Skuggan av henne

Alldeles nyligen debuterade ju Anna Wahlgren med spänningsromanen Skuggan av henne. Jag har nu läst den och här kommer mina reflektioner kring boken, men först tar vi handlingen och den har jag lånat från Adlibris, där den även går att inhandla.

Vem lyssnar du på när sanningen är för tung för att bära? Går det att glömma och förlåta? Så fort Marie sätter foten i den lilla staden Norfors börjar hon ångra sitt beslut. På behörigt avstånd från Stockholm har hon och maken Christian alla möjligheter att rädda sitt äktenskap, men riskerar även att förlora allt.I takt med att Christians frånvaro ökar tränger en oönskad närvaro sig på, och när ett barn försvinner i Norfors växer Maries oro för dottern Ellen. Finns det ett samband med tragedin som utspelade sig i staden många år tidigare? Har hon genom att flytta satt sin egen dotter i fara?
Ensam kämpar Marie mot hotet som riskerar att krossa allt. Ett hot som befinner sig närmare än hon tror.

För bara några dagar sedan länkade Anna från sin fb-sida till en recension av boken hos en tidning. Jag tycker att recensionen var oförtjänt hård. Det var i huvudsak två saker som den här recensenten störde sig på: bristen på gestaltning och spänningen som enligt recensenten inte infann sig förrän efter halva boken. Recensionen var väldigt välskriven och hade tagit upp precis de delar man bör rikta in sig på, men jag håller inte med i vederbörandes åsikter.
Om det är något som Anna kan, så är det att gestalta. Hon äger verkligen förmågan att måla med ord och jag ser allt så tydligt framför mig. Jag tror så här: När en bok är så pass väl gestaltad och språket flyter så bra, blir de fåtalet avsnitten där Anna glömt eller slarvat med just gestaltningen, mer påtagliga. Eventuellt är det därför recensenten uppfattade det som ett problem.
När det gäller förmågan att skapa spänning redan från början, handlar det kanske snarare om hur man vill bygga upp den. Det stämmer att det inte är action från första början, det handlar snarare om en olustkänsla som tilltar i styrka ju längre in i boken man kommer och som Anna väljer att låta eskalera först mot slutet, ett slut som jag verkligen älskade! Och där håller jag helt med recensenten: ”… avslutningen är bland det svettigaste jag läst i svensk krim.” Det påminner om en film med Robert De Niro i en av huvudrollerna, men jag vågar inte säga vilken med risk för att spoila upplösningen i boken.
Om jag ska peka på något som skaver lite i historien är det att vid ett fåtal tillfällen skiftar berättarperspektivet till allvetande. Det störde en aning eftersom jag inte kunde förstå tanken bakom bytet, men det är inget som drar ner läsupplevelsen.
Skuggan av henne tror jag verkligen kan tilltala läsare som även gillar relationer eftersom Maries och Christians äktenskap har en del oavslutade problem när de flyttar till Norfors. Även småbarnsföräldrar lär gilla det här skarpt.
Det var ett tag sedan jag läste något lika välskrivet från en debutant och jag ser såklart fram emot nästa bok av Anna Wahlgren.
Jag kan varmt rekommendera boken till läsare som gillar psykologisk spänning!

Dezmin

8 responses to “Skuggan av henne

  1. Jag har också läst ut den i helgen och tycker som du 🙂 En riktigt bra debut!

    Liked by 2 people

  2. Tack snälla för jättefin recension och fina ord! ❤ Vad roligt att du gillade den, speciellt slutet som jag varit osäker på hur det skulle tas emot 🙂

    Liked by 1 person

  3. Ja, där ser man vad olika vad alla kan tycka. Jag ska försöka läsa den under hösten, ska bli spännande.

    Gilla

  4. Jag trampar och väntar på att boken ska ligga i min postlåda snart. Efter den här recensionen blir jag bara ännu mer otålig. 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

