Skapa en karaktär

Annika undrar i ett inlägg hur andra tänker när de skapar sina karaktärer. Jag kan förstås bara svara för mig själv, men så här gör jag.
Precis som Annika gillar jag historier med starka karaktärer. De kan vara mystiska, elaka, baksluga, eller roliga. Det viktiga för mig är att de inte är för gråa.
Nu är ju det här med vad man tycker gör en karaktär intressant, något som ofta faller under tycke och smak. Men jag tror att det måste finnas något i alla fall som gör att karaktären sticker ut i mängden, för att man som läsare ska finna den fängslande och bry sig om hur det går för den.

Så här tänker jag.
En intressant karaktär ska ha både bra och dåliga sidor, annars blir den platt och klyschig.
I Limboserien är t ex Jesse snygg, smart och världsvan och jag tror att det behövs för att väga upp för de andra sidorna hos honom.
Jaques är ganska odräglig på många sätt, men i grunden är han god, något som kanske inte framkommer i första boken, men väl i de efterföljande.
Olivia är nog den som är mest ”grå”, men hon är också den som går igenom den största förändringen.
Sara är den präktigaste karaktären, något som gör henne till en person som ser på det mesta på ett väldigt svartvitt sätt.
Jag har ju en förkärlek till antihjältar och antihjältinnor. Jag tycker alltid att de är mest fascinerande och mest spännande att läsa om. Antagligen för att hjältar och hjältinnor är något jag tröttnat lite på. Hade jag föredragit att jobba med hjältar, hade förstås Sara haft en av huvudrollerna.
Jag gillar alltså karaktärer som är annorlunda på något sätt. Ofta handlar det om någon egenskap de har som är udda.
Utseendet har sällan så stor betydelse när det handlar om att skapa en intressant karaktär. Det är mer personlighetsdrag, bakgrunder, styrkor och svagheter, som jag tycker gör en karaktär spännande. Samt hur karaktären nyttjar sina styrkor och hanterar sina svagheter. Dessa styrkor och svagheter får gärna också vara annorlunda. Ju mer udda styrkorna och svagheterna är, desto bättre. I alla fall om jag får bestämma 🙂 Tror det är därför som jag t ex gillar Hannibal och Salander så mycket. Eller Flynns karaktärer. De har alla gemensamt att de sticker ut i mängden av karaktärer som man mött genom alla böcker man läst.
Men, även om man skriver om hjältar och hjältinnor, tror jag det är bra om man ger dem något personlighetsdrag som inte läsare redan har mött i hundra andra böcker.
Hur tänker ni andra när ni skapar era karaktärer?

Dezmin

10 responses to “Skapa en karaktär

  1. Det var ju ett bra och utförligt svar 🙂 Jag håller verkligen med om att en karaktär behöver både styrkor och svagheter, finns nog ingenting som stör så mycket för mig som en hjältinna/hjälte som går omkring och mest är äppelkindat nöjd och perfekt hela tiden. Det är på något vis det mindre perfekta som får liv i en person. Jag skulle vilja jobba ännu mer på att hitta den där ovanliga kvaliteten hos en karaktär, som funkar utan att kännas sökt.

    Liked by 1 person

    • Tack 🙂
      Men precis, inget är tråkigare än en sådan karaktär.
      Försök att hitta karaktärsdrag som inte är så vanligt förekommande hos karaktärer. Det kan vara vad som helst, bara det passar med de prövningar som han eller hon utsätts för i din berättelse.

      Gilla

  2. Jättebra inlägg och jag instämmer helt. Gillar också intressanta och udda karaktärer. Ibland tycker jag att just det där udda är lättare att utveckla hos birollerna, iaf i det jag skrivit tidigare. Den svåraste karaktären jag vet är den blyga/tystlåtna. Även om de har ett rikt inre liv så tycker jag det är så svårt att få fram det och få dem att kännas verkliga. De blir lätt lite platta. Det var väl lite där problemet låg med Steffi tex.

    Liked by 1 person

    • Tack! 🙂
      Ja, blyga karaktärer kan vara lite knepiga, men kanske har de något annat i sin personlighet som gör dem intressanta? ADHD kan man ju t ex ha, även om man är blyg. Nu tog jag bara ett exempel, men du fattar 🙂

      Liked by 1 person

      • Ja det är sant, det är nog mest jag som tycker dialog är lättaste sättet att gestalta och om de är lite tillbakadragna eller rent av inte så jättefärgstarka blir det svårt… Men jag tror jag har kommit ifrån den sortens karaktärer nu 😃 Det var väl mest i den gamla genren som de smög sig in. Här krävs det mer karaktär redan i upplägget så blygisar göra sig icke besvär 😉

        Liked by 1 person

  3. Du och jag har ju lite samma tycke och smak för antihjältar. Men faktiskt så räcker det om karaktären är färgstark, dvs har tydliga personlighetsdrag som gör att de säger och handlar på sitt speciella sätt. Inte är som vanligt folk typ 🙂 Men huur man skapar dem? I mitt fall blir de bara till och utvecklas allt eftersom jag skriver. Karaktärskartor innan jag skriver är inget för mig. Däremot kan jag sammanfatta karaktären i särskilda dokument i efterhand eller när jag börjar med redigeringen.

    Liked by 2 people

    • Vi har ju det 🙂 Jamen precis, många gånger räcker det med tydliga och gärna lite ovanliga personlighetsdrag 🙂
      Så är det nog för ganska många, även för mig. Karaktären växer fram medan jag skriver om den och berättar för mig hur han eller hon är.

      Liked by 2 people

  4. Jacques är min favorit i Limboserien! Han säger alltid så bra saker 🙂
    Jag tänker att karaktärerna måste ha bra och dåliga sidor, annars blir de inte trovärdiga. Med det sagt måste jag bli bättre på att planera mina karaktärer, så slipper jag redigera så mycket kring dem sedan…

    Liked by 1 person

Kommentera

