Brott och straff

För er som följt mig ett tag (eller läst mina böcker) är det knappast någon nyhet att jag anser att svensk rättvisa många gånger är ett rent skämt. Man daltar med grova förbrytare och lämnar brottsoffren åt sitt öde.
Just upprättelsen tror jag är avgörande för hur offret eller anhöriga upplever att rättsväsendet fungerar. För även om någon som fått en nära anhörig mördad aldrig kan få tillbaka den personen, är det viktigt att de känner att rättvisa på något sätt blivit skipad.
Idag hittade jag den här organisationen och tänkte tipsa om den. RAV vänder sig till anhöriga som känner sig svikna av domstolarna.

RAV:s syfte är att verka stödjande och opinionsbildande för att anhöriga och andra närstående till dem som har dödats, eller kan antas ha dödats genom våldsbrott, skall får ett bättre stöd från både omvärld och samhälle.

Så, till dig som söker stöd efter en rättegång där förövaren dömts till ett löjligt lågt straff, eller kanske inte dömts alls. Hos den här organisationen kan du åtminstone få hjälp och stöd.

Dezmin

31 responses to “Brott och straff

  1. Det verkar vara en viktig organisation! Speciellt som domstolarna inte verkar särskilt intresserade av att skipa rättvisa 😦

    Gilla

  2. Tyvärr blir det nog allt fler som måste gå med i sådana organisationer när de känner sig svikna av rättsväsendet. Vilket är en jäkligt tråkig utveckling.

    Liked by 1 person

  3. Tur att det finns drivande personer som startar förbund, organisationer och föreningar … även om dessa inte räcker till för behoven som ständigt ökar.
    Jag har varit på en rättegång där våldsutövaren fick ett sådant där löjligt straff som inte stod i rimlig proportion till skadeverkningarna … dessutom halveras ju fängelsetiden i det här landet 😦 Sjukt!

    Gilla

    • Visst är det! Så offren har någonstans att vända sig.
      Det händer ganska ofta att grova brottslingar kommer alldeles för lindrigt undan, helt sjukt! Jag TROR att de sitter av två tredjedelar av strafftiden. Helt sjukt ändå 😦

      Gilla

  4. Håller fullständigt med dig om att straffen borde skärpas. Det ska svida!

    Gilla

  5. Det står ju ofta i t.e.x. tidningar att den dömde våldsbrottslingen dömdes för liknande brott för några år sen…Jaha ? Varför är han ute då brukar jag tänka..Hade han fått ett rejält straff så hade han åtminstone varit inlåst och inte kunnat begå nya våldsdåd….Och besöksförbud är ju ett skämt.Det händer ingenting när nån bryter mot besöksförbudet…Ja förutom att nån stackars kvinna blir ihjälslagen av sitt x då.

    Gilla

    • Men precis! Bara där borde ju beslutsfattare inse hur fel det blivit! Ja, hade det funnits rejäla påföljder hade vi åtminstone hållit borta dessa galningar från gatorna en längre tid, men som det är nu är de ju ute lika fort igen 😦
      Jag har också hört om det där. Besöksförbud betyder ingenting i verkligheten. Tyvärr 😦

      Gilla

  6. Läste just att ”Hagamannen” är frisläppt nu helt och hållet, trots att han inte genomfört sitt program mot alkoholism (eller vad det nu var) helt och hållet. Förlåt om jag trampar någon på tårna nu, men en sådan person borde man låsa in på livstid. I sådana fall önskar man (ibland) att det fanns straffskalor som i USA…

    Gilla

  7. Jag hoppas det blir en ändring på idiotin i landet snart! Men Hagamannen åkte väl på stryk så för hans del blev kanske inte friheten så trevlig trots allt.

    Gilla

  8. Straffrabatten på 25% när det gäller tidsbestämda straff sticker ju i ögonen. Dessutom dras tiden i häktet av.
    Hagamannen fick ändå ett hårt straff (14 år), med tanke på att mord i ”normalfallet” på den tiden gav 10 år. Men det är ändrat sedan 2014, tack och lov. Mord straffas hårdare nu.
    Kriminalvården tillämpar 25% rabatt om det inte finns ”synnerliga skäl” till att behålla den intagne tiden ut. Hagamannens återfallsrisk bedömdes initialt som hög, ändå släpptes han ut. Vad är då ”synnerliga skäl”?
    Jag tycker ditt val av ämne är både intressant och viktigt, rättvisa och rättsväsende behöver ha en levande debatt.

    Liked by 1 person

    • Ja, de gör ju verkligen det. Precis, tiden i häktet räknas också av.
      Jag blev väldigt förvånad att Hagamannen fick komma ut trots att återfallsrisken var så hög. Ja, det kan man verkligen undra, vad är då ”synnerliga skäl”?
      Tack! 🙂 Jag tycker också att det är en viktig debatt att hålla levande.

      Liked by 1 person

  9. Det är för mycket av ”hellre fria än fälla” i brottmål känns det som när jag läser media. Har haft turen att inte drabbas av något grovt brott mer än att bilen blev stulen typ 5 gånger när jag hade en Opel. Jag blir nyfiken på vad det är för människor som sitter och jobbar i våra domstolar. När det gäller sexövergrepp så är artiklarna med offren som vågar berätta horribla. Alltså bortsett från brottet i sig – advokater, åklagare och domare som uttrycker att det skulle vara kläderna som gör det fritt fram att äga någon och göra vad som helst med den personen. Får jag gå fram till en kille i shorts på stan, tvinga in han i något utrymme och tvinga honom till sex bara för att jag tyckte att hans bara ben eller bringa var så svåra att motstå? Sjukt! Vi lever på 2000-talet och den här synen borde vara förlegad för länge sedan.Som tur är finns det organisationer och medmänniskor som ställer upp för de som utsatts. Inte bara RAV. Brottsoffermyndigheten är väl den mest kända men det finns många fler som BRIS, Alla kvinnors hus mm mm. Bara att googla 🙂

    Liked by 1 person

    • Jag har också haft turen att slippa bli utsatt för brott. Hittills. För man vet ju aldrig.
      Ja, det är helt sjukt hur det har blivit och hur domstolarna resonerar. Dessutom sprids ju sådant här till potentiella gärningsmän som då tänker att dels är det liten risk att man fälls för ett brott och dels är det så löjliga straff, så den risken kan de ta 😦
      Jo, jag vet att det finns fler organisationer, men den här verkar ju försöka göra något åt dessa löjliga straff så det blir någon ändring. Vi får hoppas att fler ansluter sig för ju fler man är desto större inflytande börjar man få 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

