Fredagsfrågan

Fredag och det är dessutom Black Friday. Någon som ska shoppa extra idag?

Själv sitter jag och petar i manuset igen och tänker lite kring det här med kommentarer från karaktärer där det krävs en viss allmänbildning hos läsaren för att förstå poängen. Om det inte är avgörande för handlingen att alla förstår det, är det okej att ha med det då, eller bör man stryka? Ingen viktig information går ju förlorad.
Jag känner mig hyfsat allmänbildad, med undantag för sport. Jag är så otroligt ointresserad av det att det endast är de mest kända sportstjärnorna som jag känner till.
En kul sådan incident var när vi var några stycken som gick ut på en krogrunda i Umeå. Det här är många år sedan, men händelsen sitter väldigt färskt i minnet.
Vi åkte alltså till Umeå och efter att ha avslutat kvällen på en nattklubb, blev vi hungriga. Max är ju alltid öppet länge, så vi hamnade i kön där. Medan vi står och väntar på vår tur är det en snubbe som kommer fram till oss och undrar om det finns några häftiga efterfester någonstans? Klockan var över två på natten och ingen av oss kände till var man eventuellt hade efterfester i Umeå, så en av oss förklarade med ett brett leende att vi inte var från Umeå och därför inte kunde hjälpa honom. Han tackade för informationen och skyndade vidare.
När han försvunnit bröt en stor diskussion ut kring vad han gjorde här?
Jag hade bara ägnat honom en snabb blick, men insåg av samtalet att det här var någon jag borde ha känt igen. Jag lyssnade en stund på diskussionen som mitt sällskap förde, men när ingen av dem nämnde något namn, blev jag såklart till slut tvungen att fråga vad som var så märkvärdigt med honom?
”Men, såg du inte vem det var?” sa en av dem. ”Det var ju J-O Waldner!”
Det var ju tur att jag åtminstone hört talas om honom och visste vad han sysslade med för sport, dock hade jag uppenbarligen aldrig studerat bilder av honom så ingående att jag skulle ha känt igen honom ute på stan 😉
Så, fredagsfrågan lyder: Bör man stryka sådant som man kan tycka hör till allmänbildningen eftersom risken finns att poängen inte alltid går fram? Eller kan man låta sådant stå kvar, bara det inte är ledtrådar som hör till huvudintrigen?

Ha en trevlig Black Friday!

Dezmin

14 responses to “Fredagsfrågan

  1. Kul historia! 🙂 Jag röstar för att du kan behålla det om det inte är viktig information som läsaren behöver veta för att eventuellt räkna ut svaret på mordgåtan.

    Liked by 1 person

  2. Kul anekdot!
    Nej, det blir inga inköp i dag. Såg förresten väldigt fina soluppgångar på Instagram i morse, där en skrev Orange Friday vilket jag också tyckte var kul.
    Personen skrev inte ut ”orange friday is the new black friday” eller liknande, det fick man tänka själv. Och så ungefär menar jag med att man kan skriva i en bok också. De som förstår får en extra bonus och de som inte förstår hänger säkert med ändå. När jag läser en bok och inte förstår en syftning på ett namn eller en händelse gör det mig inget, jag förstår ju ändå att det är något särskilt. Men skulle hela boken krylla av hänvisningar ovanför mitt huvud då slutar jag läsa. Ibland kan en författare också få mig att känna mig dum. Men allt beror på hur det skrivs. Så svårt att svara på 🙂

    Liked by 2 people

    • Vilken smart instagramtext, de flesta förstår nog om de bara tänker till lite.
      Jamen lite så tänker jag med, så länge inte all information riskerar att gå över huvudet på läsaren, är det nog okej att göra mindre hintar. Så länge läsaren hänger med i huvudintrigen kan ju denne ta till sig innehållet ändå 🙂

      Liked by 1 person

  3. Kul om J-O 😀
    Jag röstar för att det får stå kvar om det inte är avgörande för handlingen, den som inte känner igen referensen märker inget och den som förstår kommer att känna sig lite smart. Det är alltid kul att känna sig lite smart när man läser 🙂 Ungefär som när man ser tecknat med ett barn och skrattar på helt ”fel” ställe bara för att filmskaparen stoppat in vuxenhumor så att även vi ska få ut något av filmen.
    Shoppar endast på rean online, slipper all trängsel och får stanna hemma i soffan!

    Liked by 1 person

    • Hehe, ja det var en sådan där händelse som jag antagligen alltid kommer att minnas 🙂
      Då får det blir så. Precis, då får vissa läsare känna sig smarta även om inget av handlingen går förlorad för dem som inte hänger med.
      Vad smart att stoppa in lite vuxenhumor också. Det gjorde ju Astrid Lindgren också och jag tror det även är därför som hennes böcker fortsätter att läsas av generationer. De vuxna får ju underhållning också när de läser för sina barn 🙂
      Det gör jag med. Hatar köer.

      Gilla

  4. Jag instämmer helt med Annika. Så länge den som inte plockar upp just det inte förlorar något på ovetskapen så är det bara att tuta och köra tycker jag. Tycker inte det är något fel med att skriva en bok som kan läsas på flera sätt, tvärtom, det är ju bara intressant att läsare snappar upp saker på olika nivåer. Och iaf jag läser hellre en bok av en författare som är mer påläst om saker än jag, än av en som ”talar ner” till läsaren. För en text där man förstår att författaren är påläst/allmänbildad får en helt annan substans.
    Lustig incident med, det skulle lika gärna ha kunnat hända mig, jag är totalt okunnig om de flesta nationella kändisar, utom möjligen de som var kända när jag var yngre, vilket ju är ett antal år sedan nu. Men om en Hollywoodkändis skulle dyka upp är det troligare att jag skulle känna igen dem. Kanske inte vad de är kända från men iaf namnen.

    Liked by 1 person

    • Vad skönt att höra, då behåller jag det som det är 🙂
      Jamen precis, jag tycker också att det känns mer ”verklighetstroget” om författaren vet vad denne talar om.
      Haha, ja det var verkligen lite pinigt, men kul ändå som minne 😀
      En kändis från Hollywood tror jag med att jag skulle känna igen, även om jag nog skulle bli väldigt paff om jag såg honom eller henne i Sverige 🙂

      Liked by 1 person

  5. Jag håller med övriga. Det är omöjligt att ha koll på allas allmänkunskap (då kan man knappt skriva om något) och är det någon som inte fattar är det inte hela världen, ungefär som Eva uttrycker det. Läsaren är faktiskt ganska ofta förlåtande och det är handlingen som gör att man läser vidare. Man slutar inte för att man inte råkar fatta ett skämt eller en liknelse 🙂

    Liked by 1 person

    • Det är nog sant, så jag behåller de där delarna som eventuellt inte alla förstår.
      Det tror jag med, att läsaren är förlåtande även om denne inte förstår, så det har ni nog rätt i.
      Stort tack för input! 🙂

      Liked by 1 person

  6. Jag röstar för att sådant som inte är helt avgörande för historien definitivt kan utmana lite extra – jag har lärt mig grejer av dina böcker t.ex. och sånt gör mig som läsare extra glad.
    Men som fler skriver, vad är allmänbildning och vad vet folk? Jag tror det är bäst att skriva sånt man själv förstår och sedan lita på att andra gör det också.
    På tal om J-O och Umeåbesök och krogen… undra om det var samma helg som min kompis fick frågan om hon ”sett en världsmästark*k” 😄

    Liked by 1 person

Kommentera

