gjorde jag ett besök på Adlibris idag och gissa vilken bok som ligger etta just nu? Det säger något, tycker jag. Det pekar på att folk vill försäkra sig om att ha ett ex av en bok som med stor sannolikhet går i graven snart.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag tycker att det börjar gå alldeles för långt nu. För jag tror inte att något barn kommer att utvecklas till en fördomsfull människa bara för att det råkat se bilder av jazzmusiker som är för utklädda, eller för att någon somnat med solglasögonen på. Blir de fördomsfulla beror det nog på helt andra faktorer.

Dezmin

29 responses to “Jan Lööfs böcker

  1. Det är så dumt att jag inte vet vad jag ska säga längre för som du skriver är det här inte sista gången heller. Jag är glad att jag växte upp i en friare tid.

    Gilla

  2. Arma författare och stackars tecknare i Sverige! Det här är bara början. Ge det några år till och alla böcker kommer att vara så pk-utformade att ingen orkar läsa längre.

    Gilla

  3. Ändra Kronblom också då! Den serien gör stereotyper av män och män kan ta illa vid sig samtidigt som ungdomar får helt fel uppfattning om hur vuxna män beter sig. Gud så löjligt det börjar bli!

    Gilla

  4. Vad är det som håller på att hända med detta land? Och med våra större förlag? Jag håller med om att det måste finnas vissa gränser men vad f**, ska jag behöva en instruktionsbok för hur mina karaktärer ska se ut och vad de får säga och inte? Man kan ju tro att man bor i Kina.

    Liked by 1 person

    • Men visst undrar man! Jag är alldeles förskräckt och har tänkt samma sak som du, har jag verkligen skapat mina karaktärer så politiskt korrekta som möjligt för att ens våga skicka det till något förlag? Jag gillar ju dessutom att ta ut svängarna och misstänker att det här svängrummet snart är i det närmaste obefintligt.
      Ja, vi behöver nog snart en instruktionsbok så det blir helt rätt hela vägen. Synd bara att alla karaktärer kommer att se ut och uppföra sig på samma sätt.
      Men faktiskt! Det är inte första gången mina tankar går till likheterna med Kina.

      Liked by 1 person

  5. Det är intressant det där. Har vi ingen mångfald så kan vi ju inte diskutera olikheterna, och kanske fundera över varför just den här personen råkar somna med solglasögonen på och vad som kan hända om man gör det. Och har vi inte mångfald drabbas vi av enfald, och den om någon är väl farlig…

    Gilla

    • Jamen det tror jag med. Det är väldigt farligt att begränsa uttryck och åsikter till en mall där allt ska vara tillrättalagt enligt konstens alla regler. För vad har vi då kvar annat än en enda yttring stöpt ur samma form. Inom den konstnärliga branschen pratas det ofta om just ”konstnärlig frihet”. Jag tycker mig se en allt större begränsning i just den och frågan är då hur intressant det blir att läsa en bok eller att gå på en konstutställning om allt presenteras på samma sätt och enligt samma givna ram?

      Gilla

      • Precis… Ungefär som att ”alla” läser deckare. Borde man inte tröttna då? Varför inte läsa så blandat som möjligt?! Jag tror den konstnärliga friheten och yttrande-/åsiktsfriheten ligger nära varandra. Även om man inte alltid måste yttra något trots att man har rätt till det också, av respekt… Svår balansgång det där…

        Gilla

        • Ja, det är ett annat bra exempel och som tur är läser ju inte ”alla” deckare. Feelgood börjar vara riktigt stort också 🙂
          Jag tror också på att läsa mer blandat, försöker att göra det själv också, även om spänningsgenren är den jag finner mest intressant, kanske för att samhällsfrågor oftare kommer fram i den genren.
          Jag tror att problemet kring yttrandefriheten många gånger uppstår för att vissa saker inte bör diskuteras, vilket gör det väldigt svårt att komma någon vart. Ska det dessutom börja petas för mycket i litteraturen, tror jag vi är riktigt illa ute.

          Gilla

  6. Det är inte bra för någon part, varken barnen eller författarna och illustratörerna, när ett förlag blir så ängsligt. Rädslan att göra fel kan utvecklas till något som är farligare än att göra fel.
    Visst finns gränser men just de här exemplen verkar fåniga.

    Liked by 1 person

    • Det tror inte jag heller och precis, till slut blir rädslan att göra ”fel” så stor att man begränsar sig i sin skapelselust, vilket i sin tur gör att det riskerar att bli väldigt tillrättalagt och platt istället. Vill man att läsningen ska öka, tror jag det här är helt fel väg att gå.
      Ja, de här exemplen var verkligen urfåniga.

      Liked by 1 person

  7. Ja, tänk så fruktansvärt det skulle vara om man inte fick ta ut svängarna. Det gäller ju all konstnärlig verksamhet. Film, teater och allt som ska läsas. Tänk om vi alla måste vara lika, va trist livet skulle bli då.

    Gilla

  8. Så klokt skrivet. Jag håller helt med dig och alla andra nedan. Vi är verkligen ute på hal is om vi ska börja censurera och ”stoppa” allt som inte passar in mellanmjölksfilen. Vi som växte upp på sjuttio och åttiotalen innan man började censurera Astrid och Agatha, blev vi verkligen mer fördomsfulla bara för det? Tror som du att ska man börja begränsa vad man får skriva om går det verkligen över gränsen och ingen – INGEN -kommer att gynnas av det. Det där att boken plötsligt sålt slut kanske säger en del om vad läsarna tycker om den saken.

    Liked by 1 person

    • Tack. Jamen det har jag också undrat, är vi mer fördomsfulla än de som växer upp idag? Det tror jag faktiskt inte och jag tror inte heller att man blir mindre fördomsfull för att man bara får läsa sådant som är tillrättalagt, för alla växer ju upp förr eller senare och bildar sig en egen uppfattning ändå.
      Jag tror också att läsarna har visat vad de tycker genom att köpa boken 🙂

      Liked by 1 person

      • Precis det är helt andra saker som ligger till grund för folks uppfattning i fråga om saker. Knappast barnböcker.

        Liked by 1 person

        • Men eller hur? Barnböcker är nog det minst ”farliga” som barn kan utsättas för när det gäller vilka fördomar eller åsikter de kommer att få.

          Liked by 1 person

          • Ja, då skulle jag vara mer orolig för de där som fanatiska föräldrar öser över dem och som de inte kan försvara sig mot.Jag skulle faktiskt gissa att föräldrarna själva är en större påverkan för vilka värderingar och fördomar och åsikter de bär med sig när de växer upp.

            Liked by 1 person

  9. Men behövs verkligen bokförlagen ? Kan man inte ge ut böckerna själv ? Jag trodde det var lite som med musikindustrin att det inte behövs skivbolag längre. Förresten hörde jag att Alicia Vikander ska starta sitt eget filmbolag och börja göra sina egna filmer.Hur coolt som helst.

    Gilla

    • Det är sant, idag kan vem som helst ge ut sina böcker själv om man vill, så det kan han ju göra om han skulle vilja. Problemet är att man då måste sätta sig in i alla processer kring själva utgivningen, som hur ett omslag ska bli lockande, hur man sätter inlagan, etc. Men har man bara den orken så är det ju bara att tuta och köra 🙂
      Jag hörde också det! Tycker det var skitcoolt av henne! 🙂

      Gilla

Kommentera

