När nyfikenheten bedrar visheten :o

Och den andra rubriken kunde ha varit: ”När korrfel blir värda en mindre förmögenhet”.
Jag hade först tänkt skriva två separata inlägg, men eftersom båda handlar om böcker, slog jag ihop dem till ett.

Sharon Bolton (som jag ju läst allt av hittills) kommer snart ut med en ny bok i Sverige som heter Daisy i kedjor. Hon är även huvudnamnet på Crime Time Festival på Gotland som drar igång på onsdag.
Jag blev genast nyfiken på hennes senaste bok. Så här lyder baksidestexten:

Berömda mördare har fanklubbar.
Hamish Wolfe är inte annorlunda. Han kommer att sitta inspärrad resten av livet för att ha kidnappat och mördat tre kvinnor – och får mängder av beundrarbrev varje dag. Han är snygg, karismatisk och har en stor övertalningsförmåga. Hans beundrare är säkra på att han är oskyldig. Och på att han är deras drömmars man.
Vem skulle gå med i en sådan klubb?
Maggie Rose är tillbakadragen och hemlighetsfull – framgångsrik advokat och bästsäljande true-crime-författare. Hon tar bara de fall hon vet att hon kan vinna.
Hamish vill ha henne som sin advokat. Han vill att hon ska förändra hans öde. Hon tror att hon är immun mot den charm som den här sortens man kan besitta. Men kanske inte den här gången…

Därför började jag så klart att googla för att se vilka recensioner den fått utomlands. Dessa var väldigt blandade och läsare som inte gillade boken reagerade främst på två saker: Dels hade huvudintrigen några logiska luckor och dels var slutet alldeles för långsökt.
I min iver över att försöka förstå vad det var med slutet som var för långsökt råkade jag dessvärre komma över en recension som avslöjade slutet 😮 Det gör förstås att jag inte kommer att läsa den här boken av henne. Huruvida jag hade upplevt slutet som för osannolikt är svårt att svara på, för man måste nog läsa hela boken för att bilda sig en uppfattning om det. Därför ska det bli intressant att se hur de som läser boken i Sverige upplever den.
Någon av er som planerar läsa den?

Den andra rubriken hänger ihop med en annan bok. Nämligen Harry Potter och den vises sten. Bland de första 500 exen som trycktes finns det ett korrfel. På en lista som förekommer i boken nämns ”ett stycke trollstav” två gånger. Detta är en av anledningarna till att boken troligen kommer att inbringa närmare 220.000 kr på en kommande auktion.
Fantastiskt, eller hur? När en bok blir en riktig succé, blir även korrfelen guld värda 😉
Så, om någon råkar sitta med ett av de första 500 exen, vet du nu vad den är värd. Gratulerar!
För oss vanliga dödliga gäller förstås fortfarande att försöka hitta så många korrfel som möjligt. Något jag själv kommer att ägna mig åt snart när jag ska gå igenom Dubbelt Vågspel en gång till inför släppet av e-boken som är tänkt att ske i slutet av augusti.
Häpp!

Dezmin

12 responses to “När nyfikenheten bedrar visheten :o

  1. Vådan av att googla för mycket … Men klantigt att skriva om slutet. Det gör man ju bara inte. Vet inte om jag har läst Sharon Boltons alla. Men gillar hennes sätt att skriva. Men den här verkar inte så lockande.

    Liked by 1 person

    • Verkligen! Jamen visst var det klantigt, jag blev så paff också för allt jag ville var att få reda på mer exakt vad som skavde, inte få reda på slutet 😦
      Jag gillar också hennes sätt att skriva. Nej, den här kommer jag med att avstå ifrån, kanske hade gjort det ändå även om jag inte fått reda på slutet.

      Liked by 1 person

  2. Jag har aldrig ägt något ex av Harry Potter och det får jag kanske bittert ångra nu 😉

    Gilla

  3. Otroligt klantigt. Har stött på och anmält en sådan spoiler på Goodreads en gång, någon som skrev precis hur boken slutade, och kan inte dra andra slutsatser än att det bara måste vara väldigt missnöjda läsare som gör en sådan sak. Men synd på en bok som annars verkade intressant.
    Apropå korrfelen kan du ju utlysa en tävling för att hitta dina hehe 😉 Den som hittar flest vinner 😉

    Liked by 1 person

    • Oj, ja då var det ju bra att du anmälde. Antagligen var det en väldigt missnöjd läsare, men även om man inte gillar en bok behöver man ju inte spoila den för alla andra som tänkt läsa den.
      Hahaha, bra idé! Får kanske göra det 🙂

      Liked by 1 person

      • Nej, precis, för one persons trash is another ones treasure som man brukar säga 🙂
        Ja, det vore kanske idé, fler ögon hittar fler än två. Men vad länge e-boken har dröjt! 😮

        Liked by 1 person

        • Haha, exakt! 🙂
          Ja, fler ögon hittar alltid mer än två, men de flesta korrfel tror jag redan är lokaliserade. Det drog ut lite på tiden eftersom förläggaren haft väldigt mycket under det här året hittills. För det mesta har ju e-boken kommit några månader efter den fysiska har släppts 🙂

          Liked by 1 person

  4. Jag har också läst allt av Sharon Bolton och väntar spänt på den svenska översättningen av den nya! Vi får se vad jag tycker när jag har läst, återkommer 🙂

    Liked by 1 person

  5. Japp, korrfel och lite annat smått å gott efter att lektören nu sagt sitt!

    Gilla

Kommentera

