Flickorna

Jag har länge haft ögonen på boken ”Flickorna”. Hela historien om Charles Manson tycker jag är intresseväckande och även om Clines bok bara löst bygger på händelserna kring honom, tror jag att den kan vara väldigt fängslande.
Och om man vänder på det, bara för att leka med tanken, skulle en kvinna kunna åstadkomma samma hjärntvätt som Manson lyckades med, tror ni? För jag kan inte komma på någon kvinna som varit ledare för en typ av sekt eller liknande, men om det har funnits någon får ni gärna informera mig 🙂
Boken går bl a att köpa här.
Någon som redan läst den och kan berätta om den är läsvärd?

Dezmin

16 responses to “Flickorna

  1. Jag lyssnade precis på Gomorron Sverige med Magnus Utvik som rekommenderade ”Flickorna” och gav den högsta betyg. Sökte direkt på den i Storytel men där finns den inte. Kommer säkert att läsa så småningom. Vore kul om du läser och skriver om den.

    Liked by 1 person

  2. Det är ovanligt med kvinnliga sektledare och jag kommer bara på en i Sverige och det var Lilly Gardeby. Tror hon är död nu men hon kommer inte i närheten av det Manson gjorde.

    Liked by 1 person

  3. Med tanke på alla tjejgrupperingar som leds av ”mean girls” är det konstigt att inte fler kvinnor blir sektledare 🤔
    https://www.psychologytoday.com/blog/the-human-equation/201205/female-cult-leaders-who-kill

    Liked by 1 person

  4. Funderar nu starkt på att bli sektledare för att bryta mot trenden…haha

    Liked by 1 person

  5. Har aldrig hört talas om någon kvinnlig sektledare, som agerat oberoende av en man. Men jag ser ett uppslag till en ganska obehaglig berättelse, där en sådan kvinna tar plats, i en skruvad värld. Det skulle vara intressant att utforska en sådan företeelse, men ganska jobbigt också. Planerar att läsa Flickorna!

    Liked by 1 person

  6. Oj den hde jag inte ens hört talas om, vad intressant! 😯 intressant reflektion också om hjärntvätt och man börjar ju genast fundera på om kvinnor även är lättare att hjärntvätta än män… Vet att din fråga inte rörde mottagaren utan avsändaren, men iaf 🙂 jag har nog en teori iaf.

    Liked by 1 person

    • Ja, jag tror också att den är väldigt intressant.
      Jag tror att kvinnor rent generellt är mycket enklare att hjärntvätta än män. Nu får jag väl fan för detta 😉 men ser man till en rad fenomen kring det här ämnet, tycker jag mig kunna se det mönstret. Jag har också en teori om varför, men tror jag behåller den för mig själv tillsvidare 🙂

      Liked by 1 person

  7. Låter som en mycket intressant bok.
    Jag anser att Kristi brud var en sektledare.Personligen tror jag bara att man har skrapat lite på ytan om hur det egentligen var i Knutby.

    Liked by 1 person

    • Visst gör det, så jag måste nog läsa den.
      Men vet du, idag hörde en annan person av sig till mig efter att ha läst det här inlägget och hade liknande teorier angående just Kristi brud och hela Knutbyhistorien, alltså att det finns mycket som är ouppklarat där. Jag är också nyfiken på att veta vad som egentligen hände där, men det lär nog aldrig komma fram.

      Gilla

Kommentera

