Receptet på bästsäljaren

Sölve Dahlgren har skrivit på Boktugg om en ny bok som släpps på ett amerikanskt förlag i höst, The bestseller code.
Kortfattat har ett par författare hittat en algoritm som pekar ut vad som gör en bok till en bästsäljare.
De ingredienser som krävs är enligt författarna följande:

– Tre-fyra centrala teman som upptar runt 30% av berättelsen
– En intrig formad med regelbunden rytm
– en symmetrisk ”plotline” och en tydlig tre-aktsstruktur
– ett alldagligt språk

Nu tror inte jag att det är så här enkelt, men låt oss låtsas att det är det och analysera det lite.
Om vi börjar med den första punkten. Jag blir lite förvirrad här måste jag säga, för jag kan inte komma på någon bok jag läst som innehållit så många som tre till fyra teman. Vissa innehåller ju inte ens ett tema. ”Sjätte sinnet” t ex. Filmen blev en stor succé, men har den alls något tema? Jag kan inte komma på det hur mycket jag än funderar. Alla böcker har inte teman och många av de bästsäljande böcker som jag läst, har i bästa fall bara ett.
Punkt två. En regelbunden rytm hittar man väl i de flesta böcker man läser. Jag gör det i alla fall. Visst finns det undantag, men jag skulle inte vilja påstå att endast böcker som säljer bra har en intrig formad med regelbunden rytm.
Punkt tre. Jag får faktiskt problem att komma på någon bok jag läst som inte haft en tydlig tre-aktsstruktur. Både hinder och vändpunkter och upplösningen brukar komma enligt ”den dramaturgiska kurvans” regelverk.
Punkt tre. Jag vet inte, men återigen, de flesta böcker jag läst har ett alldagligt språk, även om det förstås finns undantag även här.

Jag tror att en bästsäljande bok har något helt annat än ovanstående. Men vad detta något är kan nog nästan ingen identifiera. ”Nytta” brukar däremot vara en av ingredienserna om vi håller oss till böcker som räknas till faktaböcker och därför är jag alldeles säker på att ovanstående bok kommer att sälja väldigt bra 😉 Huruvida den sedan genererar nya bästsäljare är en annan femma.
Men detta är mina tankar kring ”hemligheten” med en bästsäljare.
Vad tror ni? Finns det ett recept på hur en bästsäljare är skriven och vilken typ av bästsäljare är det vi pratar om här? Är det boken som börjar sälja bra för att författaren har gjort sitt yttersta för att hålla sig framme och marknadsföra den? Eller är det boken som blir en snackis och som varken författaren eller förlaget behövt lägga två stickor i kors för att den ska börja sälja sig själv?

Dezmin

39 responses to “Receptet på bästsäljaren

  1. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt böcker med sådana teman. För de vill ju, om man kokar ner det och är krass, kapitalisera på folks drömmar. Det kan säkert finnas en del matnyttigt, och jag har ju inte läst boken så jag ska kanske hålla truten, men generellt sett så tror jag inte på böcker av det slaget. Lite som ”The Game” av Neil Strauss, om män och raggning. Gör si & så, då lyckas du, oavsett vem du är eller vilka förutsättningar du har.
    Algoritmer i all ära, men människor, samhällsströmningar, konjunkturer, heta ämnen i debatten osv, spelar såklart in.
    I Katarinas inlägg om Öhrlunds råd till författare så nämndes detta tror jag. Att det är tajming och många andra omständigheter som spelar in.
    Och, enligt mitt sätt att se det, så är skrivandet SÅ mycket mer – så mycket annat – än att få till en bestseller. Att kunna klara sig skapligt vore ju underbart, men den som vill bli rik borde kanske satsa på något annat.

    Liked by 1 person

    • Samma här! Jag blir lite beklämd för som du redan skriver så tjänar det främsta syftet att skriva en sådan här bok att tjäna pengar själv.
      Jag har inte heller läst boken och den släpps ju inte förrän i höst, men jag lär inte läsa den heller. Författarna lär nog bli rika så det räcker utan att jag köper boken.
      The Game var ett bra exempel! Det är samma sak där. Boken är skriven i ett enda syfte, att själv få tjäna pengar.
      Jag tror också att det har en hel del med tajming och andra faktorer att göra ifall en bok börjar sälja bra, men jag tror också att vi måste skilja på vad som orsakat att en bok blir en bästsäljare. För det jag kan tycka är intressant med just bästsäljare och hur de blir det, är just de böcker som börjar sälja sig själva. Alltså, om vi plockar bort de flesta böcker (sådana där författaren själv jobbat för att få läsare) och koncentrerar oss på böcker som säljer av sig själv, utan hjälp av författare och förlag. DÅ kan det bli intressant. Hur kommer det sig att vissa böcker liksom marknadsför sig själva för att läsarna tipsar varandra om dem? Där kan jag tänka mig att det dels har med ett ämne att göra och dels tajming. Kanske något annat också, jag vet inte. Men om någon kommer fram till vilken ingrediens dessa böcker har, är jag villig att åtminstone lyssna 🙂

      Liked by 1 person

      • Exakt, poängen är att tjäna pengar på de som söker något. Det är en bransch i sig, på sätt och vis.
        Håller med! Vore väldigt intressant med tio jämförbara exempel, som bara skulle sälja sig på historia och mun-till-mun… Hm… Men då kommer komponenten med omslagsdesign kanske in i bilden också? Baksidestexten, hur bra är den?
        Jag tror vi var inne på detta någon annanstans, men PR handlar ju mycket om att få alla andra att tro att alla andra läser boken. Så det är mycket psykologi i botten. Oprah Winfreys bokklubb till exempel, kanske inte den bästa litteraturen men att ha turen att uppmärksammas där har ju varit raka vägen till stjärnorna för författarna.

        Liked by 1 person

        • Precis! Och det kanske inte är den snällaste branschen heller 😉
          Men visst vore det! Några jag kommer på så här på rak arm är ju Milleniumtrilogin, Fifty shades, Twilight, Kaninen som så gärna…, samt den där ”Levaboken” (även den egenutgiven). Om det finns någon gemensam nämnare mellan dem vet jag inte. Nu är ju i vart fall en av dem inte skönlitterär, men om vi koncentrerar oss på de övriga, kanske de har en gemensam nämnare någonstans 🙂
          Ja precis, när det gäller PR är det en lite annan sak. Som att boken får uppmärksamhet i något stort program som Oprah t ex 🙂
          Men det finns ju böcker som börjar sälja helt utan PR och de tycker jag är de mest intressanta 🙂

          Liked by 1 person

          • Ibland tänker jag att affärsidén ”ta reda på vad folk mår dåligt av och skriv om det” vore något att satsa på. ”Så får du drömlivet du ser i sociala medier att andra lever” vore min första titel. Jag är helt chockad över att vettigt, intelligent folk, som själva visar upp det roliga i sina liv (vilket ju är poängen) på allvar tror att alla andras liv BARA består av det roliga de ser i sociala medier… Chockad. Men jag tror det finns en slant att tjäna där 😄 Nej, huvva.
            Kan den gemensamma nämnaren vara människors innersta önskningar/drömmar? Millenium: våga slå tillbaka när nån är dum/vara smartare än alla andra. Fifty shades: ha ett hett vågat sexliv/vara åtrådd. Twilight: Finna/känna den stora Romeo- & Julia-kärleken/den livsförändrande kärleken. Kaninen: Få ungj*veln att somna. Levaboken: Må helt bra jämt. Jämt!
            Jag tror att de böcker som säljer helt utan PR är de som rör vi något djupt inom oss, som väcker hopp, längtan, lust osv. Sedan måste det ju finnas viss kvalitet också, Fifty Shades går ju inte att läsa pga det fruktansvärt horribla språket.

            Liked by 1 person

            • Haha, men faktiskt! Den boken hade nog sålt, för folk är ofta väldigt lättpåverkade när det gäller andras liv. Gräset är alltid grönare på andra sidan och allt det där 😉
              Ja, det är nog en del av svaret, de innersta önskningarna och drömmarna. Men jag tror att det finns andra faktorer som styr också.
              Millenium: Hade böckerna sålt lika bra utan Salander? Tveksamt. Den karaktären tror jag är lite av nyckeln till Milleniums framgångar och kanske även att författaren hann dö innan böckerna kom ut. Men Salander känns åtminstone som en ny och fräsch karaktär.
              Fifty Shades: Den är skriven ur första person (där tror jag en del av svaret ligger) där vi följer en karaktär som i sin tur är nyfiken på och försöker förstå sig på en annan karaktär som är väldigt gåtfull. Nu läser jag nästan inget i den genren längre och har därför svårt att jämföra med andra böcker, men min gissning är att den skiljer sig en hel del från vad läsarna i den genren är vana att få. Och när vi kommer till Twilight är ju faktiskt Fifty shades fanfiction på just Twilight.
              Kaninen: Haha, japp det tror jag med 🙂
              Levaboken: Samma där. Vi söker kanske alla efter ”mirakelkuren” som gör att vi alltid mår bra.
              Det tror jag med. Dels något som berör på djupet, men också något som känns nytt. I alla fall något som vi upplever som annorlunda eller utmanande.
              Det där med språket är också intressant. Jag upplever det som att gemene läsare inte bryr sig om det. Bortsett från oss som är mer insatta i det, verkar det vara storyn och karaktärerna som är viktigast för dem.

              Gilla

  2. Intressant även om jag inte tror på en formel eller mall för bästsäljare. Blir mest irriterad på konceptet att de skrivit en bok om hur man skriver en bästsäljare utifrån vissa kriterier. De lyckas säkert med försäljningen 😉 Alltid intressant dock hur vissa böcker blir populära/klassiker/bästsäljare. Verkar ju svårt att förutspå – annars hade väl förlagen knappt gett ut annat 😉

    Liked by 1 person

    • Det blir jag med, för problemet är att ingen vet själva konceptet. Ja, de lär säkert få sälja boken i riktigt stora upplagor, det betvivlar jag inte en sekund 😉
      Det är nog omöjligt att förutspå, för som du redan skriver, i så fall hade ju förlagen genast satsat på dessa titlar, men inte ens förlagen vet ju. ”Kaninen som så gärna ville somna” blev ju refuserad överallt, men en stor snackis som idag är en enorm framgång. Detta efter författaren gett ut boken själv. Här ser vi tydligt att ingen vet och ingen har något ”recept” på vad som blir en framgång. Inte i termer av framgångsböcker som säljer sig själva i alla fall 🙂 Sedan har ju alla möjligheten att marknadsföra sin bok så mycket man bara orkar och då kan nog de flesta nå framgång ändå. Men ytterst få orkar nog göra det jobb som krävs för detta, gissar jag.

      Liked by 2 people

  3. Hahaha, men herregud, instämmer med Er om att sådana där böcker bara vill profitera på folks författardrömmar. Dessutom, ska det pratas receptet för bästsäljare skulle jag nog ge mer trovärdighet till författare som Stephen King eller EL James eller J K Rowling än ett par snubbar jag aldrig hört talas om. 😉
    Den där listan känns ju också väldigt naiv för som du säger följer ju de flesta böcker de punkterna. Då tror jag det där med ämnet är viktigare som du är inne på och att hitta ett sådant som berör och engagerar tillräckligt många människor, samt hur man skildrar karaktärerna och en sådan abstrakt sak som fingertoppskänslan och rösten hos författaren, som måste passa genren de skriver i. Även författarens livssyn påverkar ju upplevelsen mycket, deras sinne för detaljer mm.
    Me Sölve verkar vara väldigt förtjust i böcker som profiterar på folks drömmar på det här sättet. Minns att han för en tid sedan släppte en ”Anteckningsbok för författare” där han hade något recept för hur man på 23 minuter skulle bli författare och skriva en bok per år. Så tydligen är det ett ämne han brinner för. 😉 ( antar att det rörde sig om att skriva en sida per dag och göra det på 23 minuter)

    Liked by 1 person

    • Verkligen! Jag sätter oändligt mycket mer tillit till James, Rowling eller King jag med. De har åtminstone lyckats skriva stora succéer och ändå är de väldigt försiktiga med att komma med något ”recept” på hur man lyckas skriva en bästsäljare. Antagligen för att de själva inte vet riktigt. De har bara skrivit något som de ville skriva och sedan visade det sig att väldigt många andra gillade samma sak.
      Precis! Hittar man ett ämne som många blir nyfikna på och kombinerar det med intresseväckande karaktärer, etc, då har man nog ganska stora chanser att åtminstone komma hyfsat långt. Det gäller bara att komma på vad den där kombinationen är och det finns det få som kan göra och därför kan ingen heller skriva en bok om det. Inte en bok som ska tas på allvar i alla fall 🙂
      Haha, det har jag missat! Men det låter helt klart som något man skriver bara för att få en chans att sälja böcker 😉

      Liked by 1 person

      • Ja, skulle någon av dem ge ut en sådan bok skulle jag nog köpa den men det skulle de förstås aldrig för de VET att det inte går att koka ner framgång till något så simpelt som en checklista. Det kan ju ofta ligga i författarens speciella tolkning av ett visst ämne, i de fall då två författare skrivit om samma sak. SÅ jag känner mig ganska säker på att författare aldrig kommer att ersättas av robotar 😉 Det finns en mänsklig faktor bakom som både författarna till boken och författaren av artikeln tycks ha förbisett. 😉 Och den kan en robot aldrig åstadkomma.

        Liked by 1 person

        • Håller med dig hela vägen! Inga robotar och ingen checklista kan ersätta vare sig ett koncept eller en författare. Det är något som bara händer och ingen kan förklara det, inte ens författaren själv.
          Tyvärr har det däremot blivit ett ämne som andra ser en chans att tjäna pengar på. Man kanske skulle kunna sammanfatta det så här: Det enklaste sättet att skriva en framgångsrik bok är att ta en fråga eller ett problem som många vill ha ett enkelt svar på och skriva en bok om det. DÅ är nog framgången given redan i starten eftersom det finns så många naiva människor som på riktigt tror att det ska finnas en magisk regel eller ett koncept som per automatik levererar framgång 🙂

          Liked by 1 person

          • Hahaha, bra sammanfattat! 😉 Nej, precis, fanns det någon som kunde spåra ett recept för framgång så skulle ju alla författare vara miljonärer. 😉 Ja, det är lite synd att det blivit big business det här med att så många drömmer om att skriva, och det gäller inte bara människor som skriver (eller försöker skriva i de flesta fall) handböcker i hur man lyckas, utan även alla de där kringyrkena som lektörer och författarcoacher tex. Förmodligen är det därför jag är lite skeptisk till dem. Därmed inte sagt att jag ALDRIG mer kommer anlita en lektör, men just nu känns det ganska avlägset hehe.

            Liked by 1 person

            • Jamen precis! Då skulle alla författare vara stenrika nu 🙂 Så helt klart finns det något annat som avgör huruvida det blir en snackis eller inte. Den som sedan orkar kan ju köra stenhårt med marknadsföringen och då når nog de flesta samma effekt förr eller senare. Men då får man nog fasiken ligga i ordentligt hehe.
              Ja det med! Lektörer och andra som också ser en chans att profitera på folks drömmar. Visst finns det lektörer som är bra, men nu är ju problemet att sålla ut dem bland alla andra som inte är ett dugg bättre än en normalbra testläsare.
              Det känns avlägset för mig med. Kanske främst för att jag har bra testläsare. Men vem vet? En dag kanske? 🙂

              Liked by 1 person

              • Men eller hur hehe. Inte för att det vore så tokigt men jag föredrar nog att det inte är riktigt så enkelt. Sedan tänker jag att om det nu vore det är det ju konstigt att ingen kommit på det förrän nu, 2016. Det verkar ju inte vara några direkt revolutionerande rön om man ska tolka artikeln hehe. Och jag tror de helt fixerat sig på de saker som dessa böcker har gemensamt (vilket dessutom kan bero på att de arbetat med redaktörer som sett till att få dessa manus att passa in i en viss standard) och helt förbisett the IT factor, det där som inte går att förklara eller sätta fingret på. Sedan kan man säkert som du säger komma bra långt med sinne för marknadsföring och så vidare men man kan ju aldrig påverka hur läsarna gillar boken när de väl köpt den. Och gör de de inte har man förvisso sålt den första boken men kan nog få svårt att sälja den andra. Så en gång kanske alla kan bli bästsäljare men för att bli det om och om igen krävs det liiite mer än marknadsföring 😉
                Du har tur du 🙂 Håll hårt i henne! 🙂

                Liked by 1 person

              • Haha precis! Det vore ju märkligt om detta är något som man kommer på först 2016 😀
                Ja, det stämmer, givetvis måste första boken ha varit bra för att läsarna ska vilja köpa nästa. Men där tror jag faktiskt att det finns ett recept 😮 Bara man håller sig till det som läsarna känner igen sig i och följer den dramaturgiska kurvan, etc, kommer nog de flesta läsarna att vilja läsa nästa bok också. Det är vad jag gissar i alla fall 🙂

                Liked by 1 person

              • Men eller hur? Speciellt med tanke på att bästsäljare funnits längre än länge.
                Ja, precis, så det räcker kanske inte med en bästsäljare för att kalla sig bästsäljarförfattare hehe. 😉
                Ja, kanske är det så. Och att man inte bryter läsarkontraktet. har de köpt bok ett är de ju iaf intresserade av författaren.

                Liked by 1 person

              • Tror jag med.
                Ja, det är nog också viktigt. Att hålla sig till det läsarna fastnade för, annars slutar de nog att läsa oavsett hur bra den föregående boken var 🙂

                Liked by 1 person

              • Precis och jag tror många av de bästsäljande författarna har en slags inneboende känslighet för vad människor vill läsa om, vilken sorts berättelser som tilltalar tillräckligt många läsare. Att de skriver berättelser som liksom berör universella ämnen och teman som människor världen över kan känna igen sig i. Jag vet inte om man kan träna upp det men säkert kan man öva sig om man analyserar allt man läser mer ingående. 🙂

                Liked by 1 person

              • Jag har en lite annan teori 🙂 När man väl gjort sig ett namn kan man nog kosta på sig att skriva mer ”slarvigt” för man har redan sina givna ”fans”. I alla fall upplever jag många gånger att böcker av etablerade författare ibland inte alls håller samma höga kvalité som en del debutanter.
                En del av de större författarna vill ju inte ens lyssna på redaktörernas råd. Har man väl gjort sig ett namn kan man nog göra lite som man vill för förlagen vet att boken säljer ändå 🙂

                Liked by 1 person

              • Ja det tror jag med, jag tänkte mer för att bli en bästsäljare öht 🙂 Att man har en känsla för de universella ämnena. Men absolut, när man gjort sig ett namn och hittat sin målgrupp så kan man (och det verkar ju vara en hel del som gör det med) bli lite mindre rigorös med kvaliteten för de vet väl kanske att deras läsare läser dem för berättelsernas skull, oavsett. Men det är en lite tråkig inställning tycker jag 🙂 Sedan är det klart inte säkert att alla ens böcker blir bästsäljare för att man fått in en fullträff en gång eller kanske till o med två. För att ta David Nicholls tex, jag läste en bok han skrivit innan monstersuccén med En dag och den var iofs bra men inte sådär wow:igt bra. och den som kom efter en dag var rena sömnpillret, jag kom inte ens femtio sidor i den innan jag gav upp. 😦 Faktum var ju att hans tidigare svenska förlag inte ens läste manuset till en dag för att hans senaste bok tydligen inte sålt tillräckligt bra. Men om någon visste vad som krävdes vore det väl han och alla de andra som redan skrivit en eller flera sådana 🙂 Så det är kanske så att ingen riktigt kan säga vad som slår. kanske ska det till en del tajming också, och ren och skär slump att hitta en aproach på ett visst ämne som verkligen träffar rätt. Det handlar kanske inte så mycket om de enskilda ingredienserna, utan kombinationen av dem och hur de serveras, för att ta en matlagnngsparallell.
                Himla intressant ämne detta, det känns som om man kan spåna kring det hur länge som helst. Du får säga till när jag ska sluta 🙂

                Liked by 1 person

              • Ja, du menar så 🙂 Det håller jag helt med om.
                David Nicholls är faktiskt ett himla intressant exempel för som du redan är inne på kunde inte ens förlagen sia om vilken framgång En dag skulle bli. En del författare skriver väldigt ojämnt också. En del böcker är skitbra, medan andra är … mindre bra.
                Nej, jag tror inte heller att någon riktigt kan säga vad som ska slå, inte ens när förlagen läser manus är de ju helt säkra, det är ju en chanstagning på alla manus utom författarna som redan har en trogen läsarskara.
                Jag tror också att det handlar om en kombination av flera ingredienser och kanske en del tajming också 🙂
                Men om vi tar ”Kaninenboken” vågar jag mig nästan på att plocka ut vad som gjorde den succén. Nyttan. Och jag vågar också spekulera i hur förlagen som refuserade den resonerade. ”Den här är ju jättekonstigt skriven.” ”Inga barn eller vuxna kommer att vilja läsa det här.” Men de missade det viktigaste. Nyttan. HUR många föräldrar har säkert inte problem med att få sina barn att somna på kvällarna och vad hade de inte gett för att hitta en enkel lösning på problemet som inte innefattade sömnpiller 😀 Detta insåg författaren som själv hade sådana problem med sina barn och som alldeles säkert testat manuset på dem. Så, han gav ut boken själv, därför att han visste redan att det fanns en nytta med boken. När sedan fler läsare insåg nyttan med den spred sig budskapet helt av sig själv och boken blev en stor succé.
                Dit jag vill komma är bara att i VISSA fall kan man i efterhand förstå precis varför en bok säljer. Inte i alla succéfall förstås, men i en del. Det kan jag tycka är ganska intressant 🙂
                Haha, ingen fara. Gillar att diskutera som du vet, så ös på! 😀

                Liked by 1 person

              • Ja, exakt, en del författare är väldigt ojämna och vore det så enkelt som att de hittat en magisk formula så skulle de ju prestera bästsäljare på bästsäljare , hela tiden. Sedan finns det kanske författare som lyckats hitta sin egen personliga formel för framgång, som tex Nora Roberts. Hennes läsare vet vad de får varje gång de köper en bok av henne och även om jag och en del andra tycker det är enformigt med böcker som är så pass lika varandra och lite förutsägbara så är det uppenbarligen tillräckligt många som älskar det för hon har ju en trogen läsekrets. Samma sak med James Patterson kan jag föreställa mig och Dan Brown. Sedan säljer de säkert en hel del för att de är bästsäljare med, 😉 gamla meriter!
                Deras status har nog en hel del med saken att göra.
                Men precis, om inte ens förlagens personal kan vara helt säker, hur ska då en dator kunna vara det? Visst kanske en dator kan bedöma språket och uppbyggnaden (även fast jag har svårt att se det senare) men det kan ju aldrig analysera innebörden av en bok och bedöma effekten den får på den som läser eller bedöma vilka chanser den har på marknaden 🙂
                Ja, där tror jag precis som du, ang nyttan. Gärna i samband med ett ämne det inte tidigare skrivits mycket om så vederbörande blir lite först på plan. Att se ett behov och sedan upptäcka att det inte finns så mycket om det, redan där har man ju ett guldläge. 🙂 Och säkert hade han redan prövat boken på sina egna och andras barn och fått bekräftat att den funkade. haha, jag kan också tänka att förlagen var minst sagt skeptiska, de såg förmodligen inte nyttan men skrattar bäst som skrattar sist (och hela vägen till banken.) 😉
                Ja, det är verkligen intressant 🙂

                Liked by 1 person

              • Håller helt med dig och bästsäljande författare säljer nog mycket på gamla meriter också, som du säger.
                Det är det jag menar också. Om inte ens förlagens personal (som jobbat med detta lääänge) kan förutspå en succé, hur skulle då en dator kunna göra det. En dator tänker ju inte ”fritt” utan efter diverse uträkningar oftast matematiska sådana.
                Jag som hållit på en del med casinospel ser en viss likhet mellan att räkna på strategier (som man ofta gör) och att räkna ut vad som blir nästa stora hit i bokvärlden. Man kan spekulera och visst, vissa saker vet man har större sannolikhet att fungera än andra, men precis som i spel handlar det också om tur. Att man sitter med exakt rätt kort i exakt rätt läge 😉 Speciellt när det gäller skönlitteratur, för i den finns det kanske inte så många ”nyttoämnen” att spela på, så där handlar det nog också om en hel del tur. Kanske att man ligger rätt i tiden och eventuellt har skrivit om ett ämne som blir debatterat precis när boken släpps etc.
                Hahaha, ja du, där blev det författaren som fick det sista skrattet och han har nog inte slutat skratta än 😉
                Visst är det! 🙂 Riktigt intressant!

                Liked by 1 person

              • Nej, hehe, det är nog att överskatta datorerna en ”aning”. För precis, de kan inte tänka på samma sätt som en människa.
                Ah, intressant parallell med casinospel. 🙂 Det låter väldigt träffsäkert. Tror också tur har en viss del i spelet iaf. Tillsammans med en rad andra faktorer som du varit inne på 🙂
                Verkligen ! 🙂

                Liked by 1 person

              • Haha, det tror jag med 🙂
                Jag tror att för den som suttit och läst på om strategier och räknat på sannolikheter i spel, blir det nog ganska naturligt att dra den parallellen. Faktiskt, när jag tänker efter, så följer det där med mig när jag skriver mina råmanus också. Typ, hur sannolikt är det här? Eller. Rent logiskt skulle det ju vara smartare att göra så här? Eller. Om karaktär X har det här som motiv, då skulle karaktär Y kunna göra så här för att bluffa.
                Du hör ju, spelarhjärnan slår tydligen aldrig ifrån 😀
                Ja, precis som i spel är det en rad faktorer som spelar in och det är riktigt intressant! 🙂

                Liked by 1 person

              • Ja, vad intressant och vilken resurs du sitter på 🙂 Det måste ju vara en jättebra egenskap för en författare att ha 🙂 Alldeles speciellt när man skriver det du skriver dessutom 🙂 Det är nog därför dina böcker är sådana sträckläsare! 😛
                Ja, det låter riktigt spännande! 🙂

                Liked by 1 person

              • Jag tror att säkert du med har egenskaper som du kan kombinera i skrivandet, det har nog alla 🙂
                Tack så mycket! 🙂

                Liked by 1 person

              • Det hoppas jag att jag har 😊

                Gilla

              • ps fast det vet jag redan att du gör 🙂

                Liked by 1 person

              • Japp, jag är alltid rädd om mina testläsare 🙂

                Liked by 1 person

  4. Ja, formler kan vara lösning på matematiska problem men inte på konstnärlig verksamhet. Då gäller det att man har ”det” i kombination med både tur och skicklighet. Att skriva rätta bok i rätt ögonblick och ha tur med tajmingen. Lite småsaker helt enkelt…;)

    Gilla

  5. Många bra kommentarer som jag bara kan hålla med om. Inget är svart eller vitt. Naivt och tro något sådant :p 🙂

    Liked by 1 person

  6. Jättebra kommentarer ovan. Jag vet inte om jag har något mer att tillägga egentligen… Tror inte det finns en ”mall” för litteratur, det är så mycket mer som behövs för att det ska bli en storsäljare. Det vore väl trist om alla som följde den mallen blev rika och berömda… Var ligger variationen och spänningen för oss läsare då?

    Gilla

    • Nej, en sådan finns nog inte. Om det funnits en hade alla följt den och som du redan påpekar, hur mycket nytänk och variation hade då tillkommit?
      Vissa berättelser fungerar bara lite bättre än andra 🙂 Vad det sedan beror på vet nog ingen.

      Gilla

  7. Intressant inlägg och intressanta kommentarer. En handbok i ”hur man får snurr på försäljningen av redan befintligt material” skulle det kanske finnas en marknad för. Men den här … kan det verkligen bli en bestseller? Det kom en liknande bok av två svenska författare för fem sex år sedan. Jag fick den obeställd till redaktionen, men trots att jag är så intresserad av allt som har med skrivande att göra tror att jag bara bläddrade i den. Jag är intresserad av att skriva bättre och att bli utgiven – nästa plan skulle kanske vara att bli läst av många. Men alla vet väl att det inte går att bestämma i förväg om boken ska bli en flopp eller en bestseller. Om det gick skulle väl förlagen (som borde veta bäst) strunta i flopparna?

    Liked by 1 person

    • Ja, en sådan hade nog passat bättre, för i de allra flesta fall handlar det om att författaren själv varit duktig på att tänka marknadsföring, eller att författaren haft ett stort förlag med muskler som valt att satsa all marknadsföringsbudget på just den boken. De titlar som blir ”snackisar” och säljer sig helt själva, kan man ju räkna på handens ena fingrar och just sådana är ju omöjliga att förutspå. Så, en bok med tips om hur man marknadsför sin bok, låter som en bättre idé 🙂
      Jag hörde talas om den boken när den kom, men jag blev inte ett dugg nyfiken på den. Just sådana där böcker ringer det ofta varningsklockor kring hos mig. Det känns direkt som ett enkelt sätt att tjäna pengar på andra människors hopp och drömmar, när det oftast i slutändan bara är författarna själva som vinner på det.
      Hehe, det tror jag med. Fanns det ett recept på framgång skulle väl alla förlag endast satsa på titlar som de i förväg visste skulle sälja bra och strunta i de andra 😉

      Liked by 1 person

Kommentera

