Redigeringsträsket

Som jag tidigare nämnt befinner jag mig i redigeringsträsket med WG. Det är ett både intressant och frustrerande träsk att befinna sig i, må jag säga 🙂
Jag har inte kommit så långt in i manuset än och det beror till största delen på att jag tvingades byta yrke på hp. Jag hade ju gjort ett gigantiskt klavertramp där som (till min lycka) någon som jag av en händelse ställde lite researchfrågor till, påpekade orimligheten i.
Det är lustigt hur man ibland inte alls tänker sig för, eller helt enkelt tar saker för givna. Men jag är oerhört tacksam att det här felet uppdagades nu, för nu kan jag ju rätta till det, även om det kräver lite merjobb.
Ibland har jag tänkt att den enklaste genren att skriva i (om man ska se till att slippa researcharbetet) måste vara fantasy, men rätta mig gärna om jag har fel 🙂 För då får man ju hitta på nästan hur man vill och slipper dubbelchecka allt. Jag föreställer mig i alla fall att det är enklare, men å andra sidan har jag aldrig skrivit i den genren så jag kan ju ha misstagit mig rejält.

Hur som helst. Idag fortsätter redigeringen och jag hoppas att den inte ska ta mer tid än några veckor i alla fall, men den som lever får se.
Vad gör ni för kul idag?

Dezmin

18 responses to “Redigeringsträsket

  1. Vabar med uttråkad fyraåring idag 😄 Men så skönt och bra att hitta klavertrampet INNAN inskick till förlag! Jag håller mig en bit in i framtiden när jag skriver, ger enorm frihet att hitta på, MEN jag måste hålla hela skiten i huvudet för att detaljerna ska stämma överens på slutet (och det gör dom ju inte och så sitter man där och redigerar IGEN 🙂

    Liked by 1 person

    • Hehe, låter som en heltidssysselsättning att vaba med uttråkad fyraåring 🙂
      Verkligen! Hade varit avsevärt värre om de funnits där när boken är tryckt 😮
      Jag håller också allt i huvudet och det är ju både för- och nackdelar med det. Dock är det sällan frågan om logiska luckor när jag börjar redigera, utan oftast handlar det om att fördjupa saker. Allt faller ju liksom mer på plats när man börjar redigera 🙂

      Gilla

  2. Tur att du dubbelkollade och nu får göra en dubbelt så bra redigering 😉
    Själv håller jag på med både namn- och könbyte … inte som ämne alltså.
    Det är lite pilligt eftersom det inte bara är att byta namn rakt av eftersom det rör sig om flera karaktärer och hon/han måste jag ju också leta upp och ändra.
    I slutredigeringen kommer jag använda sökfunktionen till alla hon och han … för det är otroligt lätt att missa.

    Idag blir det utflykt med låne-bilen som jag till min stora lycka fortfarande disponerar.
    Ska till en handelsträdgård på andra sidan stan, där blir jag bjuden på lunch och det bästa är ju att Texrazz (ja, han heter ju så numera) kan följa med, hundar är välkomna där 🙂

    Ha det bra nu i träsket, Eva-Lisa!

    Liked by 1 person

    • Ja, verkligen tur! 🙂
      Oj, det låter som en ganska omfattande förändring att göra, men även om det blir merjobb är ju det viktigaste att historien blir bra 🙂
      Låter härligt och kanonbra att Texrazz kan följa med så ni kan göra utflykten tillsammans 🙂
      Stort tack, Ebba! 🙂

      Gilla

  3. Saker man inte vet som andra kan informera en om är i sämsta fall utbildande och i bästa fall en skänk från ovan 😄 Även om det blir extrajobb så är det värt det, så försöker jag tänka i min redigering (som jag sysslar lite med i dag), om jag ska välja den enkla vägen kan jag lika gärna lägga ner – och det vill jag INTE 😄

    Liked by 1 person

    • Precis! Det är så väldigt värt extrajobbet för man vill ju att det ska bli så bra och trovärdigt som möjligt! 🙂
      Helt rätt, den enkla vägen är sällan den bästa om man pratar om ett så tillfredsställande resultat som möjligt 🙂

      Liked by 1 person

  4. Har flow idag så det blir lite poesisnuttar…
    Vi har så fint väder och jag tycker om att sitta inne när solen skiner 😉

    Liked by 1 person

  5. Hm, min kommentar verkar ha försvunnit…
    Härligt när man upptäcker fel i tid!! 🙂 gudskelov! Tänk ångesten om man insett det i efterhand…😳
    Jag tror lite som du, att ur researchsynpunkt är nog fantasy enklast, av den anledningen du nämner, men om man ska se till story och originalitet är nog romance enklast tror jag. 🙂
    Massor med Pepp till redigeringen, jag ser fram emot att läsa den :))

    Liked by 1 person

    • Haha, ibland är inte wp pålitligt 😮
      Verkligen, annars hade man ju slitit sitt hår 😮
      Jamen precis, för i fantasy kan ju saker få vara som man själv hittat på. Tror jag med, romance är nog klart enklast om man ska se till story och originalitet 🙂
      Stort tack och vad roligt att höra! 🙂

      Liked by 1 person

      • Nej, hehe, och inte telefoner heller. Eller appar… 🙂
        Ja precis, skapar man sina egna världar behöver man bara se till att man inte motsäger sig själv. Vilket iofs också kanske kan vara lätt hänt, om man inte har någon ”verklighet” att luta sig emot.
        Ja det ska bli jättekul, längtar tills jag får läsa 🙂

        Liked by 1 person

        • Haha, sant! 🙂
          Ja, jag tänker också att det måste vara enklare just därför, men som du säger falluckorna i fantasy kanske är fler om man inte lutar sig mot någon verklighet också 😮
          Härligt! Hoppas du ska gilla den! 🙂

          Liked by 1 person

  6. Ja, vilken tur (och skicklighet) att du hann ändra yrket i tid. Det där med intressant och frustrerande känns igen på något sätt 🙂
    I dag har jag gjort lite lättsam research: promenad i en park där vissa hemska saker kommer att hända och så åt jag en kycklingsallad som min huvudperson ska få äta 🙂

    Liked by 1 person

    • Jag tror det var mest tur i det här fallet faktiskt, ibland måste man ju ha det också 🙂 För egentligen gällde frågan något helt annat och vi halkade bara in på hp:s yrke av en tillfällighet och det var då jag fick beskedet att det absolut inte skulle funka. Så, nu gör jag om och gör rätt 😀
      Det låter ruskigt, men blir säkert kanonbra! Gott med kycklingsallad också, det var det länge sedan jag år kom jag på nu, kanske får göra en imorgon 🙂

      Liked by 1 person

  7. Jag läste att Leif GW är för lat för research så därför skriver han bara om polismiljöer som han redan kan.Skulle jag skriva en bok så fick den nog handla om Psykiskt störda som lever i utanförskap och veteranbilsmekande Karlar på landet som samlar på jukeboxar om jag ska slippa göra research 🙂

    Liked by 1 person

    • Hehe, det kan nog stämma, men jag läste att han sagt något i stil med: ”De jävlarna är för lata för att åka och göra research på plats.” Och menade då några kollegor som inte åkt till miljöerna de skrivit om. Så lata är vi kanske allihop som skriver 🙂
      Den boken läser jag gärna! Så den tycker jag du ska skiva, låter väldigt intressant och udda 🙂

      Gilla

  8. Jag ska snart in i träsket jag också, det måste bara lugna ner sig lite med alla kurser. Ikväll blir det teater och Zonta-möte!

    Liked by 1 person

Kommentera

