Avslöjandet

Då så, då var det dags att börja avslöja planerna för i år som jag ännu bara hintat om.
Men, istället för att bara skriva rakt upp och ner vad det handlar om, tänkte jag istället börja med att förklara vad beslutet grundade sig på.

När jag skrivit WG (inom kort kommer jag att avslöja titeln) visste jag två saker: Det var det bästa jag någonsin hade skrivit och jag skulle få problem att placera manuset hos något förlag eftersom historien inte var politiskt korrekt skriven (betydligt mer kontroversiell än Limboserien).
För att försäkra mig om att jag inte drog förhastade slutsatser skickade jag manuset på prov till två förlag (dock inte mitt nuvarande förlag eftersom det snarare rörde sig om ett test än ett manusförslag i egentlig bemärkelse). Det ena hörde av sig efter ett tag och förklarade vänligt att det nog inte hörde hemma i deras utgivning, trots att det var välskrivet.
Det andra svarade att de (efter att ha skickat manuset till lektör) beslutat att inte gå vidare. Intressant i detta fall var att de inte ville lämna ifrån sig lektörsomdömet när jag bad att få se det. Det är annars brukligt om manuset gått vidare till lektör, att man som författare får ta del av delar, eller hela omdömet. Efter lite mejlande var motiveringen att förlaget betalat för lektörsläsningen, men det gör ju alla förlag så det är ingen extra kostnad för dem att vidarebefordra lektörsomdömet sedan. Därefter blev det sagt att lektören skulle få bestämma om det var okej för mig att läsa det. Även det väldigt märkligt då lektören är anonym för författaren och författaren därför inte kan rikta något eventuellt agg mot lektören. Måste säga att jag aldrig varit med om något märkligare i hela mitt skrivliv.
Sammantaget kunde jag alltså dra slutsatsen att mina föraningar stämde.
Nåja, detta var ju mest för att försäkra mig om att det verkligen finns ett ganska snävt tänk hos förlagen, även inom skönlitteraturen.

Utöver detta hade jag börjat tröttna en del på hela förlagsdelen, för när man varit i branschen i några år inser man att det är lite samma sak hela tiden. Man skriver manuset, man lämnar det till förlaget som gör en bok av det och sedan står man där med en ny bok, hepp! När man dessutom inte kan ta ut svängarna som man vill, blir det ju ännu mer enformigt.
De som känner mig väl vet att jag ofta ledsnar på något när jag märker att det blir för monotont. Det är antagligen därför som jag bytt jobb så många gånger i mitt liv också, ombyte förnöjer 😉 Plus att jag ständigt behöver nya utmaningar och när det gäller att vara signad hos ett förlag, kändes det lite som been there done that. Inget fel i att vara förlagsutgiven alltså, bara att jag behöver känna att jag förnyar mig, annars stannar liksom min hjärna av och orken tar slut. Det måste finnas risker för det är då det blir extra intressant och spännande.

Så, för att inte helt sadla om och börja spela poker på heltid, tvingades jag fundera lite över vad jag egentligen ville, samt hur jag skulle hitta nya utmaningar och ändå kunna fortsätta tycka att skrivandet var roligt.
I den vevan hörde en kollega av sig med liknande funderingar som jag själv hade haft. Varför finns det inget förlag som ger ut litteratur som går utanför mainstreamfåran? Varför måste alla romaner (med undantag från några egenutgivare och litteratur som översatts) vara mellanmjölk och vanilj?
Jag hade ju gått i samma funderingar även om jag inte hade något svar på frågan. Och då uppstod följdfrågan: Om ingen startat ett sådant förlag, varför gör inte vi det då?
Och plötsligt hade jag en lösning på alla mina problem. Det behövde inte kännas så enformigt längre, för om man startar ett förlag har man genast nya utmaningar 🙂 Plus, att om man startar ett förlag med en utgivning som man själv bestämmer över, behöver man inte hålla tillbaka på sådant man skulle vilja skriva om. Win win alltså!

Vi gör således en Guillou/Marklund, skulle man kunna säga, om än av helt andra skäl än de hade.
Nu tar det betydligt längre tid att starta ett AB än en enskild firma. Det är en massa papper som ska fyllas i och som ska skickas in till Bolagsverket, etc, varför hela uppstarten har dragit ut lite på tiden.
Därför har vi inte hunnit göra hemsidan publik än heller (men den bör bli det under den här månaden) så vi tänker hålla lite på förlagsnamnet ett tag till. Men när hemsidan är publik kommer vi att outa namnet och utgivningen 🙂
Vem är då den andra personen, kanske ni undrar?
Hon heter Katarina Persson och det kändes väldigt naturligt att starta ett förlag med henne eftersom även hon har flera års erfarenhet från branschen. Samt att vi haft kontakt under åren sedan vi debuterade och känner varandra väl.
Nu tar vi all den kunskap vi samlat på oss genom åren och gör något helt nytt av den. För, oavsett hur det går med resan vi har framför oss, vet jag att jag skulle ångra mig alldeles fruktansvärt om jag inte tog den här chansen.
Mer info kommer alltså, både kring vårt förlag och utgivningen, men ni får ge er till tåls ett litet tag till innan vi presenterar allt till fullo.

Dezmin

36 responses to “Avslöjandet

  1. Jag håller med, jag skulle också ångra mig om jag inte tog den här chansen! 🙂 Det ska bli galet spännande!

    Liked by 1 person

  2. Snyggt! Nu har du ett kvitto på hur branschen tänker och behöver inte fundera över det.
    Vilken bra idé att starta ett förlag som vågar mer! Jag är säker på att jag inte är ensam om att vilja läsa sådana böcker! 🙂

    Liked by 1 person

  3. Wow, vilket härligt avslöjande!!!
    När jag läste inlägget och såg vartåt det lutade kan jag inte säga att jag blev förvånad eller överraskad. Långt innan du nämnde Kati v i s s t e jag att det inte kunde vara någon annan 🙂 🙂 🙂
    Sååååååååååååååååååå glad för Er skull … ligger helt rätt i tiden!
    GO ONE GIRL’S – Love You ❤ 🙂 ❤

    Liked by 2 people

  4. Men jaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!! GRATTIS! Som jag längtat efter något sådant här! Nu kan jag kanske läsa några svenska böcker också.
    Det andra förlaget verkar inte seriösa om de kör något annat race än resten av branschen 😱 Om de inte vågade ge ut det borde de istället inte nämnt något om lektörsutlåtandet.
    Ska bli spännande att se vad ni har skrivit! Böckerna kommer ut snart va? 😍

    Liked by 2 people

    • Stort tack! Ja, den här utgivningen bör locka dig 😀
      Precis, det där blev ju bara ännu mer uppenbart 😉
      Japp, de kommer ut under våren, så mer info kommer inom en inte för avlägsen framtid 🙂

      Gilla

  5. Så kul! Läste ju först hos Katarina och blir så impad av er. Ska bli riktigt roligt att följa er i detta och jag som redan lärt mig en massa från er ser fram emot att få lära mig om också detta. Stort lycka till!

    Liked by 1 person

    • Vad roligt att höra!
      Det ska bli roligt att få dela med oss också, för det här är ju lite ny mark även för oss och vi kommer säkert att lära oss massor längs vägen 🙂
      Stort tack! 🙂

      Liked by 1 person

  6. Vad roligt! Grattis! Jag läste nyheten hos Katarina nyss. Så kul att ni tar tag i problemet med branschen och startar eget själva!
    Det kommer att bli såå intressant att läsa era bloggar framöver. Och läsa era nya böcker också förstås 🙂

    Liked by 2 people

    • Stort tack! Ja, vi har verkligen tröttnat på hur snäv branschen är och vi har ju inget att förlora på att se vad som händer om något förlag vågar ta ut svängarna ordentligt.
      Vad roligt att höra! Hoppas du ska gilla dem 🙂

      Liked by 1 person

  7. Wow vad häftigt! Helt fantastiska nyheter :). Ni har tagit ett bra beslut och jag hoppar och studsar här av glädje för att ni vågar gå er egen väg. Stort lycka till!

    Liked by 1 person

  8. Jag gillar eran attityd. Om inte reglerna passar,gör egna regler.

    Sen kan jag inte begripa varför förlagen har så snäva regler. Dom måste ju missa massor med bra böcker på det där viset. Kanske storsäljare ?

    Ska ni ge ut andras böcker också ? Eller bara era egna ? Vad tänker ni ha för regler ?

    Liked by 2 people

    • Härligt! Vi gillar den med 🙂
      Det fattar inte vi heller, men så här har branschen sett ut länge nu, i alla fall i Sverige. I USA och England är det annorlunda, där vågar de mer.
      Till en början ger vi bara ut våra egna, men tanken är att vi på sikt ska ge ut andra med. Dock tror vi att det är bra att sondera terrängen först och se lite vad som funkar och inte. Det här är ju lite obeprövad mark och vi har heller ingen förlaga att förhålla oss till i Sverige. Inte när det gäller skönlitteratur i alla fall och det är ju det vi i huvudsak ska ge ut.
      Vi har inga regler alls förutom att manusen förstås måste hålla sig inom lagens råmärken, samt att det vi ger ut ska sticka ut, annars kan manuset lika gärna ges ut på något av alla de förlag som redan finns 🙂

      Liked by 1 person

  9. charlottecederlund

    Vad spännande! Ska bli jätteroligt att följa er på er resa! Heja er! ❤

    Liked by 1 person

  10. Men vad roligt! Och häftigt!! Ska bli jättespännande att följa er och jag ser mycket fram emot att få läsa din bok 🙂

    Liked by 1 person

  11. En riktigt härlig, positiv nyhet! Heja! Kommer bli så kul att läsa era böcker när de kommer ut och även få följa med på förlagsresan 👍🏻
    Ni gör helt rätt i det läge ni befinner er tycker jag, kan verkligen förstå det du skriver om att hitta nya utmaningar.
    För övrigt intressant om förlagen och i synnerhet lektörsutlåtandet, man kan ju undra vilka otidigheter det innehöll då du inte fick ta del av det, hehe 😉
    Håller utkik efter både förlagsnamn och hemsida på era bloggar framöver, älskar avslöjanden! 😄

    Liked by 1 person

    • Stort tack! 🙂 Det ska bli så spännande och roligt att dela med oss kring händelserna längs vägen också 🙂
      Ja, vi kände att det var dags nu. Vi har ju varit i den här svängen ett tag och samlat på oss massor av kunskap och erfarenheter, samt sett vad vi tycker saknas i bokfloden.
      Visst var det! Ja, det utlåtandet hade jag gärna velat läsa, hehe, men uppenbarligen tyckte inte ens lektören att jag skulle få se det. Sedan var det ju märkligt att lektören skulle avgöra det, för det brukar ju vara upp till förlagen vad de gör av utlåtandet.
      Gör gärna det! Inom kort kommer mer info! 😀

      Liked by 2 people

      • Mångfald behövs definitivt i förlagsbranschen och som du skriver har ni massor av erfarenhet att omvandla i eget förlag. Har för mig att Karin Alvtegen m.fl. startade eget pocketförlag, Andersons tror jag det hette. Men det är säkert tio år sedan, så ingen aning om det finns kvar. Hur som helst en bra idé att som redan utgivna författare ta saken i egna händer, så att säga. Hoppas ni får ett toppenbra 2017!
        Ja, borde det inte vara kutym att släppa ifrån sig lektörsutlåtanden? På så vis blir ju pengarna kanske en långsiktig investering då författaren lär sig något och sedan kanske återkommer. Dessutom bygger de ju en relation mellan förlag och potentiell framtida intäkt.

        Liked by 1 person

        • Visst gör det! Precis och med den erfarenheten kan man hitta nya obeprövade vägar och ändå veta vad man gör 🙂
          Det stämmer, tror faktiskt förlaget finns kvar än. Missminner jag mig inte är även Johanne Hildebrandt delägare i det förlaget.
          Tack, det hoppas vi med! 🙂
          Man tycker ju det och hos de allra flesta förlag är det det. Jag har aldrig tidigare varit med om detta, för alltid när något manus jag skickat in har gått vidare till lektör, har delar eller hela medföljt refuseringen, även om manuset inte passat i deras utgivning.
          För, det är exakt som du är inne på, att förlagen skickar med lektörsomdömen är just för att författaren ska ha bättre chanser att slipa på sitt manus och antingen återkomma till förlaget igen med förbättringar, eller skicka det till andra förlag. I båda fallen är det ju en vinst på sikt, då den som skriver får ny input och kan förbättra texten ytterligare.

          Liked by 2 people

          • Ja, Hildebrandt är också med. En bra idé att som etablerad ta saken i egna händer.
            Vi kan konstatera att det är konstigt på så många sätt att inte släppa ifrån sig lektörsutlåtandet, och tråkigt framför allt.

            Liked by 1 person

            • Det tror vi med, samt att det ska bli så spännande att få testa nya vägar i den här branschen 🙂
              Men verkligen! Har som sagt, aldrig varit med om detta tidigare. Riktigt trist också, men å andra sidan hade nog inte den där lektören varit mig så värst behjälplig då kritiken förmodligen handlade om något helt annat än hur texten skulle lyftas och förbättras 😉

              Liked by 1 person

  12. Spännande! Lycka till! 🙂

    Liked by 1 person

  13. Men vilken underbar nyhet, avslöjandet var ju bättre än man vågat hoppas på! Så starkt och bra av er att fatta ett sådant beslut!! Då hoppas jag att vi kan se fram emot kontroversiella böcker 🙂 och kanske ett förlag som jobbar med subgenres så att läsaren vet vad som erbjuds 🙂

    Liked by 1 person

    • Vad roligt att du gillar den! Ja, det är ju ett beslut som vuxit fram successivt, men blivit allt intressantare och mer tilltalande, så diskussionen kring detta uppstod i exakt rätt tidpunkt, skulle man kunna säga 🙂
      Det blir det! Både kontroversiellt och med nya subgenrer 🙂

      Gilla

  14. Va kul, jättegrattis till er båda. Jag ska följa utvecklingen!!!

    Liked by 1 person

  15. Så spännande! Ser verkligen fram emot att få ta del av vad ni hittar på! Lycka till!

    Liked by 1 person

  16. Wow vad spännande! Älskar folk som vänder någonting trist till någonting bra med lite jävlaranamma 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

